ایران پرسمان

آخرين مطالب

به نظر شما سرنوشت رژيم صهيونيستى چه خواهد شد؟ جهان ما

به نظر شما سرنوشت رژيم صهيونيستى چه خواهد شد؟
  بزرگنمايي:

 البته پاسخ به سوالى كه خبر از آينده بدهد دشوار است چراكه آينده بستر تحول‏هاى بسيار است و نمى‏توان آينده را به‏طوردقيق پيش‏بينى كرد، بنابراين، صاحب‏نظران با بررسى نظرهاى تحليل‏گران و دولت‏مردان طرف‏هاى موضوع، داشته‏ها و حاميان طرفين، موقعيت‏هاى راهبردى و... به تحليل و پيش‏بينى آينده اقدام مى‏كنند ما هم بر اين اساس به پيش‏بينى آينده رژيم صهيونيستى مى‏پردازيم.

 رژيم صهيونيستى از دو بعد داخلى و بين‏المللى با مشكل روبه‏روست:

 الف- بعد داخلى‏

 1. مهاجران يهودى: همان‏طوركه مى‏دانيم، يهوديان بر اساس وعده‏هايى مبتنى بر زندگى بهتر و آسوده‏تر به اين سرزمين كوچ داده شده‏اند اما سرزمينى كه از لحاظ امنيتى با مشكل روبه‏روست و ساكنان آن دايما شاهد عمليات شهادت‏طلبانه و يا موشك‏باران هستند، به‏خصوص كه هيچ وابستگى تاريخى و ريشه‏اى به اين سرزمين ندارند، به‏هيچ‏وجه اين وضعيت تحمل‏پذير نخواهد بود، بنابراين رژيم صهيونيستى كه هزينه‏هاى بسيارى براى كوچ‏دادن يهوديان سراسر دنيا به اين سرزمين مى‏كند با هر حمله موشكى يا حمله شهادت‏طلبانه و احيانا نبردى، شاهد موج بازگشت يهوديان خواهد بود.

 2. شكاف‏هاى مردم سرزمين‏هاى اشغالى: وجود شكاف‏هاى طبقاتى به‏دليل تفاوت‏هاى نژادى، يكى از عوامل ويران‏كننده رژيم صهيونيستى است، «در جامعه اسرائيل، سه شكاف اجتماعى عمده يهوديان سفاردى- اشكنازى، مذهبى‏ها- سكولارها و اعراب - يهوديان وجود دارد» كه ذيلا مختصرى به اين شكاف‏ها مى‏پردازيم:

 شكاف سفاردى- اشكنازى: امروزه واژه سفارديم از نظر معنايى، توسعه‏يافته و تمامى جوامع يهوديان شمال آفريقا، عراق، سوريه، يونان، تركيه، و ساير يهوديان (غير اشكنازى) را شامل مى‏شود... اشكنازى امروزه يهوديان آلمان، اروپاى شرقى و شوروى را شامل مى‏شود. به‏طوركلى يهوديان سفاردى را وابسته به فرهنگ و تمدن شرق و اشكنازى را غربى مى‏دانند و همان نگاه غربى به شرقى در جهان امروز در نگاه اشكنازى‏ها كه مقام‏هاى بالا را اشغال كرده‏اند، نسبت به سفاردى‏ها كه در پست‏هاى نازل‏تر هستند وجود دارد. به‏طوركلى اشكنازى‏ها در پنج زمينه عليه سفاردى‏ها تبعيض قائل مى‏شوند:

 1. اعمال سياست‏هاى تبعيض‏آميز عليه سفاردى‏هاى در زمينه اسكان، ميزان بهره‏مندى از امكانات، اعتبارات اجتماعى و...

 2. سياست غربى‏كردن اسرائيل به‏مثابه كشور غربى كه در آن روش‏ها، آداب و رسوم اشكنازى‏ها ترويج مى‏شود. محو رسم‏الخط عبرى شرقى، از بين‏بردن شعر و ادبيات و نيز به فراموشى‏سپردن شاعران و ادبيات سفاردى در اين سياست قرار مى‏گيرد.

 3. از نظر اقتصادى سياست‏هاى كلى به‏گونه‏اى طراحى شده‏اند كه منجر به تقويت بنيان اقتصادى اشكنازى‏ها و فقر و بيكارى و نااميدى سفارديها مى‏شود. نتيجه آن ايجاد دو طبقه‏ى فرادست و فرودست در ميان جامعه يهوديان مى‏باشد.

 4. از نظر سياسى، راه نيل به مناصب عاليه حكومتى براى سفاردى‏ها مسدود و يا حداقل همراه با دشوارى‏هاى بسيارى است.

 5. در حوزه‏ى مسائل نظامى نيز اكثر مناصب مهم تحت كنترل اشكنازى‏ها قرار دارد و امور سخت و جانفرساى نظامى معمولاً به‏عهده‏ى يهوديان سفاردى است.

 اشكنازى‏ها به شيوه‏هاى ديگرى نيز عليه سفارديها تبعيض قايل مى‏شوند كه نمونه‏هايى از آن عبارتند از:

 - جمع‏آورى كمك‏هاى مالى و تقسيم آن بين مهاجران اشكنازى.

 - تأسيس نهادهاى ويژه اشكنازى كه در رأس آن‏ها سازمان صهيونيسم جهانى قرار دارد كه متولى امور داخلى و خارجى اشكنازى‏هاى اسرائيل است.

 - مقابله با گرايش‏هايى كه تأمين منافع يهوديان شرقى را دنبال مى‏كند.

 - هدايت تسهيلات مادى و معنوى در جامعه به سود اشكنازى‏ها.

 شكاف مذهبى - سكولار: دومين شكاف عمده در جامعه‏ى اسرائيل، شكاف ميان مذهبى‏ها و سكولارهاست. سابقه اختلاف بين يهوديان سكولار و مذهبى به ريشه‏هاى جنبش صهيونيسم باز مى‏گردد. قبل از تشكيل دولت اسرائيل، ايدئولوژى صهيونيسم به دو شاخه‏ى صهيونيسم سياسى و صهيونيسم مذهبى منشعب شد.

 صهيونيست‏هاى مذهبى هرچند كه به مهاجرت به سرزمين خود يعنى كوه صهيون اعتقاد داشتند، ولى اعتقاد آن‏ها بر پايه انتظار بود. انتظار براى تحقق وعده‏ى الهى. اما صهيونيسم سياسى بر آن بود كه يهود، خود اين وعده را تحقق بخشد و نهايتا حركت براى تحقق اين ايده به رهبرى تئودور هرتزل منجر به تشكيل دولت اسرائيل در سرزمين فلسطين شد. صهيونيست‏هاى سكولار به كسانى اطلاق مى‏شود كه يهوديت را فقط به‏عنوان ميراثى تاريخى- فرهنگى كه بايد مبناى قوميت مردم يهود قرار گيرد، تلقى مى‏كنند. در واقع اكثر رهبران سياسى صهيونيسم از اين زمره‏اند و اعتقادى به ديانت يهود به‏عنوان آئينى كه به‏صورت وى از جانب خدا به موسى ابلاغ شده باشد، ندارند. اختلاف نظر ميان مذهبى‏ها و سكولارها هنگام بحث درباره تدوين قانون اساسى در روزهاى نخستين پس از تشكيل اسرائيل كاملا مشخص شد كه در شئونات حكومت اسرائيل و بين اين دو طيف تا كنون ادامه يافته است، علاوه بر مسائل سياسى و اجتماعى، اين اختلاف در مسائل اقتصادى بين يهوديان مذهبى - ارتدكس- و صهيونيست‏ها وجود دارد، در اين‏باره ارتدكس‏هاى مذهبى يهودى كه حداقل سى درصد از جمعيت يهودى‏هاى سرزمين‏هاى اشغالى فلسطين را شامل مى‏شوند، معتقدند كه صهيونيست‏ها با حيله تورات را مى‏خواهند تحريف كنند تا آنچه براى بقايشان سودمند است انجام شود نه آنچه حكم دين يهود است. يهودى‏هاى ارتدكس كه در تضاد با يهودى‏هاى صهيونيست در سرزمين‏هاى اشغالى هر روز در جامعه خودشان قدرت بيشترى پيدا مى‏كنند، معتقدند نبايد احكام دينى يهود را فداى‏ساختن اقتصاد كرد.

 شكاف اعراب و يهوديان: سومين شكاف عمده در اسرائيل، شكاف ميان يهوديان و اعراب است. هنگامى‏كه اسرائيل در سال 1948 تشكيل شد، 150 هزار نفر از اعراب فلسطينى در محدوده‏اى كه امروزه به منطقه‏ى اشغالى 1948 معروف است، باقى ماندند. بر اساس آمار اعلام‏شده از سوى منابع و مراكز اسرائيل، تعداد جمعى اعراب منطقه اشغالى 1948 در سال 2005، يك ميليون و 362 هزار نفر اعلام گرديد و پيش‏بينى مى‏شود در سال 2020 به 2 ميليون و 91 هزار نفر بالغ گردد. با توجه به اين‏كه اعراب حدود 20 درصد جامعه اسرائيل را تشكيل مى‏دهند، اما اين اقليت بزرگ هنوز در جامعه اسرائيل هضم نشده است. يوزى دايان، رئيس سابق شوراى امنيت ملى اسرائيل در سال 2003 در گزارشى اعلام كرد كه شكاف ميان يهوديان و اعراب ساكن مناطق اشغالى هر روز بيشتر مى‏شود. به گفته او، پركردن اين شكاف با توجه به افزايش شديد جمعيت اعراب، بايد به يكى از اولويت‏هاى ملى اسرائيل تبديل شود.

 سران رژيم صهيونيستى از وجود اعراب فلسطينى در اسرائيل بسيار بيمناك هستند چراكه هنوز نتوانسته‏اند اين فلسطينيان را در خود هضم كنند تا آن‏ها خود را به‏عنوان شهروند اسرائيلى بشناسند، آن‏ها بارها در مورد اخراج فلسطينيان اين منطقه، موضع‏گيرى كرده‏اند چراكه ضمن اين‏كه سرزمين‏هاى اشغالى را فقط مخصوص صهيونيست‏ها مى‏دانند، على‏رغم همه تلاش‏ها همچنان فلسطينيان اين منطقه تهديدى جدى براى امنيت رژيم اسرائيل محسوب مى‏شوند.

 اين موضوع بايد مد نظر قرار گيرد كه اختلاف‏هاى موجود در جامعه صهيونيستى، ريشه در باورهاى يهوديان دارد كه اين رژيم را از داخل به‏شدت ضربه‏پذير و متزلزل كرده است. جامعه‏اى كه مردم آن از تبعيض رنج ببرند حتما جامعه‏اى نخواهد بود كه توان مقاومت در برابر فشارهاى داخلى و بين‏المللى را داشته باشد و همه فشارها روى دولت خواهد بود. اختلاف بين سفاردى‏ها و اشكنازى‏ها، مذهبى‏ها و سكولارها و بويژه يهوديان و اعرابى كه ضمن تحمل فشارهاى بسيار تبديل به شهروند درجه‏ى سه (بعد از سفاردى‏ها و اشكنازى‏ها) در جامعه يهودى! شده‏اند در حالى‏كه دولت رژيم صهيونيستى يهودى است و به‏هيچ‏عنوان اعراب مسيحى و مسلمان را در خود نمى‏پذيرد و هنوز باور اشغال سرزمين فلسطين در اعراب اين سرزمين وجود دارد، جامعه اسرائيل را از داخل شكننده و آسيب‏پذير كرده است.

 ب- بعد خارجى‏

 1. كاهش حمايت‏هاى خارجى: در بعد منطقه‏اى و بين‏المللى نيز كاهش جايگاه اين رژيم به‏دليل ادامه سياست اشغال و سركوب و صدور قطعنامه‏هاى مختلف عليه آن، گوياى شكست سياست‏هاى اين رژيم در ابعاد بين‏المللى جهت همراه‏نمودن ساير كشورها با خود مى‏باشد.

 2. عدم پذيرش از سوى كشورهاى منطقه: رژيم صهيونيستى عنصر نامشروع در منطقه شناخته شده است، بعضى كشورها چون ايران و سوريه اين كشور را به رسميت نشناخته‏اند و دولت‏هاى عربى كه تمايل به سازش دارند، نمى‏توانند افكار عمومى خود را ناديده بگيرند و با اين رژيم ارتباط دايم و مستمر برقرار كنند، اين رژيم براى ايجاد ثبات داخلى و ادامه اشغالگرى، ناچار از برخورد با ملت فلسطين است، موضوعى كه مانع ايجاد ارتباط دايمى بين اين رژيم و كشورهاى منطقه‏اى است كه مايل به ارتباط با اين رژيم هستند.

 3. احتمال حمله خارجى: رژيم صهيونيستى به‏دليل نامشروع‏بودن حضورش در منطقه، اشغال سرزمينهاى فلسطين و كشورهاى همسايه فلسطين، كشتار مردم بى‏دفاع فلسطين و در فشار قرار دادن مردم تحت اشغال در سرزمين‏هاى همسايه، همواره اين احتمال را مى‏دهد كه از سوى اين كشورها و حاميان آن‏ها مورد حمله قرار بگيرد، اين واهمه به جامعه تزريق شده است و جنگ 33 روزه و شكست در برابر يك گروه مقاومت با سلاح‏هاى محدود، احساس امنيت را به‏شدت پائين آورده و اين وحشت را دوچندان كرده است چراكه اميد به رويارويى در برابر رژيم صهيونيستى كه معروف به ارتش شكست‏ناپذير بود، زنده شد.

 ترس از جنگ، علاوه بر صدمه‏اى كه به اقتصاد و سرمايه‏گذارى و صنايع مختلف يك كشور وارد مى‏كند، در رژيم صهيونيستى صدمه‏اى جدى‏تر به نام كوچ معكوس را ايجاد مى‏كند. همان‏طوركه بيان شد، اين رژيم با هزينه‏هاى بسيار و با شعار زندگى آسوده و راحت، اقدام به كوچ يهوديان سراسر دنيا به اين سرزمين مى‏كند، در حالى‏كه اين تهديدها علاوه بر حملات شهادت‏طلبانه و حمله‏هاى موشكى گروههاى مقاومت فلسطينى، باعث كاهش كوچ يهوديان به فلسطين شده است. به اين موضوع بايد نبود عمق استراتژيك سرزمين‏هاى اشغالى را اضافه كرد. مساحت اين سرزمين‏ها برابر نيمى از مساحت تهران است كه اين خود معضلى بزرگ براى رژيم صهيونيستى در احتمال جنگ با كشورهاى منطقه خواهد بود.

 بنابراين در يك جمع‏بندى از آينده وضعيت فلسطين و اسرائيل بايد گفت كه آينده رژيم صهيونيستى با چنين وضعيتى رو به اضمحلال است؛ چراكه از داخل با تبعيض‏هايى كه روا مى‏دارد پوسيده شده است و در بعد بين‏المللى همواره با تهديدهايى روبه‏روست، تهديدهايى كه در هر صورتى منجر به جنگ شود، اين رژيم را از هم خواهد پاشيد.

 رژيم صهيونيستى نمى‏تواند به خود بقبولاند كه ميان سفاردى‏ها و اشكنازى‏ها تفاوتى قايل نشود چراكه اين موضوع ريشه در باورهاى اشكنازى‏ها دارد كه در راس امور رژيم صهيونيستى هستند و هم‏چنين نمى‏تواند اعراب را در خود هضم كند چراكه اين رژيم مبتنى بر نژادپرستى تأسيس شده است و اگر هم با اعراب كنار بيايد و كارى با آن‏ها نداشته باشد، تا سال‏هاى نه چندان دور شاهد اين خواهد بود كه اعراب سرزمين‏هاى اشغالى جمعيتى بيش از يهوديان دارند، اگر با آن‏ها برخورد نظامى داشته باشد زير ذره‏بين نظارت كشورهاى منطقه با مشكل برخواهد خورد و از نظر بين‏المللى هم با افكار عمومى دنيا مواجه خواهد شد.

 اگر با گروه‏ها و كشورهاى منطقه وارد جنگ شود، نتيجه‏اى جز شكست نخواهد داشت و راهى هم براى دوستى وجود ندارد. تنها راه براى اين رژيم اين است كه با همكارى سازشگران داخل مرزها و خارجى، كانون‏هاى مقاومت را از بين ببرد، اقدامى كه در لبنان و غزه به شكست انجاميد و با ايجاد بلوك سازش در داخل فلسطين و سران عربى به‏شدت دنبال مى‏شود.

 

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/237/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

حمله حزب‌الله لبنان به چند پایگاه صهیونیستی

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

پایان یکه تازی اردوغان؟

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

فارس: با بلوف رسانه ای رو به رو هستیم

ایسنا نوشت: حمله خیالی بزرگ به ایران!

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است