ایران پرسمان

آخرين مطالب

چرا پرتاب موشک های فضایی در اکثر موارد به تاخیر می‌افتد؟ خردنامه

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
چرا پرتاب موشک های فضایی در اکثر موارد به تاخیر می‌افتد؟
٤٦
٠
ساختنی / در اکثر موارد با تاخیر مواجه می‌شود. این رایج‌ترین تیتر خبری در حوزه اخبار فضا و نجوم است. وقتی صحبت از هزینه‌های چند میلیون دلاری و ایمنی مردم در میان باشد، عجله نکردن منطقی به نظر می‌رسد اما تاخیر‌های مکرر پرتاب موشک های فضایی باید علت دیگری هم داشته باشد. در این ساختنی این دلایل را با هم بررسی می‌کنیم.
شرایط آب و هوایی بزرگترین دلیل تاخیر در پرتاب موشک های فضایی محسوب می‌شود. اگر شرایط بد آب و هوا می‌تواند پروازهای تجاری را به تاخیر بیاندازد قطعا یک روی ماموریتی به ارزش چندین میلیون دلار هم تاثیر خواهد گذاشت.
البته منظور از شرایط آب و هوایی فقط وضعیت‌های شدید نیست. مهندسین گروه پرواز قبل از شروع پرتاب موشک های فضایی، فاکتورهای متعدد و متنوعی را بررسی می‌کنند. طبق استانداردهای ناسا در طول پرواز نباید هیچگونه بارشی وجود داشته باشد؛ سرعت وزش باد نباید شدیدتر از 21 مایل بر ساعت از شمال شرقی و 39 مایل بر ساعت از جهات دیگر باشد؛ دمای هوا نباید کمتر از 48 درجه فارنهایت باشد چون هوای سرد می‌تواند منجر به تجمع یخ روی موشک بشود یا برخی از تجهیزات آن را از کار بیاندازد (انفجار چلنجر سال 1986 که منجر به کشته شدن هفت سرنشین شد به علت سرد شدن بیش از حد حلقه‌های لاستیکی موشک در شب قبل از پرتاب رخ داد)؛ سقف ابری هم نباید کمتر از 6هزار فوت ارتفاع داشته باشد. استانداردها و رویه‌های ناسا حتی برای پرتاب از طریق ابرهای کولوموس و ابرهای سیروس متفاوت است!
رعد و برق هم یکی از عوامل تاثیرگذار در تاخیر زمان پرتاب موشک های فضایی است. این عامل کاملا منطقی به نظر می‌رسد چون قرار است یک قطعه فلز خیلی بزرگ به هوا پرتاب بشود. اگر احتمال بروز رعد و برق تا شعاع 5 مایلی سکوی پرتاب بیشتر از 20 درصد باشد، ناسا موشک را سوخت‌گیری نمی‌کند و اگر رعد و برق در فاصله 10 مایلی مسیر پرواز دیده بشود، پرتاب کنسل می‌شود. این شعاع شامل ابرهایی که می‌توانند رعد و برق ایجاد کنند هم می‌شود. جالب است بدانید تمام این وضعیت‌های آب و هوایی بیشتر از هر جای دیگر ایالات متحده در فلوریدای مرکزی رخ می‌دهد؛ یعنی جایی که محل پرتاب اکثر موشک‌های فضایی شخصی و دولتی امریکا است. برای نظارت بر فعالیت میدان‌های الکتریکی بودجه و انرژی زیادی هزینه می‌شود و همه این تلاش‌ها برای این است که تیم مهندسی پرواز مطمئن بشود حتی یک جرقه کوچک هم رخ نخواهد داد و هیچ فاجعه‎ای رخ نخواهد داد.
