ایران پرسمان

آخرين مطالب

اگر کنگره دست جمهوریخواهان بیفتد تحلیل روز

اگر کنگره دست جمهوریخواهان بیفتد
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - دیپلماسی ایرانی / حسین سیاحی-شورای راهبردی روابط خارجی| موضوع افزایش قیمت‌ها یکی از نقدهای اساسی مردم این کشور به دولت است. قیمت‌ها در آمریکا در ایالات متحده نسبت به سال گذشته 9.1 درصد افزایش یافته‌اند که در 40 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. همچنین افزایش نرخ سوخت اگرچه درحال تعدیل است اما یکی دیگر از مسائلی است که رای‌دهندگان به عنوان یک نمره منفی در کارنامه بایدن در نظر می‌گیرند.
در حال حاضر، علاوه بر موقعیت شکننده دموکرات‌ها در کنگره که دارای اکثریت ضعیف هستند، عملکرد دولت و همچنین روند تاریخی و پرسابقه شکست حزب رئیس‌جمهوری در انتخابات میان‌دوره‌ای، عواملی هستند که با استناد به آن‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که حزب جمهوری‌خواه خواهد توانست اکثریت یکی از مجلس‌های سنا یا نمایندگان و یا هردو را از آن خود نماید. نتیجه‌ای که به احتمال زیاد، سبب برخی تغییرات در سیاست‌های خارجی و داخلی آمریکا خواهد شد.
سیاست‌های داخلی؛ کنگره تاثیرگذار بر تصمیمات بایدن
قانون اساسی ایالات متحده در رابطه با قوانین داخلی، دست کنگره را در جهت تاثیرگذاری بر تصمیمات رئیس جمهور بازتر می‌گذارد. در صورت کسب اکثریت کنگره توسط جمهوری‌خواهان فشار بر کابینه بایدن به سبب سیاست‌های داخلی‌اش افزایش خواهد یافت. با تلاش جمهوری‌خواهان، برنامه سبز دولت بایدن که به منظور منع تدریجی استفاده از نفت، گاز و ذغال سنگ و ترغیب به استفاده از انرژی‌های سبز طرح ریزی شده است، از هدف خود دور خواهد شد. همچنین تلاش بایدن برای تعدیل قوانین مرزی و لغو ماده 41، قانونی که در دولت ترامپ تحت یک مقررات بهداشتی و با هدف منع ورود پناهجویان مکزیکی به خاک آمریکا تصویب شد، نیز به شکست خواهد انجامید و کنگره قوانین مرزی سخت گیرانه‌تری را به بحث خواهد گذاشت. همچنین مسئله مهار تورم و فشار بر دولت برای تغییر رویکرد اقتصادی‌اش، موضوع سقط جنین و حمایت جمهوری خواهان سنتی نسبت به محدود نمودن موثر آن، مسئله آموزش که دموکرات‌ها به عنوان یک برگ برنده به آن نگاه می‌کنند، نیز از جمله مسائلی هستند که انتظار می‌رود یک کنگره با اکثریت جمهوری خواه، دولت بایدن را تحت فشار شدید قرار بدهد.
سیاست خارجی؛ کنگره جمهوری‌خواه، دولت بایدن را آزار می‌دهد
علیرغم نقش اساسی رئیس جمهور در موضوعات مرتبط با سیاست خارجی، نمی‌توان از نقش موثر کنگره در آن غافل شد. فارغ از توانایی رئیس‌جمهور در طرح ریزی و اجرای سیاست‌های خارجی دولت فدرال، کاخ سفید برای هر سیاستی نیازمند تخصیص بودجه است. از کمک تسلیحاتی به اوکراین گرفته تا افزایش حضور نظامی در دریای جنوبی چین، همگی نیازمند اعتبار و بودجه هستند؛ بودجه‌‌ای که از سوی کنگره تصویب می‌شود. هر چند ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که به مانند آنچه در ارتباط با اقدامات جرج بوش پسر در موضوع حمله به عراق به رغم مخالفت شدید کنگره وجود داشت، رئیس جمهور آمریکا می‌تواند از برخی اختیارات خود در جهت خنثی‌سازی اقدامات و تصمیمات کنگره استفاده نماید اما در این راه سختی‌های زیادی وجود داشته و نیازمند همراهی پرقدرت افکار عمومی است. از سوی دیگر در امر سیاست خارجی، کمیته روابط خارجی سنا به عنوان یک بازیگر پرنفوذ و تاثیرگذار شناخته می‌شود. کمیته ذکر شده در کنار کمیته دفاعی می‌توانند در صورتی که توسط جمهوری‌خواهان بازپس‌گیری شوند، کابینه بایدن را تحت فشار قرار دهند.
به نظر می‌رسد که در صورت تسلط جمهوری‌خواهان بر کنگره، سیاست‌های‌ خارجی آمریکا به دو دسته تقسیم خواهند شد؛ دسته نخست شامل سیاست‌هایی است که به طور عمومی مورد حمایت هر دو حزب خواهند بود. به طور مثال سیاست دولت بایدن در مورد جنگ اوکراین که حمایت کامل از کیف در کنار حفظ حد تنش با روسیه را دنبال می‌کند، مورد توافق دو حزب است (هرچند اختلافاتی در مورد آن وجود دارد). در موضوع دفاع از تایوان و موضوع مهار چین نیز، علیرغم موضع سخت‌‌تر جمهوریخواهان، دو حزب خط مشی یکسانی را دنبال می‌کنند. علاوه بر این‌ها، موضوع حمایت از ناتو نیز به طور تقریبی یک مسئله فراحزبی است.
اما دسته دوم مربوط به سیاست‌ها و راهبردهایی است که دو حزب بر سر آن اختلاف نظرهای اساسی دارند. به طور مثال، جمهوری‌خواهان هرچقدر که نسبت به سیاست‌های بایدن در رابطه با اوکراین و چین و هر اندازه که به منطق ” اول آمریکای” ترامپ و مخالفت با سیاست خارجی مداخله جویانه این کشور معتقد باشند، خروج شتابزده این کشور از افغانستان را نمی‌پذیرند. علاوه بر این، مواردی نظیر همکاری بیشتر با سازمان‌های بین‌المللی و تعهدات بیشتر در قالب حقوق بین‌الملل(مانند مسئله حقوق دریاها) که در دولت بایدن پیگیری می‌شوند، با مخالفت کنگره‌ای با اکثریت جمهوری‌خواه مواجه خواهد شد. در این رابطه جمهوری‌خواهان معتقدند که برخی سازمان‌های بین‌‌المللی تحت نفوذ چین قرار دارند و به احتمال زیاد سازمان بهداشت جهانی نخستین هدف حملات جمهوری‌خواهان خواهد بود. موضوع توافق هسته‌ای با ایران و حمایت از ادامه سیاست فشار بر این کشور نیز از دیگر موضوعاتی است که شاید بتوان آن را به عنوان یک چالش جدی بین دولت بایدن و یک کنگره احتمالی با اکثریت جمهوری‌خواه در نظر گرفت.
درکنار تمامی موارد ذکر شده، به شکل معمول یک مجلس با اکثریت حزب مخالف، در دو سال آخر عمر کابینه، فشار را بر دولت فدرال افزایش خواهد داد تا با ایجاد خلل در برنامه‌های آن، راه را برای پیروزی نامزد مورد نظر خود در انتخابات ریاست جمهوری 2024 هموار کند

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/383918/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است