ایران پرسمان

آخرين مطالب

در ابرهای متراکم و اسیدی زهره حیات وجود دارد؟ دانش و فناوری

در ابرهای متراکم و اسیدی زهره حیات وجود دارد؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - خبرآنلاین /یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اسیدهای آمینه ضروری برای زندگی به طور شگفت‌انگیزی در ابرهای اسید سولفوریک زهره پایدار هستند.
سیاره زهره ممکن است طبق استانداردهای ما یک سیاره جهنمی باشد، اما این احتمال وجود دارد که برخی از اشکال حیات در آنجا تکامل یابند.
به نقل از ایسنا، اکنون یک مطالعه جدید از پژوهشگران مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT) نشان داده است که اجزای سازنده حیات به طرز شگفت‌انگیزی در اسید سولفوریک بسیار غلیظی که ابرهای زهره از آن ساخته شده‌اند، پایدار هستند.
پوشش ابری ضخیم زهره به پژوهشگران اجازه داد تا ابتدا سطح زهره را به عنوان یک بهشت برای تشکیل و پایداری حیات تصور کنند، اما با پیشرفت فناوری، واقعیت علمی آن هویدا شد و این جشن را خراب کرد.
مشخص شد که سطح زهره خشک، داغ و از نظر فشار مانند درون یک زودپز با دمای سطحی تا 464 درجه سانتیگراد است که به اندازه کافی برای ذوب حتی سرب نیز داغ است و فشار هوای آن مانند آن است که 900 متر زیر دریا باشید.
ابرهای متشکل از اسید سولفوریک و جو خفه‌کننده زهره را که 96 درصد از کربن دی اکسید تشکیل شده را نیز در نظر بگیرید تا بدانید زهره چه جهنمی است.
در حالی که بسیاری از افراد امیدوار به یافتن حیات فرازمینی، ممکن است به مریخ یا قمرهایی مانند اروپا، انسلادوس و تایتان چشم داشته باشند، سیاره زهره در سال‌های اخیر راه خود را به سرخط یافته است. چرا که تصور می‌شود شرایط در ارتفاعات بین 48 تا 60 کیلومتری بالاتر از سطح آن، جایی که دما و فشار کاهش می‌یابد و آب بیشتری در محیط وجود دارد، مساعدتر است. جالب اینجاست که این همان ارتفاعی است که لکه‌های تاریک عجیبی در میان ابرهای زهره با نشانه‌های نوری که به طرز مشکوکی شبیه به یک گونه باکتری در اینجا روی زمین هستند، دیده می‌شوند.
اما یک مشکل بزرگ وجود دارد که حیات ممکن است در آن موقعیت با آن روبرو شود. آن مشکل، ابرهای متشکل از اسید سولفوریک زهره است.
مطالعات قبلی نشان می‌دهد که حیات می‌تواند توسط ذرات دیگر موجود در هوا محافظت شود، اما یک مطالعه جدید نشان داده است که میکروب‌ها ممکن است حتی نیازی به محافظت نداشته باشند و بتوانند در اسید سولفوریک به خوبی شناور باشند.
یک تیم پژوهشی از MIT تمام 20 آمینو اسید «بیوژنیک» را که آن دسته از مواد شیمیایی هستند که برای تشکیل حیات ضروری هستند، در ویال‌هایی از اسید سولفوریک با غلظت‌های 81 تا 98 درصد، سطوحی که در ابرهای زهره با آن مواجه هستند، قرار دادند و با کمال تعجب مشاهده کردند که 19 مورد از آنها حتی در بالاترین غلظت‌ها نیز ثابت می‌مانند و ستون فقرات مولکولی‌شان دست نخورده باقی می‌ماند.
این شرایط برای چهار هفته در این مطالعه ادامه داشت و تیم پژوهشی کار را در آنجا پایان داد، زیرا هیچ نشانه‌ای از زوال وجود نداشت.
سارا سیگر، نویسنده این مطالعه گفت: ما دریافتیم که اجزای سازنده حیات روی زمین در اسید سولفوریک پایدار هستند و این برای ایده امکان حیات در زهره بسیار جالب است. این به این معنی نیست که زندگی در آنجا مانند اینجا خواهد بود. در واقع ما می‌دانیم که نمی‌تواند اینطور باشد، اما این کار این ایده را تقویت می‌کند که ابرهای زهره می‌توانند از مواد شیمیایی پیچیده مورد نیاز برای تشکیل حیات پشتیبانی کنند.
اسیدهای آمینه تنها ترکیبات حیاتی نیستند که در اسید سولفوریک مقاوم هستند. این تیم قبلاً نشان داده بود که برخی از اسیدهای چرب و اسیدهای نوکلئیک پایداری مشابهی دارند. با این حال، دانشمندان تمایز بسیار دقیقی را در نظر می‌گیرند مبنی بر اینکه شیمی آلی پیچیده، همان حیات نیست، اما زندگی بدون آن وجود نخواهد داشت.
این اساساً به این معنی است که مواد تشکیل‌دهنده حیات می‌توانند در زهره زنده بمانند، اما باید دید که آیا آنها واقعاً وجود دارند یا خیر، چه رسد به اینکه آیا تکامل، آنها را با هم در شکل‌هایی از حیات ترکیب کرده است یا خیر.
پژوهشگران همچنین اذعان دارند که شیمی واقعی اتمسفر زهره البته بسیار پیچیده‌تر از کارهای آزمایشگاهی آنهاست.
در مجموع، این مطالعه کمی احتمال وجود حیات در ابرهای زهره را تقویت می‌کند، هر چند که هنوز بعید است که حیات در آن وجود داشته باشد.
یکی از هیجان‌انگیزترین یافته‌های سال‌های اخیر در سال 2020 با اعلام این مهم مطرح شد که اخترشناسان فسفین را در جو زهره کشف کرده‌اند که یک ماده شیمیایی نادر است که در اینجا روی زمین بیشتر توسط میکروب‌های بی‌هوازی تولید می‌شود. با این حال، مطالعات بعدی نشان داد که آن نشانه به احتمال زیاد گوگرد دی اکسید معمولی است. برخی دیگر دریافتند که زهره آب بسیار کمی برای زندگی دارد و دیگر نشانه‌های زیستی را که می‌توان انتظار داشت، از دست داده است.
در هر صورت، احتمالا در آینده نزدیک پرده از این راز برداشته خواهد شد، چرا که ماموریت آتی به سیاره زهره موسوم به «ونوس لایف فایندر»(Venus Life Finder) به معنی «یابنده حیات در زهره»‌ شامل ارسال یک فضاپیما برای یافتن نشانه‌های حیات از ابرهای اسیدی زهره است و برای پرتاب در پایان سال 2024 برنامه‌ریزی شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1106598/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در 10 سال آینده

پیوستن شبکه بانکی به سامانه املاک و اسکان

حمله خرس خرابکار به کندوهای زنبورداران در بانه

مرگ جوجه‌ پنگوئن‌های امپراتور در پی ذوب بی‌سابقه یخ در قطب جنوب

گردشگری/ دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!

صدای آبشار راین در سوئیس را بشنوید

تصاویری از سقوط ابرهای بارور در بیابان‌های عربستان!

لحظه پرتاب شیر به هوا توسط بوفالو برای دفاع از هم نوع خود

پیامبر منطقه محروم بشاگرد را می‌شناسید؟

انتقام باورنکردنی یک گوسفند از چوپان!

حرکت جنون‌آمیز پسر جوان؛ پرش از روی 2 خودرو در حال عبور

شاهکار هابل رو ببینید

هرکجا هست خدایا به سلامت دارش

داستانک/ پیرمرد فقیر

شعری کوتاه و عاشقانه را بشنوید

هشدار معنادار رشیدی‌کوچی درباره خطاهای استراتژیک و لجبازی عده‌ای خاص با مردم

امدادرسانی سپاه و‌ ارتش در سیل سیستان و بلوچستان

پورخاقان: اگر جرمی در بین نیروهای مسلح اتفاق بیفتد، مجازات این نیروها سنگین‌تر و شدیدتر خواهد بود

سفر دو روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه

معاون اول رئیسی: ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند

جمیله علم‌الهدی در سفر به پاکستان چه کرد؟

نحوه بازداشت عجیب دانشجوی معترض در دانشگاه جورجیا

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: اگر به توافق برسیم، عملیات در رفح تعلیق می‌شود

کنکور دوباره برای جاماندگان مناطق سیل‌زده

نقش قالیباف در قانون اقدام راهبردی

استاد دانشگاه استنفورد: چطور غزه دانشگاه‌های آمریکا را فتح کرد؟

برنامه های روز ملی خلیج فارس اعلام شدمعاون فرهنگی واجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش

واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی موفق خواهد بود؟

پیش‌بینی قیمت دلار 9 اردیبهشت 1403

پیش‌بینی مردم درباره عوامل موثر بر افزایش قیمت‌ها در سال جاری

تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری

ماندگاری نام شهید «الداغی» در غیرت و فداکاری ایرانیان

عملیات «وعده صادق» خنجر جهان اسلام روی گلوی رژیم صهیونیستی بود

سفر با قایق در امتداد کانال های آمستردام

بارش عجیب تگرگ در گوانگ‌شیِ چین

گوناگون/ حراج پشته‌های علف مشهور «مونه»

تصاویری از آتش‌سوزی شدید قطار حامل بنزین

کسانی که کینه‌ای هستند، بخوانند

اولین تصاویر از وقوع زلزله شدید در ژاپن

تصاویری آخرالزمانی از وقوع زلزله شدید در ژاپن

فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی

سومین فرود خطرناک کنترل نشده چین

آن چُنان مِهر توام در دل و جان جای گرفت

عروس بزرگ امام(ره) چرا همسرش را «داداش» صدا می‌زد؟

رئیس‌جمهور: تحریم در ایران اسلامی با اراده پولادین مردم هرگز به نتیجه نرسیده است

پیش‌بینی ذوالنوری از ترکیب مجلس دوازدهم

مخبر: ایران به دنبال روابط برد-برد با دیگر کشورها است

تهدید به بمب‌گذاری؛ بخشی از فرودگاه «ونوکووا» مسکو تخلیه شد

سربازهای اوکراینی با اسلحه‌های شوروی راحت‌ترند تا تجهیزات غربی‌ها

وزیر کشور: عملیات «وعده صادق»، ایران را در اوج اقتدار قرار داد