ایران پرسمان

آخرين مطالب

در مورد سند جديد حماس توضيح دهيد؟ جهان ما

  بزرگنمايي:

رئيس دفتر سياسى حماس از سند جديد اين جنبش رونمايى كرد اما بلافاصله پس از رونمايى و انتشار اين سند جديد، گمانه‏زنى‏ها درباره نوع تغييرات و ماهيت اين سند در رسانه‏ها مطرح شد. هنوز به اين موضوع آنطور كه بايد پرداخته نشده است و سؤالات زيادى درباره اين سند براى افكار عمومى مطرح است. اين نوشتار مرورى كوتاه بر اين موضوع است:

پس از اعلان سند سياسى جديد حماس در يك كنفرانس خبرى در دوحه قطر و با حضور رهبران و شخصيت‏هاى برجسته آن، جنبش واكنش‏ها و تحليل‏هاى متفاوتى توسط كارشناسان خارجى و داخلى مطرح شد كه مى‏تواند دو سناريو را به تفكيك نشان دهد: ماندن حماس در جريان مقاومت و يا ورود به جريان سازشى كه تشكيلات ساف و خودگردان بعد از اسلو به مرور زمان دنبال كردند.

انتشار سند 42 بندى، مايه بحث‏هاى بسيارى شد، بعضى از تحليلگران معتقدند كه با بررسى بندهاى اين سند سياسى مى‏توان نوعى سردرگمى و انشقاق را مشاهده كرد. ابتدا نگاهى به بعضى از اين بندها:

1 - تأكيد بر حق حاكميت كامل ملت فلسطين در سرتاسر سرزمين‏هاى اشغالى‏

2 - رد قعطنامه‏ها، پيمان‏ها و مذاكرات سازش در جهت نابودى هويت فلسطينى‏

3 - آزادى سرزمين فلسطين از نهر تا بحر (از رود اردن تا درياى مديترانه) در يك جغرافياى يكپارچه و غير قابل تجزيه‏

4 - محكوم كردن هرگونه غضب و سلطه و ظلم رژيم صهيونيستى بر ملت مظلوم فلسطين‏

5 - استمرار مبارزه و مقاومت و استفاده از همه ابزارها ازجمله اقدامات مسلحانه‏

ولى در بندهاى ديگر تعابيرى با مضمامين ديگرى مطرح مى‏شود :

1 - تشكيل كشور فلسطينى با حاكميت كامل به پايتختى قدس در مرزهاى 1967 و بازگشت آوارگان و پناهندگان در يك چارچوب ملى مشترك‏

2 - رد هرگونه يهودستيزى و تفكيك صهيونيسم و يهود

3 - مذاكره و مصالحه با كشورهاى منطقه و جهان و مشاركت ملى و تكثرگرايى و پذيرش طرف مقابل به گفتگو كه به‏گونه‏اى مديريت گفتمانى در راستاى تحقق اهداف را دنبال كند.

4 - عدم دخالت طرف‏هاى خارجى و بيگانه و همكارى با ديگر كشورها جهت توازن در ارتباط با كشورهاى اسلامى و غربى‏

روشن است در هيچ‏يك از بندهاى اين بيانيه حذف موجوديت اسراييل ذكر نشده است و اين نشان از آن دارد كه جنبش حماس سعى مى‏كند با تاكتيك‏ها و تغيير و تحول در سياست‏هاى راهبردى خود بتواند به‏گونه‏اى بحران و مشكلاتش را مديريت كند. مشكلاتى چون:

1 - محاصره گذرگاه‏ها، قطع برق، كاهش حقوق كاركنان‏

2 - تحميل 3جنگ توسط اسراييل بر اين منطقه جمعيتى پرتراكم‏

3 - درگيرى حماس اخوانى پس از بيدارى اسلامى در كشورهاى عربى و آن اين‏كه حماس شاخه‏اى از اخوان المسلمين است و ورودش به عرصه جنگ سوريه و حمايت اخوانى از معارضان ضد سورى‏

4 - مطرح شدن اين بحث كه حماس يك جنبش اخوانى است و اخوان يك جنبش دعوتى هستند نه مسلحانه‏

تا جايى‏كه ارتباطش را با مصر بهبود مى‏بخشد تا نزديكي‏اش را از اخوان المسملين مصر مبرى سازد و سعى كند با رد ضديت با يهود، حماس را از فشارهاى غرب در گنجاندن در ليست گروه‏هاى تروريستى برهاند.

كنش‏ها و واكنش‏ها

1. «خالد مشعل» رئيس دفتر سياسى حماس در اولين گفت‏وگو پس از رونمايى از سند جديد اين جنبش در گفت‏وگو با شبكه «بى.‏بى.‏سى» گفت: اين سند سير تحول طبيعى حماس را منعكس مى‏كند و به‏دنبال مورد خطاب قرار دادن جهان همزمان با حفظ حقوق ملت فلسطين است. مشعل در ادامه گفت‏وگوى خود تصريح كرد: حماس از ابتداى تأسيس خود اعلام كرده كه با اسرائيلى‏ها به‏خاطر اين‏كه يهودى هستند نبرد نمى‏كند بلكه اين نبرد عليه اشغالگرى است؛ ما با تمام كسانى‏كه سرزمينمان را اشغال كنند مى‏جنگيم، خواه يهودى باشند يا غيريهودى. وى در خصوص اين‏كه چرا در سند جديد حماس نامى از اخوان‏المسلمين و وابستگى دوطرفه برده نشده، گفت: حماس از ابتدا از نظر گروهى «مستقل» عمل كرده اگرچه جهت فكرى‏اش اخوانى است.

    سند سياسى جديد حماس موجب تفسيرهاى متعدد و برداشت‏هاى مختلفى شد؛ ازجمله اين‏كه حماس با پذيرش مرزهاى 1967، به‏نوعى رژيم صهيونيستى را به رسميت شناخته اما اين جنبش اين برداشت‏ها را رد كرده است.

2. روزنامه انگليسى «ايندپندنت» درباره سند سياسى جديد جنبش مقاومت اسلامى فلسطين (حماس) نوشت: اين سند تلاشى براى بهبود روابط حماس با غرب، كشورهاى حوزه خليج فارس و مصر است.

3. محمود الزهار عضو ارشد جنبش حماس هم در سخنانى تأكيد كرد كه سند جديد سياسى اين جنبش به‏وهيچ‏وجه رژيم صهيونيستى را به رسميت نشناخته است.

4. فرانس 24 روز گزارش داد: با پذيرش مرزهاى 1967 از سوى حماس، شاهد تغيير لحن اين گروه و تلاشى بر تلطيف وجهه خود بوده است. حماس دراين سند هم‏چنين خود را از گروه اخوان‏المسلين دور نگاه داشت، اقدامى كه به نظر با هدف بهبود روابط با مصر و كشورهاى حوزه خليج فارس صورت‏گرفته است.اين شبكه تلويزيونى گزارش داد: اما اسرائيل (رژيم صهيونيستى) كه از سه جهت با حماس در غزه هم‏مرز است، چندان با صدور اين سند سياسى متقاعد نشده و مدعى است كه اين گروه جهان را فريب مى‏دهد كه هرچه بيشتر ميانه‏روتر است. با تغيير موضع حماس به پذيرش مرزهاى 1967، اين گروه خود را هرچه بيشتر هم‏راستا با رقيب سياسى خود فتح قرار مى‏دهد.

5. رژيم صهيونيستى در واكنش به بيانيه جنبش مقاومت اسلامى «حماس» درخصوص پذيرفتن تأسيس دولت فلسطينى در مرزهاى 1967، تأكيد كرد تا زمانى كه اين گروه سلاح خود را زمين نگذاشته و از مقاومت خشونت بار دست نكشد، تغيير شكل حماس را نمى‏پذيرد. كابينه رژيم صهيونيستى گفت اتخاذ موضع نرم‏تر عليه اسرائيل توسط حماس فقط زمانى قابل اعتماد خواهد بود كه اين سازمان اقدامات نظامى‏اش عليه تل‏آويو را پايان داده و منابع خود را براى بهبود وضعيت انسانى در نوار غزه به‏كار ببرد. در اين بيانيه آمده است: «در روزى كه حماس حفر تونل‏ها را متوقف كند و منابعش را به ايجاد زيرساخت‏هاى شهروندى معطوف نمايد و هم‏چنين زمانى كه آموزش كشتن اسرائيلى‏ها را پايان دهد، آنگاه تغيير واقعى خواهد بود.»

    با وجود حذف شدن بند بنيادين «دعوت صريح به لزوم از بين بردن موجوديت اسرائيل» از سند جديد جنبش حماس اما بازهم رژيم صهيونيستى ادعا كرد اين گروه هم‏اكنون تمام منابع و تداركات خود را براى جنگ با اسرائيل هزينه مى‏كند.

6. شيخ نعيم قاسم جانشين دبيركل حزب‏الله لبنان هم تأكيد كرد: هرگاه ما اسرائيل را متجاوز و اشغالگر به‏حساب آورديم، پس برآورد ما از دنياى استكبار نيز همين خواهد بود. وى در ديدار با «جنبش جهانى بازگشت به فلسطين» گفت: ما تأكيد كرده‏ايم و دائماً تأكيد مى‏كنيم كه با مقاومت فلسطين هستيم، به‏خاطر فلسطين با مقاومت هستيم و مقاومت در فلسطين يك شكل واحد ندارد و ملت فلسطين اصل و اساس مقاومت است؛ اين ملت ديرزمانى است كه ملتى مقاوم و فداكار بوده است و اين اميد ما را افزايش مى‏دهد كه دست‏آوردهاى بزرگى را رقم بزنيم. وى افزود: تا زمانى كه مقاومت براى آزادى فلسطين از بحر تا نهر نباشد، امكان ندارد كه به بار بنشيند و ما با مقاومتى كه براى سازش مقدمه‏چينى مى‏كند، نيستيم، ما با مقاومتى كه فلسطين را به دو دولت تقسيم مى‏كند، نيستيم، ما با مقاومتى كه خون را با زمين معامله مى‏كند، نيستيم، ما با مقاومتى هستيم كه تنها به آزادى كامل سرزمين (فلسطين) بدون قيد و شرط راضى مى‏شود تا اين‏كه ملت فلسطين با عزت و كرامت به خاك خود برگردد.

در پايان در آينده بايد ديد اين حركت حماس اقدامى تاكتيكى جهت كاستن از فشارها بوده است يا اقدامى راهبردى در جهت سازش كه سرنوشت فتح را براى آن‏ها رقم خواهد زد.

 

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/367/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

حمله حزب‌الله لبنان به چند پایگاه صهیونیستی

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

پایان یکه تازی اردوغان؟

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

فارس: با بلوف رسانه ای رو به رو هستیم

ایسنا نوشت: حمله خیالی بزرگ به ایران!

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است