ایران پرسمان

آخرين مطالب

هدف از افشای فایل محرمانه ظریف تداوم دولت روحانی با کمک آمریکا بود! تحلیل روز

هدف از افشای فایل محرمانه ظریف تداوم دولت روحانی با کمک آمریکا بود!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - کیهان /متن پیش رو در کیهان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
طرف مصاحبه ظریف در گفت‌و‌گوی محرمانه سه سال پیش که فایل صوتی آن درز داده شد، فاش کرد: انتشار آن فایل محرمانه، عمدی بود و پالسی به دولت بایدن که اگر می‌خواهد برای احیای برجام کاری بکند، در ماه‌های منتهی به پایان عمر دولت روحانی باشد که بتواند به جریان همسوی دولت روحانی برای تداوم قدرت کمک کند (!)
اردیبهشت دو سال قبل، درز فایل صوتی گفت‌و‌گوی محرمانه محمدجواد ظریف با «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری»، اعتراض‌های بسیاری را موجب شد. ظریف در این مصاحبه، عملکرد شهید سلیمانی را زیر سؤال برده و به دروغ، این عملکرد و عملکرد نیروهای نظامی را موجب ناکامی ‌برجام معرفی کرده بود.
سه سال بعد، سعید لیلاز که فرد مصاحبه‌کننده بود، می‌گوید افشای آن فایل (قرار بود محرمانه و مثلا برای ثبت در آرشیو و اسناد ملی باشد) عمدی بوده است!

لیلاز در گفت‌و‌گو با شرق، درباره این که چرا حامی مذاکره بود اما منتقد برجام شد، می‌گوید: ما درباره دو مسئله حرف می‌زنیم؛ مذاکره و برجام. من در آن زمان موافق مذاکرات برابر بودم. بله، من به برجام نقد دارم؛ چون خروجی مطلب و آن مذاکرات نبود. من موافق مذاکره برابرم و فکر می‌کنم در آن سال مذاکره برابر انجام شد. نتیجه آن دو سال مذاکره برابر به یک توافق رسید. اتفاقا اگر ما برجام یک را امضا نمی‌کردیم و به شکست نمی‌رسید، من مخالف جدی برجام 2 و 3 نبودم؛ ولی وقتی برجام اول این سرنوشت را پیدا کرده است، دیگر برجام‌های بعدی فایده‌ای ندارد. این را سعید لیلاز به شما قول می‌دهد. مخالفت من نتیجه یک سیر تحلیلی از تطور تاریخی مذاکرات و نتیجه آن است. وقتی ما نتیجه برجام را در شرایط کنونی می‌بینیم، واقعا دیگر نباید نگاه مثبتی به مذاکرات نابرابر- تاکید دارم مذاکرات نابرابر- داشت. نه درباره توان موشکی و دفاعی و نه درباره نفوذ منطقه و دیگر مسائل نمی‌توان مذاکره کرد. در همان زمان هم مشخص بود که ما درباره برنامه موشکی و دفاعی و نظامی اصلا نمی‌توانیم حرف بزنیم و این نگاه کاملا قابل دفاع است.
لیلاز افزود: بایدن هم همان چیزی را می‌خواست که دونالد ترامپ می‌خواست. یعنی نگاه آمریکا اساسا در مقابل ایران یک نگاه طمع‌کارانه است و سعی می‌کرد برای بازگشت به برجام سال 2015، امتیازات فراتری را بگیرد که اصلا قابل دفاع نبود. مثلا در حوزه موشکی یا دفاعی یا پهپادی و منطقه‌ای امتیاز بدهیم تا برجام احیا شود.
او درباره افشای فایل گفت‌وگوی محرمانه‌اش با محمدجواد ظریف اظهار کرد: من از گفتن جزئیات خودداری می‌کنم. فقط سربسته می‌گویم که ماجرای انتشار آن فایل مصاحبه‌، بدون آنکه بگویم چه کسی چه کاری کرد، یکی از اهداف و دلایل و جنبه‌های افشاگری آن، با هدف ارسال پالس بود که اگر دولت بایدن می‌خواهد برای احیای برجام کاری بکند، در همین ماه‌های منتهی به پایان عمر دولت روحانی باشد که احیای برجام بتواند به جریان همسوی دولت روحانی برای تداوم قدرت کمک کند و دولت بایدن متاسفانه حتی همین کمک را هم نکرد.
لیلاز می‌افزاید: «آمریکایی‌ها در دولت بایدن، نه در چند ماه پایانی دولت روحانی کاری برای احیای برجام کردند که مثلا به سود اصلاح‌طلبان و میانه‌روها تمام شود و نه حتی در دولت رئیسی توانستند برجام را احیا کنند که به سود اصولگراها باشد و نهایتا به شرایط حال حاضر کشور رسیدیم که احتمال دارد دوباره دونالد ترامپ هفت ماه دیگر در انتخابات آمریکا پیروز شود.
او می‌گوید: اکنون ایران زمین بازی را عوض کرده است. غنی‌سازی را تا 60 درصد برده، فلز اورانیوم تولید کرده و سانتریفیوژهای نسل جدید را هم به کار برده است. پس دیگر روند بازی عوض شده است. چرا؟ چون ایران فهمیده اگر کماکان به انفعال و مماشات خود ادامه دهد، حد یقفی برای زیاده‌خواهی آمریکا وجود ندارد و مرتبا جلوتر می‌آید».
یادآور می‌شود انتقال فایل صوتی مصاحبه محرمانه ظریف به فضای مجازی و شبکه صهیونیستی اینترنشنال، یکی از صد‌ها افتضاحات امنیتی در دولت روحانی بود. و نکته قابل تامل این که سردبیری شبکه صهیونیستی اینترنشنال هم در اختیار رمضانپور(معاون وزیر ارشاد دولت خاتمی/ مدیر روزنامه زنجیره‌ای آفتاب امروز) قرار داشت.
ظریف در این مصاحبه، عملکرد شهید سلیمانی را زیر سؤال برده و به دروغ، این عملکرد و عملکرد نیروهای نظامی را موجب ناکامی ‌برجام معرفی می‌کند.
ظریف در این مصاحبه که اسفند 1399 در قالب «تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید» ضبط شده، به شکلی مغرضانه و تحریف‌آمیز ادعا می‌کند: «من دیپلماسی را بیشتر برای میدان هزینه کردم، تا میدان برای دیپلماسی هزینه شده باشد. هیچ زمانی نتوانستم به فرمانده میدان [نظامی] بگویم کاری را بکن، چون در دیپلماسی نیاز دارم. تقریبا هربار که من برای مذاکره رفتم، این سلیمانی بود که می‌گفت می‌خواهم تو این خاصیت یا نکته را بگیری». او در پاسخ به سؤالی درباره چرایی دخالت نظامی در تصمیمات دولت گفته بود: «وقتی میدان [نظامی] تصمیم‌گیر باشد، این می‌شود. وقتی که میدان بخواهد بر استراتژی کشور حاکم شود، ‌این می‌شود که می‌‌توانند با ما بازی کنند.»
ظریف همچنین گفته بود: «بین 23 تیر 94 که برجام نهائی شد تا 26 دی 94 که برجام به مرحله اجرا درآمد، پشت ‌سر هم اتفاقاتی افتاد که به توافق ضربه زد؛ سفر سلیمانی به روسیه، گرفتن دو قایق جنگی آمریکایی (22 دی 94)، نوشتن مرگ بر اسرائیل روی موشک و... سفر آقای سلیمانی به روسیه، به اراده مسکو شکل گرفت، نه به اراده ما. ادعا می‌کنیم که آقای سلیمانی، پوتین را به جنگ کشید. اما پوتین تصمیمش را گرفته بود. پوتین وارد جنگ شد، اما با نیروی هوایی، اما نیروی زمینی ایران را هم به جنگ کشید».
این روایت غلط -که آمریکا را برای گردن‌کشی و گروکشی بیشتر در مذاکرات احیای برجام تشویق کرد- در حالی بود که خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در‌باره سفر شهید سلیمانی به مسکو نوشته بود: «دیدار مهم ژنرال سلیمانی با پوتین، نقشی مؤثر در نقش‌آفرینی روسیه در جنگ سوریه داشت. یکی از قدرتمندترین مقامات نظامی ایران، نشستی سه‌ ساعته را با پوتین روسیه داشت تا او را متقاعد کند. فرمانده نیروی قدس سپاه، ماه اوت (مردادماه 94) به مسکو رفت. سلیمانی و پوتین، نقشه‌ها و عکس‌ها را بررسی کردند و به تبادل اطلاعات پرداختند. بررسی‌ها نشان داد گروه‌های ‌تروریستی، در صورتی که مسکو وارد عمل نشود، فعالیت‌شان را به نزدیکی روسیه در منطقه قفقاز گسترش خواهند داد. در این نشست درباره برنامه تشکیل یک مرکز مشترک تبادل اطلاعات میان عراق، سوریه، ایران و روسیه توافق شد. این نقش‌آفرینی، حاکی از نفوذ شدید ایران در منطقه است».

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1117779/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز به کار نخستین خط مونوریل معلق تجاری چین

نوجوان عاشق امام رضا(ع) به آرزویش رسید

آنباکس آیفون 14 پرومکس گلد با طلای 24 عیار

گوناگون/ عجیب اما واقعی؛ در این کشور هیچ باغ‌ وحشی وجود ندارد!

گونه‌های خروس سیاه در کشور آذربایجان

آبشار نگین دشت شیمبار

تصویر روز ناسا؛ شفق شمالی آسمان

طرح جدید ناسا برای ساخت اولین موتور هیبریدی-الکتریکی موشک

نمایشگاه کتاب دوحه میزبان رونمایی از مصحف مشهد رضوی

متکی: آقای رئیسی الا ماشاءالله قول می‌دهد اما...

زمان انتخاب رییس فراکسیون انقلاب اسلامی اعلام شد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید وارد تل‌آویو شد

ترکیه پیر می‌شود

بازگشت طلا به مسیر افزایش قیمت؛ سکه کانال 40 میلیون را پس گرفت

حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی اعلام شد

لایحه جداول بودجه 1403 به مجمع تشخیص رفت

وزیر نیرو: ایران جزو چهار کشور دنیا در حوزه سدسازی است

جارو شارژی فندکی!! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید

ریزش سنگین بورس با کاهش 62 هزار واحدی شاخص کل

گوناگون/ تا حالا فکر کرده‌اید که پس‌زمینه نقاشی مونالیزا کجاست؟

محبت کردن حیوانات به یک پسربچه

جکی و جیل در مازندران آفتابی شدند

غم و غصه گذشته را نخور

دیدن خرس قهوه‌ای در جنگل‌های ارس باران

ویدیو عجیبی که در طول یک روز 12 میلیون لایک گرفت!

لحظه وحشتناک آتش گرفتن موتور هواپیمای بوئینگ اندونزی

اتفاق عجیب در پی برخورد صاعقه به میله پرچم

کشف اسکلت 6800 ساله یک شهردار

دیگر نیازی به قفل ساز ندارید؛ سه روش برای باز کردن قفل بدون کلید!

دهکده 8000 ساله راز بقا پس از بلایای طبیعی را فاش می‌کند

تا می‌توانید حسرت گذشته را نخورید و از گذشته عبرت بگیرید

شعر خوانی دختر شیرین زبان

فرمانده سپاه: هدف از «وعده صادق» ضربه زدن به دو نقطه برای تنبیه یک رژیم خشن بی عقل بود

افتتاح سد قیز قلعه‌سی با حضور رئیسی و علی‌اف/ رئیس جمهور: ملت ایران و آذربایجان نسبت به نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند

حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا

حمله پلیس به تجمع معترضان در تل‌آویو

هزاران نفر در خیابان‌های مونیخِ آلمان خواستار آتش‌بس در غزه شدند

مانور نظامی امروز ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری

تیراندازی در اوهایوی آمریکا؛ 6 نفر کشته و زخمی شدند

اوگاندا متخصص بمب‌سازی داعش را دستگیر کرد

راهکار تازه واشنگتن برای کمک به اسرائیل

فهرست کالاهای دریافت کننده ارز اعلام شد

آبشار دتیان؛ چهارمین آبشار بزرگ آسیا

تلاش خادمان رضوی برای گل آرایی حرم سلطان زیر بارش شدید باران

تصاویر هولناک از شلیک یک پدر به سمت نوزادش و به آتش کشیدن خانه!

شمارش معکوس برای پرتاب ماموریت کشف اسرار قطب‌های زمین

معنای لغوی کلمات در فرهنگ و ادبیات فارسی

وعده مخبر در بازدید میدانی از مناطق سیل زده مشهد: برای پیگیری و جبران خسارات در کنار مردم خواهیم بود

توئیت موسوی در آخرین روز مأموریتش بعنوان سفیر ایران در آذربایجان

واکنش رئیس دیوان عالی کشور به مصوبه تعطیلی شنبه‌ها: از یک مجلس انقلابی بعید بود