ایران پرسمان
دلايلي که نمي گذارند راحت وزن کم کنيد
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 1:50:11 PM
اگر مدتي است رژيم غذايي داريد و کم غذا مي خوريد و ورزش مي کنيد و عادات اشتباه غذايي و برنامه ورزشي خود را تغيير داده ايد اما هنوز هيچ تغييري در وزنتان حس نکرده ايد، شايد وقتش باشد به مواردي که مي توانند مانع موفقيت شما شوند، فکر کنيد. اينجا به 10 علت شايع که بر سر راه کاهش وزنتان مشکل زا مي شوند اشاره شده است.

1 شايد مشکل اين است که به اندازه کافي نمي خوابيد

معمولا انسان ها فکر مي کنند بهتر است کمتر بخوابند تا فرصت کافي براي ورزش داشته باشند و اين کار خيلي هم براي سلامت و تناسب اندام خوب خواهد بود، اما اين اشتباه است. کمبود خواب نه تنها سود ورزش کردن را کم مي کند که باعث افزايش وزن مي شود. خواب ناکافي کيفيت و توان انجام ورزش را تحت تاثير قرار مي دهد و سرعت متابوليسم بدن را کاهش داده، اشتها را افزايش مي دهد و احتمالا ميل انسان به خوردن هله هوله و ريزه خواري را بيشتر مي کند. به علاوه، کمبود خواب مي تواند سطح استرس در بدن را افزايش دهد و همين مي تواند باعث افزايش وزن شود.

2 شايد مشکل اندازه بشقابتان است

اگر در تمام وعده هاي غذايي از محصولات کم چرب و سالم استفاده مي کنيد، اما هنوز لاغر نشده ايد، احتمالا بايد نگاهي به مقدار وعده هاي غذايي تان بيندازيد. شايد فکر کنيد روزانه فقط سه وعده غذا مي خوريد که به اندازه همان غذايي است که بقيه آدم ها مي خورند اما در حقيقت به اندازه شش وعده استاندارد يا حتي بيشتر کالري دريافت مي کنيد. خوب است يادتان باشد غذايي که مي خوريد علاوه بر سالم بودن، بايد به مقدار مشخص مصرف شود؛ زياده روي در خوردن هر خوراکي اي باعث چاقي مي شود.

3 شايد مشکل از مايعات است

شايد شما بسيار دقيق هستيد و کاملا مراقب خورد و خوراکتان هستيد، غذاهاي چرب نمي خوريد، بين وعده هاي اصلي غذا هم ريزه خواري نمي کنيد، اما لاغر نشده ايد شايد چون به مقدار کالري اي که هر روز از طريق نوشيدني ها دريافت مي کنيد، دقت نکرده ايد. با اينکه همه ما مي دانيم يکي از علت هاي اصلي چاقي مان نوشيدن نوشابه هاي گازدار است البته بايد نوشيدن آبميوه ها، اسموتي ها، دوغ و بسياري از نوشيدني هاي گرم را هم حساب کنيد. هر چيزي که مي خوريد، بايد کالري اش حساب شود و مايعات نبايد يادتان برود.

4 خيلي کم هم به ضرر شماست

همان طور که خوردن غذاي زياد باعث چاقي مي شود، کم خوري بيش از حد هم به طرز عجيبي مانع از کاهش وزن مي شود. بدن شما به طور ذاتي از خودش محافظت مي کند بنابراين وقتي غذاي کافي دريافت نکند به صورت خودکار روي حالت قحطي و گرسنگي قرار مي گيرد و باعث مي شود متابوليسم بدن کاهش يابد و بدن چربي و انرژي ذخيره کند، به همين دليل کاهش وزن برايتان سخت و سخت تر مي شود.

5 شايد مشکل در اراده است

شکي نيست که پرخوري يا کم خوري افراطي براي متابوليسم و دور کمرتان مضر هستند اما سخت تر از هردوي اينها، حرکت بين اين دو نقطه است. اگر شما مدام رژيم تان را شل و سفت بگيريد و از هر رژيمي که مد شد پيروي کنيد، يک دقيقه به خودتان گرسنگي بدهيد و بعد از خجالت شکمتان دربياييد، کلا متابوليسم تان را به هم مي ريزيد و باعث مي شويد بدنتان چربي بيشتري ذخيره کند. همان طور که کم خوري افراطي سرعت متابوليسم بدنتان را پايين مي آورد، اگر به دنبال اين مدت شروع به پرخوري کنيد، بدنتان به سرعت وزن مي گيرد.

6 شايد برنامه ورزشي تان متنوع نيست

اگر به ورزش هاي روزانه اي که انجام مي دهيد، عادت کرده ايد، ممکن است آن قدر که تلاش مي کنيد، ورزش ها برايتان مفيد واقع نشوند. نه تنها انجام ورزش تکراري مي تواند خسته کننده و ملال آور شود که باعث از بين رفتن انگيزه تان براي ورزش شده و بيشتر دوست داريد از انجامش فرار کنيد بلکه شدت و نتيجه ورزش ها را کاهش مي دهد. همان طور که بدن در انجام يک فعاليت خاص توانا مي شود، بعد از مدتي بدنتان عادت مي کند و ديگر مثل اوايل شروع فعاليت تان نيازي به تلاش سخت نخواهيد داشت؛ يعني کالري کمتري خواهيد سوزاند.

7 شايد مشکل در جايزه ويژه است

بسياري از ما با اين حالت آشنا هستيم که بعد از ورزش سنگين وسوسه مي شويم که با يک خوراکي خوشمزه از خودمان پذيرايي کنيم؛ خب، ورزش کرده ايم و کلي کالري سوزانده ايم ديگر! خوب است با يک خوراکي خوشمزه به خودمان برسيم و انرژي از دست رفته را جبران کنيم. درواقع، هميشه درمورد کالري سوزانده شده با اغراق تخمين مي زنيم، حتي ممکن است خيلي بيشتر از کالري سوزانده شده، به بدنتان انرژي برسانيد و به اين ترتيب به جاي کاهش وزن، چاق مي شويد.

8 يک نکته مهم را در نظر نگرفته ايد

با رشد معضل چاقي در تمام دنيا، به نظر مي رسد همه انسان ها دوست دارند وزن کم کنند. اينکه بعضي افراد نياز به کاهش وزن دارند، به اين معني نيست که شما هم بايد وزن کم کنيد. بهتر است تلاش کنيد تا ديد ذهني بهتري نسبت به فرم بدنتان داشته باشيد (و يادتان باشد هر قدر سبک وزن تر باشيد، سخت تر مي توانيد وزن کم کنيد). از خودتان – پزشکتان صادقانه بپرسيد آيا دليل پزشکي خاصي داريد که بايد وزنتان را کم کنيد؟ اگر نه، وقتش است رژيم تان را کنار گذاشته و به جاي تمرين هاي ورزش جسم، اعتمادبه نفس را تمرين کنيد.

9 بعضي وقت ها وزن بدن معيار واقعي ميزان چربي بدن نيست

بسياري از آدم هاي چاق وزنشان را به عنوان ملاکي براي سنجش ميزان چربي بدنشان مي دانند و فکر مي کنند وقتي چاق مي شوند، چربي هايشان زياد شده و وقتي لاغر مي شوند، چربي شان کم شده است. با اينکه ترازو عدد وزنتان را به شما مي گويد، اما در مورد مقدار چربي، ماهيچه و آب اطلاعاتي به شما نمي دهد، به همين دليل عدد وزن نمي تواند معيار خوبي براي کاهش چربي باشد. مثلا، ماهيچه سازي به دليل يک برنامه تازه بدنسازي، مي تواند روند کاهش وزن را پايين بياورد، همان طور که جمع شدن مايعات ميان بافتي مي تواند. براي اندازه گيري دقيق تر ميزان چربي بدن، تغييراتي که در اندازه گيري هاي بدنتان مي بينيد يا اندازه لباس هايتان را کنترل کنيد يا با مراجعه به پزشک، چربي بدنتان را اندازه بگيريد.

10 شايد بدن شما مشکل يا بيماري دارد

بسياري از شرايط پزشکي مثل سندروم تخمدان پلي کيستيک، مشکلات تيروئيدي و عدم تعادل هورمون ها مي تواند منجر به افزايش وزنتان شود و روند کاهش وزن را براي شما سخت تر کند. همچنين حساسيت هاي غذايي پنهان يا عدم تحمل بعضي غذاها، مي تواند لاغر شدن را براي فرد سخت کند. به علاوه، با وجودي که ممکن است شرايط پزشکي شما به خودي خود باعث افزايش وزنتان نشود، اما عوارض جانبي استفاده از برخي داروها باعث چاق شدنتان شود، بنابراين براي کاهش وزن با پزشک خود مشورت کنيد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/84/دلايلي-که-نمي-گذارند-راحت-وزن-کم-کنيد
بستن   چاپ