ایران پرسمان
برگی از تاریخ/ مشهور‌ترین زلزله‌های ایران و رکورددارها
یکشنبه 12 تیر 1401 - 2:23:22 PM
ایران پرسمان - فارس / در ایران زلزله زیاد آمده است، اما برخی مشهورترند و برخی رکورددارند و برخی بیش‌تر لرزانده‌اند تن و بدن ایرانی‌ها را. آن زلزله هم که از همه بیش‌تر لرزاند زمین ایران را «زلزله طبس» در سال 1357 شمسی بود که 7.8 ریشتری بود. 
زلزله طبس قوی‌ترین زلزله «ثبت‌شده» در ایران است ولی بنا به تحقیقات علمی و اسناد تاریخی قوی‌ترین زلزله ایران در قرن سوم شمسی در دامغان رخ داد. این زلزله که ششمین زمین‌لرزه قوی در تاریخ مدون بشر محسوب می‌شود پرتلفات‌ترین زلزله در ایران است و حدود 200 هزار کشته برجا گذاشته است. حدود 40 سال بعد از زلزله دامغان نیز زلزله‌ای قوی در اردبیل رخ داد و حدود 150 هزار کشته داشت. البته پرتلفات‌ترین زلزله در تاریخ معاصر ایران، زلزله رودبار و منجیل در سال 1369 شمسی است که 37 هزار کشته و 60 هزار مجروح و 400 هزار بی‌خانمان برجا گذاشت.

ایران پرسمان


زلزله‌های معروف در گذر زمان
زلزله رودبار معروف‌ترین زلزله ایران بود به‌خاطر آن همه همدلی و کمک‌رسانی از سراسر ایران. پیش از آن زلزله بوئین‌زهرا در سال 1341 شمسی بود که معروف‌ترین بود به‌خاطر تجلی مهربانی و همیاری ایرانیان و البته کمک‌هایی که «غلامرضا تختی» برای زلزله‌زدگان جمع کرد. حالا هم زلزله بم است که معروف‌ترین زلزله ایران است؛ زلزله‌ای 6.6 ریشتری که در سال 1382 شمسی ارگ تاریخی و2500 ساله بم را ویران کرد و 34 هزار نفر را کشت و 50 هزار مجروح داشت.
شاید بیشترین میزان کمک‌رسانی ایرانی‌ها در حوادث طبیعی نیز در همین زلزله بم بود و این‌طوری بود: «بیش از 3 هزار ایستگاه کمک‌های مردمی در شهرهای بزرگ و کوچک ایران برپا شد و هنوز 20 روز بیشتر نگذشته بود که 3 میلیارد تومان پول جمع شد [که در آن سال‌ها ارزش بسیار بالایی داشت و رقمی حیرت‌انگیز تلقی شد] به‌همراه بیش از یک‌میلیون و 300 هزار پتو و 251 هزار وسیله گرمازا و پخت‌وپز و 5 میلیون قوطی کنسرو و کمپوت و 2 میلیون و 600 هزار کیلو مواد خوراکی و 4 میلیون و 800 هزار قطعه انواع لباس و پوشاک و 97 هزار تخته فرش و موکت و زیرانداز». زنان و دختران ایرانی هم کاری کردند حیرت‌آورتر و همان چند روز اول بیش از 7 کیلو طلا و جواهر بذل کردند برای آسایش هموطن.

ایران پرسمان


ایران کشوری زلزله‌خیز است و زلزله‌ها در همین سال‌های اخیر هم زیاد رخ داده‌اند و البته معمولا خسارت کمی داشتند. با این حال برخی زلزله‌های اخیر نیز معروف و ویرانگر بودند؛ ازجمله زلزله اهر و ورزقان در سال 1391 و زلزله کرمانشاه در سال 1396 و زلزله سر‌پل‌ذهاب در سال 1397.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/378286/برگی-از-تاریخ--مشهور‌ترین-زلزله‌های-ایران-و-رکورددارها
بستن   چاپ