ایران پرسمان

آخرين مطالب

رفت و آمدهایی که به نفع کانون پرورش فکری نیست! خردنامه

رفت و آمدهایی که به نفع کانون پرورش فکری نیست!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا /یک نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به تعداد مدیران انتصابی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان می‌گوید: این رفت و رفتن آمدن‌ها به کانون کمکی نمی‌کند و به نظرم به بخش‌های مختلف آن آسیب می‌زند.
حسن احمد - نویسنده ادبیات کودک و نوجوان - درباره وضعیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان با اشاره به تغییراتی مدیریتی کانون، اظهار کرد: از سال 1391 تاکنون، پنج مدیر به کانون آمده است و آقای علامتی هم که تازه حکم گرفته، معلوم نیست تا چند وقت دیگر در کانون بماند. به نظرم این تغییرات واقعا به کانون خدمتی نمی‌کند و کانون دارد گرفتار لطمه‌های بدی می‌شود، مخصوصا در زمینه دوستانی که با کانون همکاری دارند.
او سپس با اشاره به فعالیت‌های کانون در سال‌های گذشته، گفت: در زمان مدیریت آقای صادق رضایی حرکت‌های خوبی در این مجموعه شکل گرفت که از آن‌ جمله انتشار مجموعه «رمان امروز» بود، بیش از 90 عنوان کتاب در سال چاپ و منتشر شد، آن زمان آقای شاه‌آبادی هم در این مجموعه حضور داشت. مدام جلسات مختلف در شهرها و شهرستان‌ها با حضور نویسندگان برگزار شده، طرح‌ها در جلسات مختلف مطرح می‌شد، دوستان نظر می‌دادند و در نهایت نویسنده کار را تکمیل کرده و تحویل کانون می‌داد. خیلی از رمان‌هایی در آن سال‌ها چاپ شدند، جوایز بسیار خوبی گرفتند و مطرح شدند. نمی‌دانم آقای رضایی به چه دلیل حذف شدند.
احمدی ادامه داد: آن زمان رمان دومم را برای مجموعه «رمان امروز» تحویل کانون داده و حتی حق الزحمه‌ام را هم گرفته بودم و بعد از برکناری آقای رضایی و آمدن آقای حاجیان‌زاده شورای سه‌نفره‌ای تشکیل دادند و کارهایی را که تایید شده و هنوز برای چاپ نرفته بودند، قلع و قمع کردند و اجازه چاپ به خیلی از آن‌ها ندادند، از جمله کتاب‌های من که گفتم طبق وظیفه، کارم را انجام داده و پولم را گرفته‌ام، مشکل شماست. بعد از یک‌سال و نیم همان کار را بدون هیچ تغییری چاپ کردند. حتی بعد از چاپ ارزیابی مثبت گرفت و مبلغی جدا از حق‌الزحمه‌ به حسابم واریز کردند. می‌خواهم بگوییم یکی از لطمه‌هایی که کانون می‌بیند، این است که با آمدن هر مدیری، مدتی کارها را متوقف می‌شود.
او سپس بیان کرد: متأسفانه حرکت مثبتی در آن دوره ندیدیم که مثلا کاری شکل بگیرد، کتابی منتشر شود و.... . با گذشت چند سال فاضل نظری روی کار آمد، با چند نفر از دوستان به دفتر او رفتیم، از احیای «رمان امروز» صحبت شد و قول‌هایی برای احیای آن داد اما اتفاقی نیفتاد. یکی از کارهای خوب این دوره، بررسی کتاب‌های ناشران دیگر و خرید آن‌ها برای کتاب‌خانه‌های کانون بود که حرکت خوبی بود و جای امیدواری داشت که دارد اتفاق‌هایی در کانون می‌افتد اما با رفتن نظری و آمدن گروه جدید (مهدی علی‌اکبرزاده) این کار هم به بن‌بست رسید. البته اواخر دوره علی‌اکبرزاده، قرار بود این موضوع احیا شود اما باز هم اتفاق خاصی نیفتاد.