ناسا برای بررسی وضعیت آب و هوایی محل پرتاب موشک ها فضایی به داده‌های موجود اکتفا نمی‌کند و خودش از طریق برج‌های زمینی و شناور در اقیانوس وضعیت آب و هوا را چک می‌کند. ضمن اینکه قبل از پرتاب هم با آزاد کردن چند بالن، دقت داده‌های موجود را بررسی می‌کند. همه این داده‌ها تا چند ثانیه قبل از پرواز گردآوری می‌شوند و اگر همه استانداردها رعایت شده باشند، پرتاب موشک انجام می‌شود. بعد از پرتاب هم کامیپوترهای پرواز از این داده‌ها برای مشخص کردن بهترین مسیر ممکن استفاده می‌کنند.
حالا باید به شرایط آب و هوایی زمین، شرایط جوی فضا را هم اضافه کرد. درجات بالای ذرات پرانرژی در فضای نزدیک به مدار منجر به تاخیر در پرتاب موشک های فضایی می‌شوند چون تابش‎های فضایی به راحتی می‌توانند قطعات الکترونیکی موشک را از کار بیاندازند.
خود موشک های فضایی آنقدر پیچیده هستند که یک مشکل مکانیکی کوچک هم بتواند امنیت کل موشک را به خطر بیاندازد. به همین خاطر پرتاب موشک فقط در صورتی اجرا می‌شود که همه قطعات و اجزای موشک درست کار کنند.
برای مثال فرایند سوخت‌گیری نادرست می‌تواند منجر به واکنش فرار ناخواسته بشود و احتراق ایجاد کند. مشکل در ستون‌های فولادی که مخزن هلیوم را ثابت نگه می‌دارند هم منجر به انفجار می‌شود.
تا چند ثانیه قبل از پرتاب موشک های فضایی هزاران سنسور مشغول کار هستند تا هرگونه اشکال احتمالی در عملکرد اجزای موشک مشخص بشود. اگر هر کدام از این سنسورها یک عملکرد غیرعادی یا نشانه‌های آن را تشخیص بدهند، می‌توانند به صورت مستقل تاخیر در پرتاب موشک را فعال کنند. در کنار همه این اقدامات نظارتی باید بررسی یکپارچگی و کارایی تمام قطعات پیش از پرتاب را هم در نظر گرفت.
این ملاحظات و اقدامات احتیاطی فقط برای سلامت تیم عملیاتی داخل موشک نیست و ایمنی مهندسی و پرسنلی که در سایت پرتاب قرار دارند را هم تضمین می‌کند. در سال 2003 انفجاری در تاسیسات آژانس فضایی برزیل رخ داد که منجر به مرگ 21 نفر از کارکنان سایت پرتاب و آسیب دیدن عده زیادی شد.
پرتاب موشک های فضایی همیشه به خاطر دلایل موجه به تاخیر نمی‌افتد. گاهی اوقات یک قایق بادبانی هم می‌تواند دلیل تاخیر پرتاب موشک باشد! در سال 2014 ناسا قرار بود موشک تامین انرژی ایستگاه فضایی بین‌المللی را پرتاب کند اما چند دقیق قبل از پرتاب یک قایق زیر مسیر پرواز موشک – در فاصله 40 مایلی سایت پرتاب – رویت شد. اگر موشک پرتاب می‌شد و در حین پرواز دچار مشکل می‌شد، می‌توانست زندگی سرنشینان را به خطر بیاندازد. طبق استانداردهای ناسا همین دلیل برای به تاخیر انداختن زمان پرتاب موشک کافی بود.
ممکن است با خواندن این دلایل تصور کنید پرتاب موشک های فضایی خیلی راحت کنسل می‌شود اما ناسا به راحتی تاریخ پرتاب‌ها را به تاخیر نمی‌اندازد. هربار تاخیر پرتاب موشک بعد از سوخت‌گیری چیزی حدود 1.2 میلیون دلار هزینه می‌برد که نیم میلیون دلار آن برای هدررفت سوخت و 700هزار دلار هم برای هزینه‎های دیگر است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/35655/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز