ایران پرسمان
با زياد نشستن خود را به خاک مي سپاريد!
سه شنبه 3 ارديبهشت 1392 - 3:36:08 PM

اگر در طول روز و در محل کار خود به مدت طولاني پشت ميز مي نشينيد بايد بدانيد تحقيقات ثابت کرده اند، احتمال مرگ در اثر بيماري هاي قلبي يا متابوليسمي در شما زياد است. البته مرگ فقط در اثر اين دو نوع بيماري نيست شايد امراض ديگري نيز از اين پشت ميز نشيني کشنده نصيبتان شود و شما را به خاک بسپارد.

تحقيقاتي که در يکي دو سال گذشته صورت گرفته، ثابت کرده اند رفتارهاي پشت ميز نشيني باعث افزايش بروز بيماري هاي قلبي و چاقي هاي مفرط مي شود. اين مساله حتي در افرادي که پس از کار ورزش مي کنند نيز صادق است. کارمندي که حدود 9 ساعت پشت ميز مي نشيند و فعاليت فيزيکي بسيار کمي در طول روز دارد، هميشه در معرض انواع بيماري ها است و متاسفانه بيشتر جامعه ما گرفتار اين درد هستند.


محققان دانشگاه سيدني در استراليا با همکاري نروژي ها انجام دادند، رابطه ميان نشستن زياد، شاخص وزن سالم و مرگ را بين مردم بررسي کردند. در نتيجه اين تحقيقات، آنها بيماران 20 ساله نروژي را شناسايي و آنها را در مجموعه هاي زير دسته بندي کردند: افرادي که بيشتر مواقع نشسته اند، در محل کار زياد راه مي روند، زياد از جاي خود بلند مي شوند و راه مي روند و در آخر آنهايي کارهاي فيزيکي سنگين انجام مي دهند.

شرکت کننده ها خودشان ميزان تحرکشان در محل کار را بيان کردند. آنها به شاخص هاي وزني سالم: 18.5 < تا 25 کيلوگرم/مترمربع – اضافه وزن: 25 < تا 30 کيلوگرم/مترمربع و بيماري چاقي: 30 کيلوگرم/مترمربع يا بيشتر دسته بدي شدند. حدود 30 درصد از شرکت کننده ها مشاغلي داشتند که به واسطه آن بيشتر زمان خود را روي صندلي نشسته بودند.

بيشتر دليل افزايش مرگ و مير به دليل افزايش وزن افراد از حد نرمال به اضافه وزن و بيماري چاقي است. 5، 6.8 و 9.4 مرگ از هزار نفر در سال در نتيجه چاقي بيش از حد است. اين مساله در مورد بيماري هاي قلبي و عروقي نيز مصداق دارد.

1.8، 2.8 و 4.4 مرگ از هر هزار انسان در سال براي مشکلات قلبي است. با توجه به شاخص سلامت وزني افراد و آيتم هاي ديگر همچون ورزش هاي سنگين و سبک، تحصيلات، سلامت عمومي، سيگاري بودن يا نبودن و بيماري هاي قلبي يا عروقي، بايد بدانيد مشاغل اداري که کارمند مجبور است ساعت هاي طولاني را پشت ميز و بي تحرک باقي بماند، بسيار بيشتر از مشاغل ديگر که با حرکت و فعاليت فيزيکي همراه است باعث مرگ و مير افراد مي شود.

بيشتر تهديدات مرگي در نتيجه اضافه وزن هايي است که به نوع فعاليت و شغل فرد بستگي دارد. به طور مثال، فردي که شغل پرتحرکي دارد 27 درصد کمتر از فردي که مدام روي صندلي نشسته است دچار خطر مرگ است. در اين تحقيقات مشخص شد، خطرات قلبي عروقي ميان شرکت کننده هايي که اضافه وزن داشتند حدود يک سوم و ميان افراد بسيار چاقي که زياد راه مي رفتند و از جاي خود بلند مي شدند حدود 45 درصد کمتر بود.

نتيجه اين تحقيقات اين است که:

1. کاهش ميزان نشستن هاي طولاني پشت ميز براي افراد چاق يا آنهايي که دچار بيماري چاقي مفرط هستند بسيار لازم است زيرا احتمال مرگ اين افراد بيشتر از بقيه است.

2. آنهايي که مشاغل ايستاده دارند بسيار کمتر از آنهايي که هميشه نشسته اند در خطر مرگ قرار دارند.

3. اگر مجبور به نشستن هاي طولاني هستيد، هر يک ساعت يک بار بلند شويد و دور اتاق يا تا حياط قدم بزنيد. بلند شدن و تحرک داشتن باعث مي شو تا عضله هاي شما انرژي هاي خود را مصرف کنند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/95/با-زياد-نشستن-خود-را-به-خاک-مي-سپاريد!
بستن   چاپ