ایران پرسمان

آخرين مطالب

روش آموزش زبان به صورت طبيعي و مصنوعي دانش و فناوری

  بزرگنمايي:

روشهاي آموزشي دراز مدت که گاه سالها طول ميکشند انگيزه علاقه مندان را به تحليل برده و فراگير بعد از مدتي از خير يادگيري ميگذرد. درعصر اطلاعات هر روشي که زمان را ناديده بگيرد نابود خواهد شد. عمده روشهاي آموزش مصنوعي پروسه طولاني تري از روش آموزش طبيعي دارند.

در فرآيند آموزش بطور کلي دو روش زير متصور است

1) روش طبيعي

در اين روش فرد تا چهار، پنج سالگي توانائي قابل قبولي را در يادگيري زبان محيطي که در آن متولد شده و رشد کرده است بدست مي آورد. در اين روش هيچ سيستم کلاسيکي بر فرد تحميل نشده و او فقط در تعامل با محيط اطراف خود اين توانائي را بدست آورده و تا آخر عمر خودش از آن سود مي جويد.

2) روش مصنوعي (مجازي)

تمام روشها، منابع اطلاعاتي، کلاسهاي رسمي و غير رسمي در اين گروه جا گرفته و هر کدام تلاش مي کنند که با ابتکار و ارائه راه حل هاي خود، توانائي هاي لازم را در مخاطبانشان ايجاد نمايند.

اگر منطقي تر به تفاوت نتيجه اين دو روش، در رسيدن به هدف نگاه کنيم، در مي يابيم که روش مصنوعي در مقايسه با روش طبيعي موفقيعت چنداني بدست نياورده است. بعنوان يک نمونه، حتي بهترين روشهاي آموزشي نيز نتوانسته اند مشکل لهجه مخاطبان خود را حل کنند. راستي چرا روش طبيعي چنين آسان و کم هزينه مي توانند مشکل بزرگي چون زبان را از پيش روي انسانها بردارد؟ بدون شک کشف اين راز بزرگ مي تواند ما را در طراحي يک روش آموزشي مناسب ياري نمايد. بنابراين تا زماني که روشي بهتر و سريعتر از روش طبيعي اختراع نشده باشد الگو برداري از محيط واقعي آموزش زبان، و آناليز آيتم هاي موثر اين محيط، بايستي پايه اساسي هر روش آموزشي را تشکيل دهد. آنجه ما به وسع خود از آناليز چنين محيطي دريافته ايم اندک است اما در اينجا به برخي از تفاوتهاي روش طبيعي و روش مصنوعي اشاره مي کنيم.

1) اشکال مفهوم

در روش طبيعي هدف انتقال مفهوم است، و براي انتقال مفهوم گفتن يکي از روشهاست. خيلي از مفاهيم را مي توان با حرکات دست و صورت و غيره نيز انجام داد. اما در روش مصنوعي هدف رعايت دستورات گرامري، انتخاب لغات مناسب و تلفظ خوب است.

2) نوشتن و خواندن

در روش طبيعي فراگيري خواندن و نوشتن زماني اتفاق مي افتد که فرد زبان را ياد گرفته است. اين امر گاهي هرگز اتفاق نمي افتد( مانند افراد بيسواد) اما در روش مصنوعي چنين نيست و چون فراگير بيشتر اوقات حوصله ياد گيري و مراجعه به تلفظ صحيح کلمات را ندارد. آنرا با ميل خود تلفظ مي کند و بر مشکلات خود مي افزايد.

3) مدا ومت

روش طبيعي در گستره زماني اتفاق مي افتد، يعني کليه ساعت بيداري فرد، اما در روش مصنوعي هفته اي چند ساعت و ديگر تمام.

4) لغات

در روش طبيعي لغت آموزش داده نمي شود بلکه آنچه فرد مي آموزد يک مفهوم کامل است. کلمه "آب" در زبان کودکان معني" من آب مي خواهم" را دارد.

5) تعامل

در روش طبيعي ياد گيري زبان هميشه زماني اتفاق مي افتد که فرد درتعامل با محيط است و معمولا آموزش حالتي دو طرفه داشته ( گفتگو) و فرد نقشي در ماجرا به عهده دارد. اما در روش مصنوعي روشهاي يادگيري متنوع بود. و فرد هيچ رابطه ارگانيکي با محتوا ندارد.

6) زمان

روشهاي آموزشي دراز مدت که گاه سالها طول ميکشند انگيزه علاقه مندان را به تحليل برده و فراگير بعد از مدتي از خير يادگيري ميگذرد. درعصر اطلاعات هر روشي که زمان را ناديده بگيرد نابود خواهد شد. عمده روشهاي آموزش مصنوعي پروسه طولاني تري از روش آموزش طبيعي دارند.

7) آموزش خطي

روش آموزش طبيعي در يک فضاي چند بعدي اتفاق مي افتد و مطالب به کرات تکرار مي شوند در حالي که که در روش آموزش مصنوعي حرکت در يک مسيرخطي اتفاق افتاده و معمولا باز گشتي به عقب وجود ندارد.

8) گرامر

اگر عبارت "آموزش گرامر انگليسي" را در اينترنت جستجو کنيم از وفور نتايج بدست آمده شگفت زده خواهيم شد. گذشته از تمام منابع آموزشي و کتابهاي درسي و غير درسي، در تمام کلاسهاي آموزش، حجم عمده اي از انرژي معلم و دانش آموز صرف يادگيري دستورات گرامري مي شود واقعا دستورات گرامري اينقدر مهم هستند؟ اگر چنين است چرا در روش طبيعي هرگز حرفي از آن به ميان نمي آيد؟ و هيچ کس ( به غير از متخصصين زبان) دستورات گرامري زبان خود را نمي دانند؟ و اگر چنين نيست چرا نتيجه نداده است؟ دانشجوي درس خواني را در نظر بگيريم که تمامي لغات و دستورات گرامري گفته شده را از حفظ است و الان توريستي در مقابلش سبز شده و از او آدرس نزديکترين رستوران را مي خواهد حال اين دانشجوي موفق روش مصنوعي با مشکلات زير مواجه است.

1) زمان او براي حل معما بسيار اندک است چرا که آقاي توريست براي شنيدن يک جمله ساده، حاضر نيست 10 دقيقه منتظر بماند.

2) در اين زمان اندک که شمارش معکوس آن از اتمام ديالوگ توريست شروع شده است او بايستي چند لغت مناسب پيدا کند. موفقعيت در اين کار بستگي با تعداد لغاتي دارد که دانشجوي مثال ما در ذهن دارد. هر چه لغات موجود در ذهن او بيشتر باشد، مشکلاتش نيز بيشتر است. انتخاب 5 لغت ازبين صد تا يا ده هزار تا؟

3) اوبايستي بتواند اين لغات را به گونه اي استادانه کنار هم بچيند که به دستورات گرامري بر نخورد، ساده ترين کتابهاي گرامرهم 200 صفحه اي ضخامت دارند. مثلا اگر بخواهد در جمله اش از حرف تعريف ساده the استفاده کند بدون شک او مي داند که حرف تعريف ساده The بيش از 30 قانون گرامري دارد.

4) جمله با هر جان کندني بود ساخته شد. حال بايد با تلفظ صحيح ( لهجه مهم نيست ) جمله را اداء کند. اما آموزش او فقط خواندني بوده است و تلفظ درست به اين سادگي ميسر نيست.

5) دانشجوي حاضر يک مشکل ديگر نيز دارد و آن امر گوش دادن يا فهميدن منظور توريست است که بسيارپيچيده تر از جمله سازي است.

6) براي اينکه اهميت اين مسئله معلوم شود فرض کنيم يک دستور گرامري را در زبان فارسي وارد کنند که از امروز هيچ کس نبايد کلماتي را که سه نقطه دارند (مانند کتاب يا بهروز) در کفتگو استفاده شوند، حال جمله اي بگوييد و فقط اين يک قانون بسيار ساده و قابل فهم را در آن رعايت کنيد.

بدون شک به تفاوتهاي مهم ديگري نيز ميتوان اشاره کرد که در اين مختصر نخواهد گنجيد، اما آنچه حائز اهميت است اين است که شاه بيت عدم موفقيت اکثر روشهاي آموزشي مصنوعي مجموعه اي از اين تفاوتهاست.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/140/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز