ایران پرسمان

آخرين مطالب

5 مرحله مهم در زندگي يک زن دانش و فناوری

5 مرحله مهم در زندگي يک زن
  بزرگنمايي:


بزرگ شدن به همين راحتي نيست. هر آدمي در طول رشدش بايد از چندين و چند مرحله بحراني عبور کند. بلوغ، ازدواج و سالمندي براي همه ما دوران گذار پراسترسي هستند اما بعضي از بحران هاي رشدي يا کاملاً زنانه اند يا جنس تجربه بحرانش در زن ها متفاوت با مردان است. بلوغ زنانه، ازدواج، زايمان، بحران هاي ميانسالي زنانه و يائسگي، پنج بحراني هستند که به نظر مي رسد از همه بحران هاي رشد در زنان مهمترند و تقريباً همه زن ها آن را تجربه مي کنند.

در اين مقاله رفته ايم سراغ همين بحران ها. به هر حال وقتي از قبل بحران ها را بشناسيم بهتر مي توانيم با آن ها کنار بياييم.

بلوغ دخترانه:

گذار از توفان نوجواني

بلوغ فقط شامل تغييرات جسمي نيست. به اين خاطر به اين دوره مي گويند بحران بلوغ که فرد ناگهان در علاقه ها، احساسات، نگرش و ارتباطش با ديگران 180 درجه تغيير به وجود مي آيد. هر دختر نوجواني بعد از بلوغ بايد چندين مساله روان شناختي را بپذيرد. او بايد بتواند بالغانه فکر کند، بايد کم کم از لحاظ عاطفي از خانواده خودش مستقل شود، بايد روش هاي ارتباط با همسالان خودش را بياموزد و مهم تر ازهمه اينکه بايد هويت مستقلي براي خودش دست و پا کند.

هويت مستقل يعني اينکه هر دختري بايد به اين سوال پاسخ دهد که من کيستم؟ در اين دنيا مي خواهم چه کار کنم؟ و نگاهم به جهان چگونه است؟

البته همه اين توانايي هاي روان شناختي يکشبه به دست نمي آيد. دختران نوجوان تنهايي عميقي تجربه مي کنند، تخيلات عجيب و غريبي دارند، بشدت به گروه همسالان مي چسبند و حتي ممکن است دست به اعمال جبران ناپذيري بزنند تا بتوانند از اين بحران روان شناختي عبور کنند. از طرف ديگر تغييرات جسمي دوران بلوغ مخصوصاً نخستين قاعدگي ناگهان دختران نوجوان را با مسائل زنانه روبه رو مي کند. اين روبه رو شدن براي همه دختران خوشايند نيست. بعضي از آن ها احساس گناه مي کنند، بعضي ها اصلاً نمي دانند چه اتفاقي افتاده است و بعضي ها مي دانند اما دوست ندارند به اين زودي وارد دنياي زنانه شوند. پذيرش بدن بالغ تکليفي است که هر دختر نوجواني بايد بعد از بلوغ از پسش برآيد.

حالا همه اين ها مال وقتي است که بلوغ بموقع باشد. اگر بلوغ زودرس يا ديررس اتفاق بيفتد بحران از اين هم شديد تر مي شود.

دختراني که بلوغ زودرس دارند معمولاً منزوي و خجالتي مي شوند. آن ها دوست ندارند اين قدر زود به دنياي زنانه پرتاب شوند. دختراني که بلوغ ديررس دارند هم در مورد کفايت بدن خودشان دچار ترديد مي شوند.

ازدواج:

ورود به خانه بخت

روان شناسان مي گويند اگر رويدادهاي استرس آميز زندگي را کنار هم بچينيم و از صفر تا 100 به آن ها نمره دهيم، استرس رويداد ازدواج 50 واحد است. البته هر کدام از دو جنس دلايل خودشان را براي تجربه اين استرس دارند.

براي خانم ها در فرهنگ ما ازدواج يعني تعيين بدبختي يا خوشبختي؛ اصلاً خانه شوهر مساوي با خانه بخت هر دختري است. وقتي که فرهنگ ما چنين معناي عظيمي براي ازدواج در نظر گرفته معلوم است که اين استرس هم مضاعف مي شود. اولين چيزي که ازدواج را براي خانم ها استرس آور مي کند اين است که آيا اصلاً ازدواج کردن کار خوبي است يا نه؟ آيا ازدواج با ديگر هدف هايي که زن ممکن است براي زندگي خودش در نظر گرفته باشد مثل تحصيلات يا اشتغال در تضاد قرار مي گيرد يا نه؟

انتخاب يک فرد مناسب براي ازدواج، کنار آمدن با تکليف هايي که در خانه شوهر پيش مي آيد، کنار آمدن با مشکلات ارتباطي اوايل ازدواج، کنار آمدن با مشکلات احتمالي زناشويي، روبه رو شدن با دنيايي واقعي که احتمالاً با دنياي تخيلي اي که دختري قبل از ازدواجش، آن را در نظر داشته، چندان جور نيست و همه و همه استرس زا هستند. حالا اين ها را بگذاريد کنار توقعات همسر از نوعروس خود و مشکلات احتمالي اي که در اوايل ازدواج با خانواده همسر پيش مي آيد. ازدواج براي همه استرس آور است اما براي خانم ها احتمالاً اين استرس بيشتر از آقايان است.

بچه دار شدن

مادر شدن براي هر زني پر است از فشارهاي رواني. اولين مشکل اين است که آيا بچه اي که قرار است بيايد، خواسته است يا ناخواسته. درست است که بيشتر مادران بالاخره با کوچولوي جديدي که به زندگيشان اضافه مي شود کنار مي آيند اما فرزند ناخواسته مي تواند معادله هاي زندگي هر زني را به هم بريزد. در شرايط معمول آوردن يک بچه با تصميم قبلي است. اينکه شرايط بچه دار شدن را دارند يا نه اولين سوال اساسي هر زني در اين مورد است. در صورت جواب مثبت، دوران حاملگي براي هر زني با استرس هاي جسمي و رواني زيادي همراه است. مهم ترين نگراني هر زني آينده فرزندي است که مي خواهد به زندگي اش اضافه شود.

شايد فکر کنيد که با به دنيا آمدن بچه همه چيز تمام مي شود. اما اين تازه شروع ماجراست.

افسردگي بعد از زايمان ممکن است در کمين هر زن زائويي نشسته باشد. بيشتر زنان لااقل در شکل خفيفش افسردگي بعد از زايمان را تجربه مي کنند. احساس خشم، احساس بي ارزشي، بي کفايتي، شکست يا گناه، گريه کردن، بي صبري و زود رنجي، بي قراري، غمگيني، خستگي، بي خوابي يا بدخوابي، نوسانات خلقي و حتي ترس از صدمه زدن به خود يا نوزاد نشانه هاي افسردگي شديد بعد از زايمانند.

سندرم آشيانه خالي:

پرواز بر فراز آشيانه خالي

آدميزاد موجود عجيب و غريبي است. براي همين آدميزادي که آمدن بچه آن قدر با فشارهاي رواني همراه است، حالا رفتن بچه ها به دليل ازدواج يا دانشگاه استرس آور مي شود.

مردان و زنان ميانسال ناگهان احساس مي کنند که دوروبرشان خلوت شده و به قول روان شناس ها با آشيانه خالي مواجه شده اند. مخصوصاً براي کساني که هويت خودشان را در والد بودن گذاشته اند. سندرم آشيانه خالي خيلي دردناک است. در فرهنگ ما بيشتر مادران هستند که اين وضعيت را دارند. آن ها همه وجودشان را روي مادر بودنشان گذاشته اند. براي همين وقتي که بچه ها مي روند حس مي کنند چيزي را گم کرده اند يا به موجود بي مصرفي تبديل شده اند. ضمن اينکه به خاطر رفتن بچه ها آن ها سنشان را بالا تر از واقعيت تخمين مي زنند و حس مي کنند پير و شکسته شده اند.

فجيع تر از همه اين است که بعضي ها فقط به خاطر بچه هايشان با همسرشان زندگي کرده اند و حالا دوباره فکر جدايي به سرشاني مي زند. البته سندرم آشيانه خالي با حس هاي مثبتي مثل آزادي و فراغت هم همراه است. بالاخره بعد از سال ها فرصتي براي زنان پيش مي آيد تا به علاقه هاي خودشان برسند يا بتوانند دوباره روابط دو نفره صميمانه اي با شوهرانشان داشته باشند.

يائسگي:

زنانگي بدون زنانگي

يائسگي از نظر جنسي بازگشت به دوران پيش از بلوغ است. در اولين مرحله اش فاصله قاعدگي ها زياد مي شود و در آخرين مرحله يائسگي، قاعدگي به طور کامل قطع مي شود. اما يائسگي با تغييرات روان شناختي هم ارتباط دارد. از يک طرف شيوه زندگي ناسالم (مثلاً کشيدن سيگار يا داشتن استرس هاي زياد) مي تواند يائسگي را زود هنگام کند و از يک طرف خود يائسگي تغييرات روان شناختي را در پي دارد. مثلاً بيشتر زنان افسردگي، اضطراب، تحريک پذيري و عصبانيت را در دوران يائسگي تجربه مي کنند.

روان شناسان مي گويند چون بسياري از بحران هاي زندگي نزديک به زمان يائسگي رخ مي دهند، ممکن است آن ها دليل آشکار شدن افسردگي باشد وگرنه خود يائسگي به خودي خود افسردگي زا نيست. اين بحران ها مي توانند طلاق، بيماري، ترک يا مرگ والدين، از دست دادن شغل يا رفتن فرزندان از خانواده باشند. يکي از نشانه هاي ديگر دوران يائسگي احساس خستگي مزمن است. در اوايل دوران يائسگي خستگي شديد معمولاً به دليل اختلالات خواب و کمبود استراحت در زنان است ولي بتدريج با سازگاري تدريجي بدن و ثابت شدن هورمون ها در اغلب زنان الگوهاي خواب منظم مي شود و عادات خواب نيز به حالت عادي برمي گردد.

البته همه اين ها يک وجه دنياي يائسگي است. وجه مثبتش اين است که در اين دوره مي توان فارغ از مشکلات و درگيري هاي قبلي، به دنبال کسب تجربه هاي جديد و علاقه هاي ذاتي رفت.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/150/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

بایدن در آستانه شکست؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

سقوط سهام آسیا

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس