ایران پرسمان
نگذاريد سن ازدواج بالاتر برود
سه شنبه 3 ارديبهشت 1392 - 3:37:03 PM
روز گذشته سازمان ثبت احوال آماري را منتشر کرد که نشان مي دهد با بالا رفتن سن ازدواج جوانان، آمار طلاق به ازاي هر صد ازدواج در آقايان از 5.6 به 32 درصد و در خانم ها از 6 به 22.5 درصد افزايش يافته است.

بر اساس همين آمار، زوج هايي که در بيست تا بيست و چهار سالگي پيوند زناشويي بسته اند، ازدواج موفق تري دارند. اين در حالي است که به اعتقاد کارشناسان، اگر دختران و پسران به ترتيب از سن سي و سي و پنج سالگي عبور کنند، ديگر بسختي ازدواج کرده، يا حداقل براي ازدواج با مشکل روبه رو خواهند شد.


بر اساس آماري که سازمان ثبت احوال منتشر کرد، آمار طلاق در مردان جوان بيست تا بيست و چهار ساله 5.6 درصد، بيست و پنج تا بيست و نه ساله 12.4 درصد و سي تا سي و چهار ساله 32 درصد به ثبت رسيده است.

علاوه بر اين موارد اين آمار براي دختران جواني که 15 تا 19 سال دارند شش درصد، بيست تا بيست و چهار ساله ها 10.9 درصد و بيست و پنج تا بيست و نه ساله ها 22.5 درصد است.

علي اکبر محزون، مديرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال درباره اين آمار به جام جم مي گويد: براساس بررسي کارشناسان ما بيشترين ازدواج ها يعني در واقع حدود 85 درصد ازدواج ها براي آقايان در بيست تا سي وچهار سالگي و براي خانم ها پانزده تا بيست و نه سالگي ثبت شده، به همين علت در آمارهاي مربوط به طلاق اين گروه هاي سني مورد مطالعه قرار گرفته است.

البته در اين تحقيق دو شاخص ديگر يعني درصد طلاق در سال اول و پنج سال نخست زندگي مشترک نيز بررسي شده است.

محزون ادامه مي دهد: براي نمونه در استان تهران درصد طلاق در سال اول زندگي آقايان از 4.1 به 12.7 درصد و خانم ها از 4.5 به 10.5 درصد افزايش يافته است، درباره درصد طلاق در پنج سال نخست زندگي آقايان نيز بايد بگويم اين شاخص از 45 به 57 درصد و در خانم ها از 40.7 به 61.6 درصد افزايش پيدا کرده است.

سبک زندگي تغيير کرده است

با اين که بسياري از کارشناسان معتقدند يکي از دلايلي که سبب شده جوانان ديرتر به فکر ازدواج بيفتند، مشکلات اقتصادي مانند نبود شغل و درآمد کافي است، اما نماينده مجلس نهم تغيير سبک زندگي را دليل بالا رفتن سن ازدواج مي داند.

امير قاضي زاده، عضو کميسيون اجتماعي مجلس نهم درباره نتايج بررسي سازمان ثبت احوال به جام جم مي گويد: خيلي ها تصور مي کنند جوانان ما به سبب مشکلات اقتصادي دير ازدواج کرده يا اصلا به ازدواج تن نمي دهند اما به نظر من اين طور نيست. مشکل ما اکنون تغيير سبک زندگي است.

به گفته نماينده مجلس نهم، آمارها از اين حکايت دارد که هرچه سن زوج ها هنگام ازدواج پايين تر باشد و تحصيلات پايين تري داشته باشند، کار آنها کمتر به طلاق کشيده مي شود.

با اين حال قاضي زاده به اين دلايل اکتفا نکرده و ادامه مي دهد: علاوه بر اين، تحقيقات نشان مي دهد که آمار طلاق زوج ها در روستاها و شهرهاي کوچک هم پايين تر است يعني هرچه از شهر و کلانشهرها فاصله بگيريم از آمار طلاق کاسته مي شود.

عضو کميسيون اجتماعي مجلس معتقد است شهرنشيني سبب شده توقع زوج هاي جوان از يکديگر بالا رفته و به اختلافات آنها دامن بزند و در نتيجه آمار طلاق را بالا ببرد.

اولويت ها تغيير کرده است

به نظر مي رسد تغيير اولويت ها در بين جوانان يکي ديگر از دلايلي است که باعث بالا رفتن سن ازدواج شده است.

علي اصغر کيهان نيا، مشاور خانواده در اين باره به جام جم مي گويد: در گذشته ازدواج اولويت اول خيلي از دختران و پسران جوان بود، اما الان اولويت هايي مانند تحصيل و کار جاي ازدواج را گرفته است. طبيعي است که با چنين هدف هايي جوانان زمان بيشتري براي تحصيل و اشتغال بگذارند و سن ازدواج بالا برود.


به گفته کيهان نيا، شغل و رفاه اجتماعي دو معياري است که سبب مي شود جوانان زودتر ازدواج کنند و زندگي آنها پس از مدتي کوتاه از هم پاشيده نشود.چنانچه جوانان قبل از اين که از لحاظ مالي و رواني مستقل شوند، ازدواج کنند بيشتر در خطر طلاق قرار دارند، به اين علت خانواده ها بايد همه تلاش خود را براي ارتقاي سلامت رواني فرزندان خود به کار گيرند.

هرچند که کارشناسان علوم اجتماعي معتقدند بهترين سن براي ازدواج دختران سنين 23.5 تا بيست و پنج سالگي و براي پسران بيست و هفت تا سي سالگي است، اما نبايد فراموش کرد که هر شخص به علت نحوه تربيت و تجربيات ممکن است خيلي زودتر يا ديرتر به استقلال مالي و فکري برسد و براي ازدواج آماده شود.

کيهان نيا ادامه مي دهد: تجربه نشان داده که اگر ازدواج ها بهنگام و با تحقيق انجام شود، کمتر به طلاق ختم خواهد شد. ازدواج هايي که به علت عجله، گوش دادن به توصيه ديگران يا رفع نياز جنسي انجام شده بيشتر با شکست روبه رو مي شود.

چنانچه مسئولان برنامه هاي منظم و کارشناسي شده اي براي آموزش جوانان قبل از ازدواج تدارک ببينند، مي توان آمار طلاق را کاهش داد و جوانان را بيشتر به ازدواج تشويق کرد.

از مرز 35 سالگي عبور نکنيد

ازدواج در سنين بالا براي جوانان مشکلات زيادي را به همراه خواهد داشت؛ از مشکلاتي مانند فرزندآوري بگيريد تا بي حوصلگي زوج ها در قبال يکديگر.

مصطفي اقليما، رئيس انجمن علمي مددکاران اجتماعي ايران در اين باره به جام جم مي گويد: ازدواج اگر خيلي دير اتفاق بيفتد، ديگر لطفي ندارد؛ چراکه دختران بعد از سي سالگي و پسران حول و حوش سي و پنج سالگي ديگر تمايل خود را براي ازدواج از دست مي دهند و نسبت به آن فراري مي شوند.واقعيت اينجاست مرداني که در سنين بالا تصميم به ازدواج مي گيرند، به دنبال همسر نيستند، آنها فقط شخصي را مي خواهند که در انجام کارهاي روزانه به آنها کمک کند، در مقابل هم خانم هايي که دير ازدواج مي کنند، بيشتر براي پر کردن تنهايي خود تصميم به ازدواج مي گيرند.

اقليما اضافه مي کند: وقتي زوج ها دير ازدواج مي کنند، طبيعي است که دير هم صاحب فرزند شده و ديگر حال و حوصله اي براي نگهداري از کودک خود ندارند بنابراين نتيجه ازدواج در سنين بالا روي تربيت کودکاني که قرار است در آينده کشور را بسازند هم تاثير منفي خواهد گذاشت.اين در حالي است ازدواج در سنين بسيار پايين هم ممکن است به احتمال زياد با شکست روبه رو شود؛ چراکه در سنين پايين جوانان درک درستي از ازدواج ندارند و تجربه شکست در سن پايين، آنها را نسبت به ادامه زندگي و تشکيل خانواده بدبين مي کند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/96/نگذاريد-سن-ازدواج-بالاتر-برود
بستن   چاپ