این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان یادآور شد: در دوره فاضل نظری با فروش چاپخانه کانون، به کانون لطمه وارد شد. نمی‌دانم این تصمیم برای چه گرفته شد؛ فکر می‌کنم به مشکل مالی خورده بودند و برای پرداحت حقوق کارکنان و حق تألیف نویسنده‌ها این کار را کردند. اما جایی مانند کانون که مدام باید کار تولید کند و کتابخانه‌های خود را تغذیه کند، به چاپخانه نیاز دارد و با فروش آن مجبور است کتاب‌های چاپی خود را با قراردادهای سنگین به چاخانه‌های دیگر بدهد. با این اتفاق، هزینه‌های کانون بالا رفته، توزیع کار سخت می‌شود. قبلا چاپ اول رمان‌های کانون با 15 هزار نسخه شروع می‌شد اما حالا تیراژها خیلی پایین آمده است.
احمدی تأکید کرد: این رفتن و آمدن‌ها به کانون پرورش فکری کمکی نمی‌کند و به نظرم بیشتر دارد به بخش‌های مختلف کانون آسیب می‌زند. چون حضور دائمی‌ای در کانون ندارم حس و نظر خودم را می‌گویم، کانون دارد روزبه روز ضعیف‌تر می‌شود و در بخش‌های مختلف آن اتفاق خاصی نمی‌افتد. باید یک‌نفر به نحوی کانون را نجات دهد. شناختی از مدیر جدید ندارم فقط درباره او خوانده‌انم که چند جا مسئولیت‌هایی داشته است. امیدوارم آقای علامتی به کار تسلط داشته باشد. حتما به کارش وارد است که این مسئولیت را قبول کرده است.
نویسنده «با من حرف بزن»، «بازی‌ها و لحظه‌ها» و «عروسی آقا و خانم لاک‌پشت» اظهار کرد: معتقدم نباید هرکسی را به جای مهمی مانند کانون بفرستند؛ زیرا کانون مراکز مختلفی در استان‌ها و شهرستان‌ها دارد، کتاب‌خانه‌های آن‌چنانی و پرسنل زیادی که واقعا برای کارشان خونِ‌دل می‌خورد و با جدیت کار می‌کنند. اگر ایشان بلد کار هستند، با جدیت کار کنند و اگر بلد نیستند و شناختی از بخش‌های مختلف کانون ندارند، حضور چند مشاور قوی و بلد می‌تواند معجزه کند. تأکید می‌کنم او را نمی‌شناسم، حتما آدم خوبی بوده هرچند خوب بودن برای جایی مانند کانون دردی را دوا نمی‌کند و باید کاربلد باشید.
او افزود: کسی که به چنین جایی وارد می‌شود، اگر بلد نیست اولا وارد نشود، اگر وارد شد، از چند مشاور خوب که بلد ‌کار هستند و تجربه خوبی دارند، مشورت بگیرد؛، مثلا بگویند چه کاری را انجام بدهند و کار را چطور جلو ببرند. البته ممکن است به آن‌ها بر بخورد اما بهتر است عذاب وجدان داشته و به فکر کار باشد، نباید هیچ‌گاه از چنین چیزی بترسد و باید خوشحال باشند که دو مشاور خوب در کنارش قرار گرفته‌اند تا بتوانند کارها را جلو ببرند..
این نویسنده با بیان این‌که اخیرا در مراکز استانی کانون حرکت‌های خوبی شکل گرفته بود، توضیح داد: با این حرکت‌ها آدم احساس می‌کرد دارد اتفاق‌هایی در کانون می‌افتد اما همیشه با آمدن نیروهای جدید، مدتی کارها متوقف می‌شود. امیدوارم فعالیت‌ها کانون در شهرستان‌ها تعطیل نشود و به کارشان ادامه دهند.
حسن احمدی در پایان با بیان این‌که کانون هر سال ضعیف‌تر عمل می‌کند، گفت: کانون مشکلات بسیاری دارد، بخش‌های مختلف آن تعطیل شده یا دارد تعطیل می‌شود، هرچند چیزهایی اضافه شده اما عملا کمکی به کانون نمی‌کند. به‌طور مثال بخش تولید انیمیشن کانون پرورش فکری نسبت به گذشته کم‌رونق‌تر شده است یا من در جریان نیستم و ندیدم در این سال‌ها اتفاق خاصی در بخش افتاده باشد. 

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/383915/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند