ایران پرسمان

آخرين مطالب

رسانه آمریکایی: دولت بایدن مانع رسیدن به توافق وین است تحلیل روز

رسانه آمریکایی: دولت بایدن مانع رسیدن به توافق وین است
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - کیهان /متن پیش رو در کیهان منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
وبگاه آمریکایی «دیپلماتیک» نوشت: مقامات کنونی و سابق اروپا به‌شدت از دولت بایدن به‌دلیل مانع‌تراشی در مسیر توافق وین خسته شده‌اند و معتقدند واشنگتن به خاطر موضوعی که ازنظر آنها چندان مهم نیست، حصول به توافق را معطل گذاشته است.
«لورا روزن» خبرنگار کهنه‌کار آمریکایی طی گزارشی در وبگاه آمریکایی «دیپلماتیک» نوشت: مقامات اروپایی و کارشناسان منع اشاعه هشدار می‌دهند که در صورت احیا نشدن برجام، جهان به‌سرعت درگیر یک بحران در حوزه برنامه هسته‌ای ایران می‌شود.
مقامات فعلی و پیشین اروپا، عاجزانه هشدار می‌دهند که محافظه‌کاری سیاسی دولت بایدن درباره موضوعی که بیشتر نمادین است تا واقعی، می‌تواند به شکست مذاکرات وین بیانجامد.
«روزن» به نقل از یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود، خاطرنشان کرد: هر روز که از مذاکرات بدون توافق با ایران بگذرد، خطر از دست دادن همه دستاوردهای برجام به‌طور قابل ‌ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. آمریکا و ایران در دو جهت متفاوت حرکت می‌کنند و اختلاف دیدگاه‌ها روبه کاهش نیست.
«خاویر سولانا» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «کارل بیلدت» نخست‌وزیر سابق سوئد، این هفته طی مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» هشدار دادند که بایدن باید هزینه‌های انفعال در قبال مذاکرات هسته‌ای با ایران را جدی بگیرد و راهی برای پیشبرد آن پیدا کند در غیر این صورت ممکن است غرب درگیر نزاعی شود که خواست هیچ‌کس نیست.
«روزن» نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته اعلام کرد، ایران 40 کیلوگرم اورانیوم با خلوص 60 درصد تولید کرده که از نظر کارشناسان عدم اشاعه، بدان معناست که امکان ساخت بمب اتمی در کمتر از 2 هفته را دارد.
وی به نقل از «کلسی دیونپورت» مدیر بخش «سیاست عدم اشاعه تسلیحات اتمی» در «انجمن کنترل تسلیحات آمریکا» مدعی شد این خطر وجود دارد که برنامه غنی‌سازی ایران به حدی از پیشرفت رسیده باشد که نقطه گریز آن قابل ‌شناسایی نباشد. «دیونپورت» تصریح کرد: انفعال دولت بایدن، خطر بسته شدن پنجره حیاتی توافق را در پی دارد. دولت بایدن اجازه می‌دهد که «سیاست» و نه «سیاست مؤثر عدم اشاعه» هدایتگر تصمیماتش باشد. خطر هسته‌ای تا زمانی که آنها یک اقدام عاقلانه انجام دهند، ادامه خواهد داشت.
«روزن» نوشت: انتظار می‌رود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته آینده گزارش فصلی خود را پیش از برگزاری نشست آتی شورای حکام در 6 ژوئن منتشر کند و «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، قرار است چهارشنبه هفته آینده، 25 می درباره مذاکرات برجام به کمیته روابط خارجی سنا گزارش دهد.
وی افزود: مقامات فعلی و سابق اروپا به‌شدت از دولت بایدن به‌دلیل مانع‌تراشی در مسیر توافق وین خسته شده‌اند و معتقدند دولت بایدن به خاطر موضوعی که از نظر آنها هم چندان مهم نیست، حصول به توافق را معطل گذاشته است.
این خبرنگار حوزه سیاست خارجی آمریکا به مقاله «سولانا» و «بیلدت» در واشنگتن‌پست اشاره کرد و به نقل از آن‌ها نوشت: قرار داده شدن سپاه در لیست تروریستی آمریکا، اقدامی نمادین بوده که ارتباط بسیار کمی با موضوع هسته‌ای دارد. دولت بایدن وعده بازگشت به برجام را داد که این موضوع مورد حمایت متحدانش قرار گرفت اما اکنون برای بازگشت بسیار کند گام برمی‌دارد.
درخواست صدراعظم آلمان از طرف‌های مذاکرات وین
«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان بار دیگر بر درخواست خود از طرف‌های مذاکره‌کننده بر سر برنامه هسته‌ای ایران در وین تأکید کرد.
به نوشته کانال توییتری شبکه العربیه، شولتز در نشست خبری با شیخ «تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» 
امیر قطر گفت، از ایران و دیگر طرف‌های حاضر در مذاکرات وین می‌خواهد، فرصت موجود برای رسیدن به توافق را از دست ندهند.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، امیر قطر نیز در زمینه حصول توافق در مذاکرات وین ابراز امیدواری کرده و برای کمک به این توافق اعلام آمادگی کرد.
شولتز درباره همکاری آلمان و قطر در زمینه انرژی گفت: «امنیت انرژی برای ما نقش مهمی دارد. آلمان زیرساخت‌های لازم برای واردات گاز مایع از طریق کشتی را فراهم خواهد کرد. این یک گام بزرگ است و قطر در این راهبرد ما نقش مهمی ایفا می‌کند».
امیر قطر: آماده مشارکت برای حل مسائل پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران هستیم
امیر قطر هم در کنفرانس خبری مشترک با صدراعظم آلمان گفت: امیدواریم بین طرف‌ها در پرونده مذاکرات هسته‌ای با ایران توافقی حاصل شود و قطر آماده مشارکت برای کمک به حل مسائل پیرامون این مذاکرات هسته‌ای است.
وی افزود: من و صدراعظم آلمان درباره اهمیت توافق ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا گفت‌وگو کردیم.
امیر قطر اظهار داشت: در این دیدار همچنین ما به تلاش‌های دولت قطر در افغانستان تأکید و توافق کردیم که چالش‌هایی وجود دارد که نیازمند تلاش‌های مشترک بین‌المللی است.
روسیه: تماس‌ها بین طرف‌های مذاکرات وین قطع نشده است
«ماریا زخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌های ایران و احیای توافق هسته‌ای گفت که تماس‌ها بین طرف‌های مذاکرات وین قطع نشده است.
زخارووا شامگاه چهارشنبه طی نشست خبری در وزارت خارجه روسیه گفت: «با وجود وقفه خاصی که در مذاکرات وین رخ‌داده، کشورها و طرف‌های توافق هسته‌ای و همچنین نمایندگان ایالات‌متحده همچنان به تلاش‌های شدید خود ادامه می‌دهند و درعین‌حال به‌دنبال مؤثرترین و قابل‌ قبول‌ترین راه برای از سرگیری اجرای کامل توافق تحت مؤلفه‌های اولیه آن هستند.» به نوشته وبگاه این وزارتخانه، وی تأکید کرد: «همه طرف‌های ذی‌نفع متوجه هستند که هیچ جایگزینی برای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وجود ندارد.»
این دیپلمات روس توضیح داد: «طرفین در روند مذاکرات همچنان تماس‌های خود را حفظ می‌کنند. انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام هفته گذشته به تهران سفر کرد. همکاران اروپایی و ایرانی دیدارهایی را که در این سفر برگزار شد، مثبت ارزیابی می‌کنند و به پیشرفت‌های اولیه اشاره دارند». زخارووا اضافه کرد: «این مسئله، امید خاصی را القا می‌کند که ما یک گام دیگر به سمت هدف اصلی خود یعنی اطمینان از فعال‌سازی مجدد کامل برجام برداشته‌ایم.» براساس این بیانیه، وی تصریح کرد: «به‌نوبه خود، ما قصد داریم به انجام هر کاری که ممکن است برای اطمینان از نتیجه مثبت مذاکرات در وین ادامه دهیم، که مستلزم تلاش‌های صمیمانه همه شرکت‌کنندگان ازجمله ایران، ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی است.» سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین افزود: «این موضع محکم و عینی ماست. ما از همه نیروهای سالم می‌خواهیم که از انرژی خود برای حفظ برجام و بازگرداندن تعادل مدنظر منافعی که به آن وابسته است، استفاده کنند».

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/372598/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

سقوط قیمت بیت کوین

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

تجاوز رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب سوریه

حمله انتحاری نافرجام به خودروی اتباع خارجی در کراچی پاکستان

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

حمله حزب‌الله لبنان به چند پایگاه صهیونیستی

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

پایان یکه تازی اردوغان؟

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

فارس: با بلوف رسانه ای رو به رو هستیم

ایسنا نوشت: حمله خیالی بزرگ به ایران!

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد