ایران پرسمان
حق زمين بر انسان
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 1:47:05 PM
دوم تا هشتم ارديبهشت ماه هفته زمين پاک نامگذاري شده و شعار امسال آن « سلامت زمين و سلامت انسان» است.

کره زمين که مهد آدمي و زيستگاه بسياري از گونه هاي زنده دنياست، موهبتي است الهي که خوان گسترده خود را بر همه موجودات ارزاني بخشيده است، وجود انواع ذخاير غذايي، معادن مختلف، رودخانه هاي جاري و سفره هاي آب شيرين و نعمات پرشمار ديگر اهميت و ارزش آن را بيش از حد تصور پديدار کرده است.

خاک زمين بستر حيات و زيستگاه تعداد زيادي از موجودات زنده و مهم ترين منبع تامين کننده مواد غذايي انسان، گياهان و جانوران است.

حفاظت از آن بقاي زندگي را در پي دارد زيرا سالياني زياد بايد بگذرد تا تحت تاثير عوامل مختلف و فعل و انفعالات طبيعي لايه اي از خاک ايجاد شود.

متاسفانه طي ساليان متمادي و بر اثر تخريب هاي صورت گرفته و استفاده نامتوازن انسان از منابع خاک، شاهد بر هم خوردن تعادل در طبيعت و اتفاقات ناگواري بوده ايم.

از ديگر سو پديده آلاينده ها بخصوص زباله که متاسفانه روزبه روز در حال افزايش است و در کشور ما نيز به شکلي نازيبا سطح وسيعي از مناطق مختلف را در بر گرفته، از مهم ترين عوامل تهديد چرخه حيات است.

تجديدناپذيري برخي از زباله ها و اثرات مخرب آن بر خاک، آب و هوا موضوعي است که بايد جدي گرفته شود.

در حاشيه اکثر جاده هاي کشور، رودخانه ها، اماکن تفريحي و سياحتي شاهد پراکندگي زباله هاي غيرقابل تجزيه و پسماندهاي مواد غذايي هستيم که علاوه بر آلودگي زمين و آب ها، بوي نامطبوع آنها آلودگي هوا را نيز در پي دارد و مرگ تدريجي موجودات زنده از عواقبش خواهد بود.

بسياري از دگرگوني هاي ناخوشايند در طبيعت نيز ناشي از طرز رفتار غلط انسان هاست، به گونه اي که براساس آمار ارائه شده از سوي مراکز بهداشتي و درماني، سرعت و گسترش روزافزون بيماري ها عمدتا معلول آلودگي هاي زيست محيطي است. آيا اينها زيبنده کشور ماست؟

دين مبين اسلام و ساير اديان بر حفاظت از زمين، پاسداشت طبيعت و موجودات آن توصيه هاي زيادي دارند. خداوند متعال در قرآن کريم سخاوت زمين را به نوع رفتار انسان ها ارتباط داده و مي فرمايد؛ زمين پاک گياهش به اذن خدا نيکو برآمد و زمين ناپاک جز گياه اندک و کم ثمر بيرون نياورد(اعراف ـ 58) قوانين بشري نيز بر اين موضوع تاکيد دارد، از جمله اصل پنجاهم قانون اساسي حفاظت محيط زيست را وظيفه اي عمومي تلقي کرده است بنابراين بر ما وظيفه است که به عنوان وارثان گذشتگان و ميراث داران نسل هاي آينده با اتخاذ راهکارهاي عالمانه حافظ اين امانت الهي باشيم، همچنان که در قرآن کريم آمده است؛ هو انشاکم من الارض و استعمرکم فيها، او شما را براي آبادي زمين برگماشت(هود ـ 61) بنابراين حق زمين سلامت و پاکي است و حق آدمي اين است که زيبايي بيند و لذت برد.

قطعا تدوين استراتژي کلان و راهکارهاي عملي براي صيانت از زمين و طبيعت از جمله وضع قوانين و اجراي قاطعانه آن، آگاه سازي و حساس کردن مردم به مسائل زيست محيطي به وسيله گسترش آموزش هاي لازم از طريق رسانه هاي مختلف، ترويج و تعميم فرهنگ حفاظت از محيط زيست در تمام اقشار و سطوح جامعه با هدف کاهش توليد آلاينده ها از طريق بهبود رفتارها و اصلاح الگوي مصرف، مي تواند وضع مخرب فعلي را تا حد زيادي کاهش دهد.

بنابراين ضروري است در حرکتي جمعي و خردمندانه برگرفته از اعتقادات ديني، حفاظت از طبيعت را به عنوان ارزش و امر به معروف مورد توجه قرار داد و با ايجاد حس مسئوليت پذيري در همگان بخصوص فرزندانمان سرزميني پاکيزه و به دور از آلاينده ها را داشته باشيم تا از اين جهت کشور خود را به عنوان الگويي زيبنده در جهان معرفي کنيم.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/82/حق-زمين-بر-انسان
بستن   چاپ