ایران پرسمان

آخرين مطالب

وقتی چشم‌های ناسا به روی زمین بسته شوند! خردنامه

وقتی چشم‌های ناسا به روی زمین بسته شوند!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - خبرآنلاین /سه ماهواره قدیمی به‌زودی از دسترس خارج خواهند شد و همین دانشمندان را مجبور خواهد کرد تا نحوه دیدگاهشان به کره زمین را تغییر دهند.
غزال زیاری_ تا چند سال دیگر (که زمان دقیق آن هنوز مشخص نشده)، سه ماهواره ناسا که هریک به‌اندازه یک فیل وزن دارند، از رده خارج خواهند شد.
البته این ماهواره‌ها کماکان در حال حرکت هستند و ذره‌ذره ارتفاع کم می‌کنند. این سه ماهواره بیش از دو دهه است که از جو به زمین خیره شده‌اند و در موارد فراوانی از پیش‌بینی آب‌وهوا گرفته تا کمک به نحوه مدیریت آتش‌سوزی‌های جنگلی و حتی رصد نشت نفت و ده‌ها اقدام دیگر، به کمک انسان‌ها می‌آیند. اما از آنجاکه عمر هر چیزی روزی به پایان خواهد رسید، این سه ماهواره نیز به‌زودی بعد از ارسال آخرین گزارش‌هایشان، آماده سقوط آهسته و نهایی خود به سمت زمین خواهند شد.

ایران پرسمان


پایان دسترسی به اطلاعات با پایان عمر مدارگردها
دانشمندان وحشت زیادی از این لحظه دارند؛ زمانی که سه مدارگرد زمین به نام‌های Terra، Aqua و Aura خاموش شوند، دسترسی به بسیاری از داده‌هایی که آنها جمع‌آوری کرده بودند، با خاموش شدن آن‌ها به پایان خواهد رسید و ماهواره‌های جدیدتر همه این اطلاعات را گردآوری نخواهند کرد.
درنتیجه دانشمندان یا نباید به منابع جایگزینی که ممکن است نتواند نیازهای دقیق آن‌ها را برآورده کنند دل‌خوش کنند و یا باید به دنبال راه‌حلی برای ادامه دسترسی به داده‌ها و سوابق موجود باشند.
مشکل اصلی اینجاست که با ازکارافتادن این سه ماهواره، هیچ ابزار دیگری به جمع‌آوری این داده‌ها ادامه نخواهد داد و دست‌کم برای چند سال، اطلاعات خوبی که در مورد زمین در اختیارمان قرار می‌گرفت، کمرنگ و مبهم خواهد شد.

ایران پرسمان


سوزان سولومون، شیمیدان اتمسفر در موسسه فناوری ماساچوست دراین‌باره گفته: «از دست دادن این داده‌های غیرقابل جایگزین، غم‌انگیز است. آن‌هم دقیقاً درزمانی که بیش از همیشه به این نیاز داریم که روی تأثیرات انسان بر روی زمین تمرکز کنیم. اما حالا به نظر می‌رسد که انگار پشت فرمان ماشین به خواب برویم.»
داده‌های حساس استراتوسفر
یکی از بخش‌هایی که با ازکارافتادن این سه ماهواره، دسترسی به داده‌هایش نخواهیم داشت، استراتوسفر، بخش بسیار مهم لایه اوزون است که در سراسر هوای سرد و رقیق این بخش، مولکول‌های اوزون در اثر تعامل با گازهای دیگر، دائماً در حال شکل‌گیری و نابودی، پرتاب و جاروب شدن هستند. بخشی از این گازها منشائی طبیعی دارند و برخی دیگر به خاطر حیات انسان‌ها ایجاد می‌شوند.

ایران پرسمان


رأس جی سالاویچ دانشمند جوی دانشگاه مریلند توضیح داده که ابزاری تحت عنوان "عضو صداگیر ماکروویو،" در مدارگرد Aura بهترین دیدگاه را از این درامای شیمیایی در اختیار ما قرار داده و وقتی Aura از بین برود، بینش ما به این قضیه حسابی کمرنگ خواهد شد. او در عین‌ حال به این نکته اشاره کرد که اخیراً داده‌های این دستگاه صداگیر، ارزش واقعی خود را ثابت کرده و مثلاً میزان آسیب وارده به لایه اوزون در آتش‌سوزی‌های ویرانگر استرالیا در اواخر سال 2019 و اوایل سال 2020 و یا فوران آتش‌فشانی زیردریا در نزدیکی تونگا در سال 2022 را مشخص کرده است.
موضع‌گیری مختلف دانشمندان
جک کی، معاون مدیر تحقیقات بخش علوم زمین ناسا، نیز نگرانی محققان درباره پایان فعالیت این صداگیر را درک کرده و معتقد است که منابع دیگری مثل ابزارهای موجود در ماهواره‌های جدیدتر، در ایستگاه فضایی بین‌المللی و اینجا روی زمین، همچنان دیدگاه خوبی از آنچه در جو در حال وقوع است در اختیار ما قرار خواهند داد.
او در ادامه به این نکته اشاره کرد که گاهی مسائل مالی، ناسا را مجبور به اتخاذ تصمیمات سختی می‌کند. او در این باره گفت: «آیا این ایده خوبی است که همه‌چیز به شکل همیشگی باقی بمانند؟ بله.» ولی بخشی از مأموریت ناسا ارائه ابزارهای جدید برای دانشمندان است تا به آن‌ها کمک کند به روش‌های جدیدتری به جهان نگاه کنند.
البته برای دانشمندانی که در حال مطالعه بر روی سیاره در حال تغییر ما هستند، ممکن است تفاوت بین این داده‌ها، بسیار زیاد باشد و تنها با نظارت مستمر، با یک شیوه خاص و در طول زمان طولانی، می‌توانند ازآنچه در حال وقوع است اطمینان حاصل کنند.
حتی یک توقف کوتاه در رکوردها ممکن است مشکل‌ساز شود؛ تصور کنید که یک کوه یخی در گرینلند فروبریزد؛ تا زمانی که سطح دریا قبل از این اتفاق، در هنگام وقوع آن و پس‌ازاین سانحه را اندازه‌گیری نکرده باشید، هرگز نمی‌توان با اطمینان گفت که این تغییر ناگهانی در اثر فروریختن کوه یخی بوده است.

ایران پرسمان


نظرسنجی از دانشمندان توسط ناسا
ناسا در سال گذشته، نظر دانشمندان را در مورد اینکه چگونه پایان کار سه مدارگرد Terra، Aqua و Aura بر کار آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت، جویا شد و بیش از 180 نفر از دانشمندان به این نظرسنجی پاسخ دادند و این محققان نگرانی‌شان را در مورد عدم دسترسی به طیف گسترده‌ای از داده‌های ماهواره‌ها ابراز کردند. از اطلاعاتی در مورد ذرات موجود در دود آتش‌سوزی، گردوغبار صحرا و توده‌های آتش‌فشانی گرفته تا اندازه‌گیری ضخامت ابرها، نقشه‌های با مقیاس دقیق از جنگل‌ها، مراتع، تالاب‌ها و محصولات زراعی جهان.
طبق گفته دانشمندان، حتی اگر منابع جایگزینی برای این اطلاعات وجود داشته باشد، ممکن است وضوح کمتری داشته باشند، یا محدود به ساعات خاصی از روز باشند که همه این عوامل، در میزان مفید بودن داده‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

ایران پرسمان


حالا مدارگردهای Terraو Aqua، همراه با دو مدارگرد جدیدتر، به پایان عمرشان نزدیک می‌شوند و تنها یک جایگزین برای آن‌ها کارش را آغاز کرده. خداحافظی با این مدارگردها چه زمانی خواهد بود؟ حداکثر پنج سال دیگر.
نورمن جی لوب، دانشمند ناسا دراین‌باره گفت:« در 10 سال آینده، ما از چهار مأموریت به یک مأموریت خواهیم رسید و تنها مأموریت باقیمانده در اوج فعالیت خواهد کرد.»

ایران پرسمان


امید به آینده‌ای درخشان تر
این روزها و با ظهور صنعت فضایی خصوصی و درعین‌حال افزایش تعداد ماهواره‌ها در اطراف زمین، ناسا و سایر آژانس‌های فضایی به دنبال رویکردی متفاوت برای نگریستن به زمین هستند. این احتمال وجود دارد که در آینده به ابزارهای کوچک‌تر و سبک‌تری اتکا شود؛ ابزارهایی که بتوانند با قیمتی ارزان‌تر و هوشمندانه‌تر از Terra، Aqua و Aura در مدار قرار بگیرند.
اداره ملی اقیانوسی و جوی این روزها برای توسعه چنین ناوگانی در راستای نظارت بر آب و هوا سخت می‌کوشد. دکتر لوب و دیگران در ناسا هم بر روی یک ابزار سبک‌وزن برای ادامه اندازه‌گیری تعادل انرژی زمین کار می‌کنند. دکتر لوب معتقد است که برای آنکه این فناوری‌ها مفید واقع شوند، باید مدارگردهای جدید، قبل از از کار افتادن مدارگردهای امروزی، به فضا ارسال شوند. او در این رابطه گفت:« به یک دوره طولانی همپوشانی نیاز است تا بتوان تفاوت‌ها را درک و مشکلات را حل کرد. در غیر این صورت، کار برای اعتماد به اندازه‌گیری‌های جدید واقعاً سخت خواهد بود؛ مگر آنکه این امکان فراهم باشد تا داده‌های جدید را هم‌زمان با داده‌های اندازه‌گیری فعلی مقایسه کنیم.»

ایران پرسمان


طبق گفته دانشمندان، این اعتبار بزرگی برای ناسا است که Terra، Aqua و Aura تا حالا دوام آورده‌اند. ولید ابدالتی، دانشمند ارشد سابق ناسا می‌گوید: «از طریق ترکیبی از مهندسی فوق‌العاده و البته شانس، این مدارگردها حدود بیست سال است که مشغول فعالیت‌اند. مقدار زیادی شانس، ما این‌ها را برای 20 سال است که داریم. ما به‌نوعی درگیر این ماهواره‌ها شده‌ایم و قربانی موفقیت خودمان هستیم ولی بالاخره روزی شانس از بین می‌رود.»
منبع: sciencesprings

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1118595/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری از محل دقیق سقوط بالگرد

تصاویر کوادکوپترها بر روی محل سقوط بالگرد

کولیوند: آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده است

ویدئویی که طبق آن گفته می شود فردی در کنار لاشه بالگرد حضور دارد

خبرنگار صداوسیما: هنوز اطلاعات دقیقی از سرنوشت مسافران بالگرد وجود ندارد

لحظه پیدا شدن لاشه بالگرد توسط تیم پهبادی هلال‌احمر

سرمقاله خراسان/ برای سید ابراهیم رئیسی

چین: به شدت نگران سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران هستیم

نیروهای امدادی درحال حرکت به‌سوی بالگرد هستند

امدادگران به محل بالگرد سانحه‌دیده حامل رئیس جمهور رسیدند

آخرین جزئیات از محل حادثه بالگرد رئیس جمهور

‏اولین ویدئو از محل سقوط بالگرد حامل رییس‌جمهور ایران

فرمانده سپاه عاشورا: سرنوشت بالگرد و مسافران آن را نمی‌توان تایید کرد

خبرنگار صداوسیما: هنوز اطلاعاتی از رسیدن نیروی های امدادی به مختصات مشخص شده نرسیده

تیم‌های اعزامی باید به مختصات اعلامی پهپاد رسیده باشند

بالگردی که به مقصد نرسید!

آخرین گزارش هواشناسی درباره وضعیت محل وقوع سانحه در ورزقان

لاشه بالگرد حامل رئیس جمهور پیدا شد

عارف: هم دعا کنیم هم در مدیریت بحران هوشمند عمل کنیم

تصاویر هواپیمای روسیه برای کمک به عملیات جستجوی بالگرد حامل رئیسی

روایت سفیر ایران در روسیه از جلسه اضطراری پوتین پس از سانحه بالگرد ریاست جمهوری

هلال‌احمر: به سمت محل احتمالی فرود بالگرد حامل رئیس جمهور در حال حرکتیم

پیدا شدن محل احتمالی لاشه بالگرد حامل رئیس جمهور

معاون حقوقی رئیسی: قانون اساسی برای هر شرایطی راه‌حل متناسب پیش‌بینی کرده است

واکنش مدیر مسئول روزنامه کیهان به وقوع حادثه برای بالگرد رئیسی

کنعانی: کارگزاران دستگاه دیپلماسی برای سلامتی رئیس جمهور و همراهان ایشان دعا می‌کنند

اظهارات وزیر کشور دولت روحانی در خصوص سانحه برای بالگرد حامل رئیسی

آخرین خبرها از جستجو برای یافتن رئیس‌جمهور و همراهانش

شرایط جوی در منطقه جستجو برای بالگرد حامل رئیس جمهور

ناتوانی پهپاد ترکیه‌ای در شناسایی محل سقوط

رئیس جمعیت هلال احمر: درحال اعزام به مکانی هستیم که نیروهای امدادی بوی سوخت را حس کردند

موضوعی که سخنگوی شورای نگهبان در خصوص رئیس جمهور به آن امیدوار است

تصویر روزنامه دولت یک روز پس از حادثه برای بالگرد رئیس جمهور

اولین تصاویر ارسالی پهپاد آکینجی در جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

جدیدترین تصاویر از عملیات جستجو برای یافتن بالگرد سانحه دیده رئیس‌جمهور

وضعیت آب و هوایی در منطقه جستجو برای بالگرد حامل رئیس جمهور

ابراز نگرانی شورای همکاری خلیج فارس از سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

هلال‌احمر: از هیچ کوششی برای جست‌وجوی خادمان مردم فروگذار نیستیم

واکنش ابطحی به حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان

ابتکار و پورمحمدی برای رئیسی دست به توئیت شدند

ارتش: در حال کاوش وجب به وجب منطقه سانحه بالگرد هستیم

جزئیات جلسه پوتین با حضور سفیر ایران در پی حادثه بالگرد رئیس‌جمهور

اظهارات خبرنگار صدا و سیما درباره تماس‌ همراهان رئیس جمهور

مطهری: مردم قلباً رئیسی را دوست دارند

استفاده از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس جمهور و همراهان

ویژگی‌های منطقه تحت جستجو برای یافتن بالگرد حامل رئیس جمهور

وزارت خارجه بیانیه داد

گزارشی از تظاهرات روز نکبت صهیونیستی در لندن

آخرین اخبار عملیات امداد در مورد حادثه بالگرد رئیس جمهور

از درخواست واعظی درباره رئیسی تا دعای شریعتمداری برای دوست دیرینه‌اش