ایران پرسمان

آخرين مطالب

اکونومیست: ایران، چین و روسیه چگونه در حال ایجاد صمیمیت بیشتر بین یکدیگر هستند؟ تحلیل روز

اکونومیست: ایران، چین و روسیه چگونه در حال ایجاد صمیمیت بیشتر بین یکدیگر هستند؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - انتخاب / متن پیش رو در «انتخاب» منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی اش چند نقطه اشتراک دارند. هر دو متعلق به گروه کوچکی از رهبران جهان هستند که شخصا تحت تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته اند. هرچند هیچ کدام از ان‌ها چندان سفر نمی‌کنند، اما هر دو در سال‌های اخیر از چین دیدار داشته اند.

ایران پرسمان

چین اعلام کرده که هیچ محدودیتی برای شراکت با روسیه ندارد و یک موافقتنامه استراتژیک 25 ساله با ایران به امضا رسانده است. هر سه این کشور‌ها اعضای کلوب‌های چندجانبه واحدی نظیر بریکس هستند. روابط دوجانبه بین این کشور‌ها رو به گسترش است. برنامه ریزی برای ایجاد بلوک‌های معاف از تعرفه گمرکی، سیستم‌های پرداخت جدید و مسیر‌های تجاری نو برای دور زدن مناطق تحت کنترل غرب در جریان است. برای آمریکا و متحدانش این وضعیت به یک کابوس می‌ماند. یک محور ضد غربی در حال رشد می‌تواند تحریم‌ها را خنثی کند، در جنگ‌ها به برتری برسد و بازیگران دیگری را نیز به سمت خود جلب کند. این روابط حسنه در بردارنده حوزه‌هایی است که در آن‌ها ارتباطات از قبل نیز قوی بوده و حوزه‌هایی دیگر که در آن‌ها همکاری‌ها به صورت نسبی در جریان است و برخی مسائل حل نشده هنوز وجود دارد. این اتحاد در طی 5 تا 10 سال آینده به کجا خواهد رسید؟ 
چین مدت‌ها یکی از مشتریان بزرگ دولت‌های نفتی از جمله ایران و روسیه بوده است. اما این دو کشور همچنین مقادیر زیادی نفت به اروپا می‌فروختند که از نظر جغرافیایی به میادین روسیه نزدیک بود و دسترسی به بازار آن از منطقه خلیج فارس آسان بود. از زمانی که اروپا شروع به نادیده گرفتن این کشور‌ها کرده، چین شروع به خرید نفت با قیمت‌هایی پایین از ایران و روسیه نموده است. برای مثال، در نیمه دوم سال گذشته، ایران روزانه به طور متوسط یک میلیون بشکه نفت به چین صادر کرد که نسبت به مدت مشابه سال 2021 رشدی 150 درصدی داشت.
در حالی که تحریم‌های غرب به همه کشور‌های خارج از گروه 7 اجازه می‌دهد تا از روسیه نفت وارد کنند، اما صنعت انرژی ایران مشمول تحریم‌های ثانویه است که خرید نفت توسط کشور‌های ثالث از این کشور را نیز محدود می‌سازد. اما از سال 2022، دولت بایدن اجرای سختگیرانه این تحریم‌ها را تا حدودی رها کرده و تمایل دارد برای کاهش قیمت نفت برخی از قواعدی را که خود وضع نموده زیر پا بگذارد. نتیجه، افزایش واردات نفت چین بوده، اما ذی نفعان این وضعیت، نه شرکت‌های دولتی چین که ممکن است روزی در معرض تحریم‌ها قرار بگیرند، بلکه پالایشگاه‌های کوچک این کشور بوده اند که جای پایی در بازار‌های بین المللی ندارند. چین همچنین از روسیه گاز ارزان وارد می‌کند. واردات گاز چین از طریق خط لوله پاور آو صربیا از زمان حمله روسیه به اوکراین دو برابر شده است.
روسیه و ایران انتخاب چندانی جز فروش انرژی به چین ندارند. اما چین تنها مشمول تحریم‌ها در زمینه محدودیت واردات فن آوری‌های غربی است و با محدودیت‌های مالی یا تجاری‌ای نظیر تحریم‌های ایران و چین مواجه نیست؛ بنابراین این کشور می‌تواند نفت را از سایر کشور‌ها نیز خریداری کند و این در مذاکرات نفتی با تهران و مسکو، اهرم فشار بیشتری به پکن می‌دهد. چینی‌ها نفت ایران و روسیه را با قیمتی 15 تا 30 بشکه ارزان‌تر از قیمت جهانی خریداری و سچس این منابع هیدروکربوری ارزان را به محصولات با ارزش افزوده بالا تبدیل می‌کنند. ظرفیت تولید صنایع پتروشیمی این کشور در طی 2 سال گذشته بیش از مجموع رشد دیگر کشور‌ها در کل سال 2019 افزایش داشته است. 
چین در عین حال از یک سیاست غیررسمی تبعیت می‌کند که بر اساس آن وابستگی اش به هر تامین کننده کالایی نباید بیش از 15 تا 20 درصد کل نیازش به آن محصول باشد. هرچند این میزان خرید نفت از ایران و روسیه برای سر پا نگه داشتن اقتصاد این کشور‌ها کافی به نظر می‌رسد، این میزان خرید تنها در صورتی مفید است که آن‌ها بتوانند با استفاده اتز عواید حاصل از فروش انرژی خود از شرکت‌های چینی خرید انجام دهند.
تحقیقات مدیران خرید نشان می‌دهد که شرکت‌های خودروساز ایرانی همواره با مشکل کمبود مواد خام روبرو هستند، این مواد خام هم شامل تجهیزات پیشرفته‌ای نظیر چیپ‌های کامپیوتری است هم محصولات پیش پا افتاده‌ای نظیر قطعات پلاستیکی. این مشکل یکی از موانع رشد صنعت خودروسازی در ایران است که وسعت آن به اندازه کل صنعت نفت این کشور است. با این حال چین ماهانه تنها 300 تا 500 دستگاه خودرو و مقادیر محدودی قطعه به این کشور صادر می‌کند، در حالی که میزان صادرات این کشور به عراق به 3000 خودرو می‌رسد. شرکت‌های چینی معدودی هستند که با کشور‌های غربی همکاری دارند و حاضرند ریسک معامله با ایران را به جان بخرند.
ایران و روسیه برای مقاومت در برابر تحریم‌ها در بلندمدت به سرمایه گذاری نیز نیاز دارند که ضعیف‌ترین حلقه همکاری بین این سه کشور به شمار می‌رود. میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی چین در ایران از سال 2014 تاکنون رشد چندانی را شاهد نبوده، در حالی که این کشور مقادیر عظیمی سرمایه وارد سایر اقتصاد‌های نوظهور کرده است. حجم سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری چین در اقتصاد بزرگ ایران قطره‌ای در برابر دریا محسوب می‌شود. ارزش توافقاتی که در جریان سفر قبلی رئیس جمهور ایران به پکن به امضا رسید به زحمت به 10 میلیارد دلار می‌رسید، در حالی که چین وعده سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری چین در اقتصاد عربستان در سال 2022 را داده بود.
به گفته راشل زیمبا، تحلیلگر اندیشکده کناس، هرچند چین همچنان در پروژه‌های سرمایه گذاری روسی نظیر آرکتیک ال ان جی (یک پروژه گازی در شمال روسیه) مشارکت دارد، اما حاضر نشده جای خالی شرکت‌های غربی در پروژه‌های این کشور را پر کند یا پروژه‌های جدیدی را در روسیه استارت بزند. روسیه انتظار داشت چین پروژه خط لوله انتقال گاز پاور آو صربیای 2 را که قرار است پس از تکمیل 50 میلیارد متر مکعب گاز به چین انتقال دهد، تامین مالی نماید. اما این پروژه بدون حمایت چین اکنون به حالت تعلیق در آمده است. 
این ائتلاف سه جانبه یک دستاورد مهم در پی داشته و آن نجات اعضای اصلی از خطر سقوط در مواجهه با تحریم‌های غرب بوده است. اما آیا پتانسیل ائتلاف مذکور به حداکثر خود رسیده است؟ پاسخ به این سوال به توانایی اعضای آن برای غلبه به موانع خارجی و داخلی بستگی دارد.
در مقطع فعلی این گردهم آیی ضدغربی شاید نگران کننده به نظر برسد، اما هنوز به معنای واقعی کلمه ترسناک نشده است. باید دید که این ائتلاف در سال‌های آینده چگونه توسعه و تحول پیدا می‌کند. محتمل‌ترین سناریو این است که این ائتلاف به جای تبدیل شدن به یک شراکت واقعی همچنان به ساز و کاری در خدمت منافع چین باقی بماند. چین تا جایی که بتواند از منافع فرصت طلبانه این شراکت بدون حمایت کامل و تمام قد از آن استفاده خواهد نمود. مقام‌های چینی از پشتیبانی کامل از مسیر‌های تجاری یا سیستم‌های پرداخت پیشنهادی این ائتلاف خودداری خواهند نمود، زیرا نمی‌خواهند تجارت خود با کشور‌های غربی را در معرض ریسک قرار دهند. 
اما اگر در دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ، تلاش‌هایی برای بیرون راندن چین از بازار‌های غربی شکل بگیرد، ممکن است این روند تغییر کند. در چنین صورتی، چین که چیزی برای از دست دادن ندارد، منابع بسیار بیشتری را صرف ایجاد یک بلوک جایگزین خواهد کرد و تلاش خواهند نمود تا از رابطه سه جانبه فعلی به عنوان مبنایی برای گسترش ائتلاف‌های غیرغربی اش استفاده نماید. در این سناریو، شرکای کوچکتر از وضعیت به وجود آمده ناخوشنود خواهد شد. احتمالا صنایع تولیدی آن‌ها آسیب خواهد دید، زیرا چین صادرات خود را مجددا جهت دهی خواهد نمود. آمریکا نیز از چنین وضعیتی لطمه خواهد دید. زیرا مصرف کنندگان این کشور باید برای خرید کالا‌های وارداتی رقم بالاتری پرداخت کنند و رهبرانش برای اولین بار با یک چالش جدی علیه سلطه این کشور بر نظام تجارت جهانی مواجه خواهند شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1107301/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بدترین روز بورس آمریکا در یک سال گذشته

افزایش 30 تا 50 درصدی قیمت جهانی حبوبات/ واسطه‌ها بازار را بهم می‌ریزند

آخرین وضعیت ارائه ارز از زبان معاون ارزی مرکز مبادله

عیادت مدیرکل بنیاد مازندران از پدر شهید مدافع حرم حسین مشتاقی در بیمارستان آمل

پدر شهیدان والامقام بابایی ملکشاه از مازندران آسمانی شد

ببینید گاومیش کوهان دار آمریکایی چطور جاده رو مسدود کرده

وقتی میگن لای پر قو بزرگ شده

پارک هیتاچی در ژاپن

سبک عجیبی از فوتبال بازی کردن

آب معدنی چشمه های مختلف جهان!

غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی

حمله بی‌رحمانه نهنگ قاتل به فوک آبی در ساحل

با سبک ترین ماده جهان آشنا شوید

شاعرانه/در اتاقی که به اندازهٔ یک تنهاییست

مقاومت فلسطین: به حمایت‌های ایران و جبهه‌های پشتیبانی لبنان، یمن و عراق افتخار می‌کنیم

آصفری: حذف قالیباف؟ بعید است

پلیس آمریکا، چادر دانشجویان معترض را به آب بست

بمباران شهرک خزاعه در شرق خان یونس

بیمارستان شفاء، حافظه جنایات رژیم صهیونیستی

عقب‌نشینی ناوهواپیمابر و یک ناوشکن آمریکایی از دریای سرخ

خانواده‌های اسرای صهیونیست: یورش به رفح مساوی با مرگ اسرا خواهد بود

تهدید به بمب‌گذاری؛ بخشی از فرودگاه «ونوکوو» مسکو تخلیه شد

سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ارتش یمن

معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند اما این محال است

رهبر حزب میهن پرستان فرانسه: مقامات اوکراینی تسلیحات غرب را می‌دزدند

برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان

وجدان بیدار در جامعه بیمار

ضرب‌الاجل به پاستور

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان با یک ثبت‌نام ساده

ادامه روند کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز

گوناگون/ این عنکبوت بی‌رحم و خطرناک است

صلوات فرستادن گناهان را پاک می کند

ابهت بز کوهی آلپ بر فراز بام یک خانه!

گل باید کاربردی باشه دقیقا مثل این ویدئو

نمایی از یک مارماهی عجیب و زیبا در لای صخره ها در کمین شکار

دره‌ای عجیب در دل کویر لوت؛ دره زبان مار در استان کرمان

برگی از تاریخ/ کار بزرگ شهید «شفیع زاده» در توپخانه سپاه

درگیری مار غول‌پیکر با یک مارمولک بزرگ؛ کدام مغلوب شد؟

ذرات شیر گاو می‌توانند به حل یکی از چالشی‌ترین معماهای پزشکی کمک کنند

این جراح کوچک به ایستگاه فضایی بین المللی می رود

بلوغ از دید دکتر شکوری

زمان‌بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد

پزشکیان لیدر می‌شود؟

ارمنستان: اقدامات مقدماتی برای تاسیس سرکنسولگری در تبریز در حال انجام است

وزارت بهداشت فلسطین: جان تمامی شهروندان نوار غزه در خطر است

پرچم «یا حسین» در تظاهرات حامیان فلسطین در لندن

دیدار مهم سران گروه‌های مقاومت فلسطین

سوئدی‌ها هم پای کار فلسطین آمدند

اولتیماتوم به بانک مرکزی

دفاع «جوان» از تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه