ایران پرسمان
چه کار کنيم تا بعد از ازدواج چاق نشويم؟
چهارشنبه 4 ارديبهشت 1392 - 3:25:05 PM
در آغاز زندگي مشترک با هم عهد مي بنديم که هميشه در شادي ها و غم ها، و در فقر و غنا در کنار يکديگر بمانيم و يار و همراه هم باشيم اما آيا براي افزايش وزن نيز عهد مي بنديم؟

در اينجا به نکاتي اشاره کرده ايم که با رعايت آنها از چاقي بعد از ازدواج جلوگيري مي شود:

مشکل زوجين

حتما شنيده ايد که مي گويند زن و شوهر پس از مدتي به هم شبيه مي شوند ولي شباهت واقعي شايد از همان ناحيه شکم شروع مي شود. وزن گرفتن پس از ازدواج مشکل عمومي زن و شوهرهاي جوان است. طبق تحقيقات افزايش وزن در افراد متاهل نسبت به مجردها بيشتر است و هر چه پا به سن مي گذارند وزن آنها بيشتر مي شود اما چرا بعد از ازدواج چاق مي شويم و براي مقابله با آن، چه مي توان کرد؟ بقيه اين متن را بخوانيد تا از نظر کارشناسان در اين رابطه آگاه شويد:

مشکل تغذيه:

زوج هاي جوان همه چيز را تقسيم مي کنند

تساوي در زندگي زناشويي بسيار زيباست اما نه وقتي که بر سر سفره غذا مي نشينيد. حجم عضلات در آقايان نسبت به خانم ها بيشتر است (حتي اگر زن و شوهر وزن يکساني داشته باشند). بنابراين آقايان مي توانند بدون آنکه بر وزن آنها افزوده شود کالري بيشتري مصرف کنند. عضلات بيشتر باعث مي شود آقايان حتي وقتي که در حال استراحت هستند کالري بيشتري بسوزانند. يک مرد 80 کيليويي با فعاليت متوسط مي تواند روزانه 3050 کالري دريافت کند بدون آنکه به وزن او افزوده شود. در اين حال، همسر او با وزن 65 کيلويي و فعاليت متوسط فقط مي تواند 2235 کالري مصرف کند.

راه حل براي تناسب اندام:

با دقت به سايز خود توجه داشته باشيد

از چند ترفند براي کاهش کالري وعده هاي غذايي استفاده کنيد. قبل از آن که همسرتان برايتان غذا بکشد خودتان اين کار را انجام دهيد تا به اندازه بکشيد. در ضمن بهتر است غذا را در آشپزخانه سرو کنيد و به صورت ديس سر ميز نياوريد. به اين ترتيب، بعد از اتمام غذايتان دوباره وسوسه نمي شويد.

براي اينکه چشمتان نيز سير شود دو برابر غذاهاي کم کالري (مثل سبزيجات بخارپز) بکشيد و نصف آن نيز کربوهيدرات (مثل برنج، سيب زميني و ماکاروني) بريزيد.

معضل به پيش ... ادامه بده ... او شما را دوست دارد در هر سايزي که باشيد

اين که تحقيقات نشان مي دهد که هر چه از سال هاي زندگي مشترک مي گذرد بر وزن زن و شوهر اضافه مي شود تصادفي نيست. هر سالگرد ازدواجي که جشن مي گيريد بر اطمينان شما نسبت به اينکه همسرتان شما را ترک نخواهد کرد مي افزايد و با خود مي گوييد خوب چرا اينقدر به خودم سخت بگيرم و کم کم خودتان را ول مي کنيد و به خوردن ادامه مي دهيد و ... ادامه مي دهيد و ... ادامه مي دهيد ... اينطورنيست؟

راه حل براي تناسب اندام

به اين نکته توجه داشته باشيد که با هر کيلو اضافه وزن چه چيزي را از دست مي دهيد. به عوارض آن بر زندگي زناشويي تان بينديشيد. اضافه وزن بر سلامت، تاثير سوء دارد و از لحاظ ظاهر نيز خوشايند نيست. به علاوه، آينده را در نظر بگيريد. آيا نمي خواهيد در دوران بازنشستگي به جاي ناخوشي و دوا و درمان در کنار هم لذت ببريد.

يک حقيقت: سليقه خانم ها و آقايان در غذا خوردن متفاوت است. آقايان معمولا غذاهاي گوشتي را مي پسندند و خانم ها اغلب شيريني دوست دارند.

مشکل تغذيه:

خارج از خانه غذا خوردن

تمايل ما انسان ها چنان است که وقتي خارج از خانه غذا سفارش مي دهيم اغلب زياده روي مي کنيم که اين مورد در خانه کمتر رخ مي دهد.

تحقيقات حاکي از آن است که کساني که در هفته بيش از 3 بار خارج از خانه غذا مي خورند در حدود 32 درصد بيشتر نسبت به کساني که فقط کمتر از يک بار در هفته بيرون غذا مي خورند، کالري دريافت مي کنند.

راه حل براي تناسب اندام:

رستوران رفتن را محدودکرده و با دقت غذا سفارش دهيد

فقط هفته اي يک بار به رستوران برويد و با دقت و حوصله غذا سفارش دهيد. خيال داريد پيتزا سفارش دهيد؟ پس يک سالاد با سس سبک هم در کنار آن سفارش دهيد و خود را محدود به يک تکه با سبزيجات فراوان کنيد.

مشکل تغذيه:

آيا شما هم از آن زوج هاي خوره تلويزيون هستيد؟

در اين شلوغي وانفساي دنياي امروزي و گرفتاري هاي کار و بچه داري و ... اصلا جاي تعجب نيست و اگر بيشتر زوجين عصرها يا آخر هفته ها روي کاناپه لم داده و به تماشاي تلويزيون مشغول مي شوند، اما بر اساس تحقيقات،افرادي که بيشتر از 2 ساعت پاي تلويزيون مي نشينند احتمال افزايش وزنشان بيشتر بوده و به طور متوسط با مصرف 150 کالري بيشتر در روز نسبت به افرادي که کمتر از يک ساعت تلويزيون تماشا مي کنند، اضافه وزن خواهند داشت.

راه حل براي تناسب اندام:

برنامه ريزي کنيد

عادت هاي بد قديمي را ترک کنيد و يک عادت خوب سالم را شروع کنيد. قبل از شام خود را مشغول فعاليتي کنيد و همسر و فرزندانتان را نيز تا حد امکان ترغيب کنيد. دوچرخه سواري کنيد، بازي کنيد؛ پياده روي کنيد يا اسکيت بازي کنيد.

سپس بدون آنکه حواستان جاي ديگري باشد در کنار هم غذا بخوريد و بر طعم غذا و دور هم بودنتان تمرکز کنيد. در آخر، با هم عهد ببنديد که فقط در پشت ميز غذاخوري غذا ميل کنيد (و به هيچ وجه جلوي تلويزيون و روي کاناپه غذا نخوريد!) و تا آنجا که مي توانيد زمان تماشاي تلويزيون را محدود کنيد. هيچ عدد طلايي وجود ندارد اما در کل، سعي کنيد در نهايت 2 ساعت در روز پاي تلويزيون بنشينيد.

غذاي ديگران شما را به هوس مي اندازد

همسرتان تنها عامل تنگ شدن لباس هايتان نيست. در شرايط زير به اين چند نکته براي تحت کنترل درآوردن مقدار کالري دريافتي تان توجه کنيد:

همکاران دست و دلباز: هميشه همراه خود ميوه تازه يا هويج، لقمه پنير کم چرب يا آب ميوه داشته باشيد تا بتوانيد از شيريني ها و شکلات هاي تعارفي همقطارتان بگذريد. به او بگوييد که قصد داريد تغذيه سالم داشته باشيد و تقاضا کنيد که به شما تعارف نکند.

اسنک هايي که بچه ها را شاد مي کند: اگر شما مسوول خريد هستيد سعي کنيد کمترين مقدار هله هوله را بخريد. در ضمن، مغذي ترين هايي را که در عين حال کم کالري هم باشند انتخاب کنيد تا علاوه بر اينکه کودکتان را خوشحال مي کنيد و او را محروم نمي کنيد، از خوراکي هاي مضر نيز اجتناب کرده باشيد. به علاوه، اگر خودتان هم ناخنک زديد حداقل کالري چنداني دريافت نمي کنيد.

مراقبت هاي مادرانه: مهم نيست در چه سني باشيد، مادرها هميشه احساس مي کنند که بايد به غذاي بچه ها برسند. چنانچه مراقبت هاي مادرتان موجب اضافه وزن شما مي شود با او هم صحبت شويد و توضيح دهيد که چرا غذاي سالم خوردن براي شما بسيار اهميت دارد. اين درخواست را به عنوان يک کمک از جانب او به خود مطرح کنيد تا به اين ترتيب او را ترغيب کنيد از اصرار بر اينکه بايد بشقاب خود را کاملا تميز کنيد دست بردارد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/99/چه-کار-کنيم-تا-بعد-از-ازدواج-چاق-نشويم؟
بستن   چاپ