ایران پرسمان

آخرين مطالب

8 باور غلط براي لاغر شدن چيست ؟ خردنامه

8 باور غلط براي لاغر شدن چيست ؟
  بزرگنمايي:

بيشتر افراد چاق که از اضافه وزن خود رنج مي برند گاهي به سبب عدم شناخت کافي خودشان را درگير رژيمها يا روشهايي مي کنند که به جاي حفظ سلامت، تناسب اندام و زيبايي نتيجه را برعکس مي کند. با 8 روش و باور غلط در اين زمينه آشنا شويد.

بسياري از افراد چاق و دچار اضافه وزن همواره به دنبال کار ها يا مواد غذايي اي هستند که لاغرشان کند. غافل از اينکه رژيم هاي غلط فقط عوارضي از جمله گود رفتن زير چشم ها، لاغر شدن صورت، بالا رفتن چربي خون، کم شدن آب زيرپوستي، عصبي شدن و... را برايشان به ارمغان مي آورد

1. کرفس درماني

بين عموم، مصرف آب سبزي ها، به خصوص آب کرفس، جعفري يا شويد براي کاهش وزن مرسوم است اما آب سبزي ها باعث لاغري نمي شود و فقط به دليل فيبر و آب فراواني که دارند، جذب برخي چربي ها را کاهش مي دهند و باعث دفع مقداري آب هم مي شوند که اين موضوع حس خوشايندي به فرد مي دهد و فکر مي کند وزنش پايين آمده است! مصرف روزانه آب کرفس به هيچ وجه توصيه نمي شود زيرا کرفس از سبزي هايي است که اگزالات فراواني دارد و تجمع اگزالات در بدن، بخصوص در افرادي که مثانه و کليه سنگ ساز دارند، مي تواند باعث به وجود آمدن يا بزرگ شدن سنگ هاي اگزالاته شود. از سوي ديگر، دريافت زياد اگزالات عامل از دست رفتن عناصر دوظرفيتي مانند کلسيم، روي، فسفر، آهن، منگنز، منيزيم و... است که براي بدن ضروري هستند و کمبود آن ها مي تواند خطرناک باشد.

2. ورزش درماني

اگر فردي مثلاً روزانه (به مقدار نياز) 2 هزار کيلوکالري انرژي دريافت مي کند و معتقد است اضافه وزن دارد، به جاي کم کردن ميزان انرژي دريافتي، فقط پياده روي کند، قاعدتاً بعد از مدتي وزنش پايين مي آيد اما اگر کسي ميزان دريافت انرژي اش را بالا ببرد و در کنار آن ورزش را به برنامه روزانه اش بيفزايد، لاغر نمي شود. بدن ما مثل ظرفي است که از يک سو انرژي دريافت مي کند و از سوي ديگر به مصرف مي رساند بنابراين اگر انرژي دريافتي و مصرفي برابر باشند، وزن ثابت مي ماند، در غير اين صورت احتمال چاقي يا لاغري وجود دارد. به عبارت ديگر، نمي توانيم هرچه مي خواهيم بخوريم و در کنار آن ورزش کنيم و منتظر کاهش وزن باشيم بلکه بايد انرژي دريافتي و مصرفيمان تنظيم شود.

3. آب درماني

دريافت آب بتنهايي باعث از دست دادن انرژي نمي شود. در مواردي که افراد آب فراوان مي نوشند، احساس پري در معده مي کنند و تا حدي ميزان دريافت مواد غذايي در هر وعده شان کمتر مي شود. اگر مصرف زياد آب با دريافت کمتر انرژي نيز همراه شود، مي تواند وزن فرد را کاهش دهد اما در بيشتر موارد اين اتفاق نمي افتد. بسياري از افراد فکر مي کنند مصرف زياد آب قبل از وعده هاي غذايي باعث کاهش وزن است اما اين تفکر درست نيست. مصرف آب زياد بدين منظور، باعث رقيق شدن آنزيم هاي هضم کننده درشت مولکول ها در بدن مي شود و در طولاني مدت مشکل آفرين خواهد شد بنابراين بهتر آن است آب در حد نياز و براي رفع تشنگي نوشيده شود. در کتاب هاي علمي آمده روزانه بايد 8 ليوان آب بنوشيم اما واقعاً به مصرف اين مقدار آب نياز نداريم زيرا در مواد غذايي اي که روزانه مصرف مي کنيم نيز آب بين بافتي وجود دارد که نياز بدن ما به آب را تأمين خواهد کرد.

4. حذف درماني

اين بد ترين کاري است که کسي براي لاغري مي تواند انجام دهد. متخصصان تغذيه توصيه مي کنند وعده هاي غذايي در طول رژيم لاغري بيشتر و حجمشان کمتر شود. وعده هاي اصلي غذايي را به هيچ وجه نبايد حذف کرد و ميان وعده ها را فقط در موارد استثنايي مي توان کاهش داد. نبايد فراموش کرد که وقتي غذا مي خوريم، مقداري انرژي مصرف مي شود که خود عامل لاغري است.

5. بيسکويت درماني

بيسکويت سبوس دار گرچه داراي فيبر است اما به دليل داشتن روغن و شکر، در صورت مصرف زياد مي تواند چاق کننده باشد. اگر فردي تاکنون بيسکويت معمولي مي خورده و حالا بيسکويت سبوس دار را جايگزين کرده، انرژي دريافتي اش کم مي شود اما اگر فردي تاکنون بيسکويت نمي خورده، اما حالا مصرف بيسکويت سبوس دار را آغار کرده، لاغر نخواهد شد.

6. ترشي درماني

به ياد داشته باشيد که ترشي ها ميزان دريافت انرژي و اشتها را بالا مي برند. انگور، آب انگور و سرکه خود انرژي دارند و به عبارتي چاق کننده هستند. لواشک و آلوچه نيز گرچه جزو ترشي ها محسوب مي شوند اما به هر حال انرژي دارند و لاغرکننده نيستند. البته بد نيست نکته اي را در نظر داشته باشيد؛ اگر فردي تاکنون ذائقه شيرين داشته و سعي کرده اين عادتش را کنترل کند و به سمت ترشي ها برود، به دليل ترک عادت بد زياد شيريني خوردن، راحت تر رژيم مي گيرد و در طولاني مدت وزن کم مي کند.

7. زيتون درماني

روغن زيتون، روغن خوبي است و اگر جايگزين ساير روغن هاي مصرفي شود وضعيت چربي خون بهبود پيدا مي کند اما در نهايت ميزان انرژي اين روغن تفاوتي با ساير روغن ها ندارد و افراط در خوردنش چاق کننده خواهد بود.

8. قرص درماني

اين موضوع درست است که خوردن برخي از قرص ها باعث لاغري مي شود، اما بعد از لاغري فرد سالم نخواهد بود. برخي پزشکان قرص متفورمين را براي لاغري توصيه مي کنند اما فراموش نکنيد مکانيسم اين قرص که چربي سوزي را در بدن بالا مي برد، براي افراد سالم غيرديابتي مناسب نيست و مي تواند عارضه دار باشد. اين قرص ها تعادل متابوليکي بدن را به هم مي زنند و باعث بروز عوارض متابوليکي طولاني مدت مي شوند. استفاده بي مورد از قرص هاي تيروئيد نيز عوارض بسياري دارد و به هيچ وجه توصيه نمي شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/120/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است