ایران پرسمان
بیانیه هیئت داوران نخستین جشنواره ملی روابط‌عمومی‌های برتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
شنبه 28 بهمن 1402 - 13:11:37
وزارت رفاه
ایران پرسمان - ارزیابی آثار دریافتی نخستین دوره جشنواره ملی روابط‌عمومی‌های برتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (امتداد) در سه سطح سازمان‌های تابعه، ادارات کل استانی و شرکت‌های زیر مجموعه، اقدام مبارکی است که به همت مرکز روابط‌عمومی و امور بین الملل با هدف تقدیر از خلاقیت های حوزه روابط عمومی، تشویق به اثرگذاری بیشتر و ارتقای سطح دانش مدیران و کارشناسان روابط عمومی مد نظر قرار گرفته و امید است در سال‌های بعد نیز امتداد داشته باشد.

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این بیانیه آمده است:
ارائه الگوهای موفق و استاندارسازی شاخص ها و قرار گرفتن فعالیت‌های روابط عمومی‌در مسیری که معیارها و شرایط جشنواره در قالب فراخوان به آن‌ها عرضه می‌دارد، در نوع خود بیانگر قوت و پررنگ بودن بعد آموزشی جشنواره است.
هیئت داوران جشنواره آثار دسته بندی و پالایش شده دبیرخانه را در بخش‌های تولید محتوای رسانه ای، عکس، چندرسانه ای، انتشارات و تبلیغات، سایت و پرتال خبری، شبکه‌های اجتماعی، پویش های رسانه ای، مستند سازی رویداد، پیوست رسانه‌ای و بخش ویژه شعار سال بررسی کردند.
در بخش تولید محتوای رسانه‌ای انتظار می‌رفت آثار بیشتر و باکیفیت‌تری را در جشنواره شاهد باشیم. ساختارهای حداقلی روزنامه‌نگاری در بیشتر آثار دیده‌ نمی‌شود. حتی بعضی آثار در قالب‌های اشتباه ارسال شده است که بیانگر آشنا نبودن ارسال‌کنندگان با قالب های خبر، مصاحبه، گزارش و مقاله است.
در بخش «خبر» استانی یک رتبه سوم به همراه دو شایسته تقدیر معرفی شد. بیشتر اخبار، بدون ارائه جزئیات و پیشینه تنظیم شده و در اخبار طولانی یا چندمنبعی حتی از میان‌تیتر استفاده نشده است.
در بخش‌های «مصاحبه» و «گزارش» در سطح استانی دو اثر شرکت‌کننده فاقد استانداردهای حداقلی بودند. در بخش «یادداشت» در بین 9 اثر ارسالی تنها یک اثر دارای ساختار یادداشت به همراه ارائه آمار و اطلاعات مناسب و بررسی نسبی جوانب مختلف بود.
در بخش داوری سایت‌ها، در مجموع سایت‌های ادارات کل، سازمان ها و شرکت های زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در 20 شاخص مورد ارزیابی فنی و محتوایی قرار گرفتند. مقایسه نتایج ارزیابی عملکرد این سایت ها در مجموع نشان از روندی رو به رشد و امیدوار کننده در جهت اهتمام به تحقق دولت الکترونیک و تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات الکترونیکی دارد؛ بدون شک اهتمام و تلاش بی‌وقفه و مستمر مدیران ارشد و انعکاس این تلاش ها در زیرپرتال های استانی در نهادینه شدن این مهم، نقش بسزایی خواهد داشت.
البته در کنار این روند روبه رشد، در برخی بخش های تخصصی و محتوایی هنوز کاستی‌هایی به ویژه در زمینه تولید و نشر اخبار ابتکاری و متنوع، عدم استفاده از قالب‌های ژورنالیستی، عدم بهره‌گیری از گزارش‌های تصویری، انفعال و عدم کنشگری در زمینه جریان سازی خبری و ... وجود دارد که در این راستا پیشنهادهایی در جهت ارتقای وضع موجود به شرح زیر اعلام می گردد.
1: تلاش در جهت غلبه بر انفعال و روزمرگی در سایت‌های مرتبط با اتخاذ استراتژی جریان سازی خبری
2: به روزرسانی مستمر محتوای سایت با توجه به نیازهای مخاطبان و جامعه هدف
3: افکارسنجی، اثرسنجی و اثربخشی فعالیت های خبری منعکس شده در سایت در بین جامعه هدف و رسانه ها
4: استفاده بهینه از ظرفیت موثر فناوری‌های نوین و فضای مجازی در تولید و باز نشر محتواهای تولید شده
5: شناخت نیازهای مخاطبان و تولید محتواهای مناسب با توجه به اولویت های تعریف شده
6: تولید و نشر گزارش های تصویری متناسب با محتوای تولید شده
در بخش انتشارات به ویژه بروشور فقدان و عدم ذکر تاریخ زمان تهیه و انتشار بروشورها مشهود بود. ذات و ماهیت بروشور مبتنی بر ایجاز و اختصار است و مطالب پرحجم با قالب بروشور همخوانی ندارد. هنر بزرگ روابط عمومی‌ها در این بخش آن است که ایجاز و اختصار را رعایت کنند. با این وجود اعتقاد بر آن است که با بروز و ظهور رسانه‌های جدید اما شیوه‌های سنتی و اجرای فنونی نظیر انتشار بروشور، کاتالوگ و نشریات چاپی درون سازمانی همچنان کارکردهای خاص خود را دارند. لذا اهتمام و توجه روابط عمومی‌ها به رعایت اصول حرفه ای در این بخش همچنان نیازمند مداقه و تعمیق تجارب، دانش و تخصص بیشتر است.
در بخش عکس و فیلم برخی از آثار رسیده از تنوع تصویری و بصری، تدوین و گفتار متن متناسب با تصویر و تصویربرداری درست همراه بوده است اما در برخی آثار نبود سناریوی قوی و پرکشش مشهود و ایجاز و اختصار نیز مورد توجه قرار نگرفته است.
در بخش پویش رسانه ای ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که این بخش نیازمند توسعه آموزش‌های کارگاهی است. فعالیت‌های تبلیغاتی در این حوزه اغلب پراکنده و نامنسجم است. شناخت درست مخاطب و تولید محتوای مناسب با در نظر گرفتن قالب‌های ارایه پیام‌های تبلیغی از جمله مواردی است که روابط عمومی‌ها با درک صحیح آن می‌توانند نسبت به اثرگذاری مضاعف پیام‌های تبلیغاتی خود وارد عمل شوند.
از دیگر نکات مهم، توجه به امر مستندسازی در حوزه روابط عمومی است که نه تنها در همه فعالیتهای این حوزه، بلکه در زمان حضور در جشنواره ها و رقابتها از جمله همین جشنواره نیز باید بتواند نمود و بروز لازم را داشته باشد. یک روابط عمومی موفق باید بداند چه محتوایی را چطور به طور مستند، در بهترین شکل ارائه و در راستای هدف، برای مخاطب هدف خود ارسال کند. تجربه نشان داده که در اثربخشی آثار، فرم و محتوا هر دو حائز اهمیت هستند.
هیات داوران عزم روابط عمومی ها و ورودشان به مسیر حرکت های علمی و حرفه ای را به مثابه خستگی از تکرار فعالیت های کلیشه ای و فرار از دایره روز مرگی های مملو از انجام فنون بی هدف دانسته، پس به تمامی روابط عمومی هایی که در جشنواره همت کشف و تجربه را در خود ایجاد کردند و کوشیدند تا با رعایت مقررات فراخوان به شناخت و آگاهی از وظایف حرفه ای و تخصصی خود برسند تهنیت می گوید. نیک می دانیم که در گذر و در مسیر دستیابی به ایده‌آل ها و در حالی که پای در عرصه تمرین و کسب تجربه داریم، قطعاً دچار نارسایی ها و گاه بیراهه ها نیز خواهیم شد.
با این وجود هیئت داوران جشنواره امتداد ضمن ارج نهادن به تلاش‌های صادقانه، دلسوزانه و متعهدانه جامعه روابط‌عمومی‌ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امید آن دارد تا در دوره های آتی شاهد رقابت حرفه ای تر و با سطح بالاتری از لحاظ کمی‌و کیفی باشیم.
هیئت داوران: محمود مختاریان، علیرضا کتابدار، ایمان شمسایی، حمید ضیایی پرور، محمدمهدی خیرجو، احسان صالحی، افشین محمدی، محسن اسلام زاده و امیر خالقی
بهمن ماه 1402
28 بهمن 1402 12:33
کد خبر : 335,720
نظرات بینندگان

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/1095660/بیانیه-هیئت-داوران-نخستین-جشنواره-ملی-روابط‌عمومی‌های-برتر-وزارت-تعاون،-کار-و-رفاه-اجتماعی
بستن   چاپ