ایران پرسمان
زيباکلام:
روحاني و کواکبيان هريک بيش از 2 ميليون راي ندارند
شنبه 24 فروردين 1392 - 2:34:06 PM
يک فعال سياسي اصلاح طلب تاکيد کرد اصلاح طلبان بايد با تمام توان پشت سر هاشمي قرار بگيرند و نگذارند داستان عملکرد اسفبار اصلاح طلبان در سال 84 يکبار ديگر تکرار شود.
صادق زيباکلام با بيان اينکه وضعيت اصلاح طلبان براي حضور در انتخابات در هاله اي از ابهام است، اظهار داشت: اگر چه نزديک به دو ماه تا انتخابات رياست جمهوري باقي نمانده است، ولي تکليف اصلاح طلبان در خصوص شرکت يا عدم شرکت در انتخابات مشخص نيست.
اين استاد دانشگاه با بيان اينکه مراد از اصلاح طلبان در چنين وضعيتي کساني چون سيد محمد خاتمي و اکبر هاشمي رفسنجاني و نزديکان اين دو است، اظهار داشت: دليل اين بلاتکليفي اصلاح طلبان عدم تمايل اصولگرايان براي شرکت آنها در انتخابات است.
اهم اظهارات زيباکلام در گفتگو با مهر را در ادامه بخوانيد:
* اصولگرايان با نامزدي خاتمي و هاشمي مخالف هستند، دليل اين مخالفت اصولگرايان اين است که هر دو نفر و به خصوص آقاي خاتمي شانس اول براي برنده شدن در انتخابات هستند. فهم اينکه چرا آنها نمي خواهند هاشمي و خاتمي نامزد شوند خيلي پيچيده نيست، چون در اين صورت سناريوي دوم خرداد تکرار خواهد شد.
* در چنين وضعيتي اصولگرايان قوه مجريه را از دست خواهند داد و کشور دچار حالت دوقطبي در فضاي سياسي مي شود، در اين شرايط نيز قطب ضعيف اصلاح طلبان و قطب نيرومند از نظر قدرت سياسي اصولگرايان خواهند بود.
روحاني و کواکبيان هريک بيش از 2 ميليون راي ندارند
* در عين حال اصولگريان نمي خواهند در داخل و خارج چنين بازتابي بوجود آيد که انتخابات به صورت يک قطبي برگزار مي شود، بنابراين آنها تلاش زيادي خواهند کرد تا افرادي مانند حسن روحاني و کواکبيان را به عنوان نامزد جبهه اصلاح طلب معرفي کنند. اين در حالي است که مردم نه آقاي روحاني و نه آقاي کواکبيان را به عنوان اصلاح طلب به رسميت نمي شناسند.
* در صورت کانديداتوري اين افراد آنها در انتخابات راي نخواهند آورد، آقاي روحاني در صورت کانديداتوري حداکثر 2 ميليون راي و آقاي کواکبيان حدکثر يک ميليون راي خواهند داشت.
* چنانچه رهبري اصلاح طلبان يعني افرادي چون هاشمي و خاتمي و احزاب مهم آنها بتوانند بدنه اصلاح طلب را مجاب به راي دادن به افرادي نظير عارف، نجفي و يا اسحاق جهانگيري کنند در اين صورت شانس زيادي براي پيروزي اصلاح طلبان وجود دارد.
در شرايط فعلي اصلاح طلبان تمايلي براي شرکت در انتخابات ندارند
* در شرايط فعلي نه اصلاح طلبان خودشان تمايلي براي شرکت براي انتخابات دارند و نه اصولگرايان تمايل به شرکت آنان دارند، در چنين شرايطي احتمال جدي وجود دارد که شوراي نگهبان فردي چون خاتمي را نيز رد صلاحيت کند. فقط يک احتمال وجود دارد که هاشمي و خاتمي يعني اصلاح طلبان از سوي اصولگرايان کارت حضور در انتخابات را پيدا کنند، اين حالت در صورتي اتفاق خواهد افتاد که احمدي نژاد بتواند براي رحيم مشايي مجوز ورود به انتخابات را بگيرد.
* شوراي نگهبان صلاحيت مشايي را تاييد نخواهد کرد، با اين وجود احمدي نژاد تلاش خواهد کرد نظير اتفاقي که براي دکتر معين افتاد تاييد صلاحيت مشايي را از طريق حکم حکومتي بگيرد. در صورت تاييد مشايي و عدم حضور اصلاح طالبان، مشايي خواهد توانست با راي 2 حتي 3 برابر هر نامزد مورد نظر اصولگرايان آنان را براحتي شکت دهد. بنابراين در اين وضعيت تنها چاره اصولگرايان براي جلوگيري از پيروزي مشايي آنست که اجازه ورد به هاشمي و خاتمي بدهند.
*اگر گزينه خاتمي و هاشمي براي اصولگريان بد است، رحيم مشايي براي آنها بدتر است.
دکتر عارف مي تواند يک نامزد حداقلي مورد قبول براي اصلاح طلبان باشد
* دکتر عارف تنها نامزدي از اصلاح طلبان مي باشد که ميزان اصلاح طلبي اش مورد قبول اصولگرايان خواهد بود.در صورت و در شرايطي که مشايي در انتخابات شرکت نکند و از سوي اصلاح طلبان دکتر عارف در انتخابات شرکت کند، شانس پيروزي اصلاح طلبان زياد خواهد بود.
مشکل اصلي اصلاح طلبان مجاب کردن بدنه اجتماعي است
* مشکل اساسي اصلاح طلبان مجاب کردن نيروها و بدنه اجتماعي بالقوه طرفدار اصلاح طلبان است تا حاضر شوند در انتخابات شرکت کنند، چون اکنون خيلي از راي دهندگان بالقوه اصلاح طلب نمي خواهند ديگر در انتخابات شرکت کنند.
* قدرت اصولگرايان به مراتب بيشتر از قدرت آنها در سال 76 است و بنابراين کار براي اصلاح طلبان دشوار است، خيلي از 20 ميليون نفري که در دوم خرداد 1376 به خاتمي و خيلي از ده ميليون نفري که در سال 1384 به هاشمي و خيلي از 13 ميليون نفري که به ميرحسين موسوي راي دادند حاضر نيستند در اين شرايط در انتخابات شرکت کنند.
هاشمي از خاتمي مناسبت تر است/ اصلاح طلبان بايد بر روي هاشمي اجماع کنند
* به لحاظ راي آوري خاتمي از هاشمي مناسبت تر است، با کانديداتوري خاتمي در مقايسه با هاشمي شانس اصلاح طلبان براي پيروزي در انتخابات قطعي مي شود. با اين وجود به لحاظ پيشبرد امور مملکت و و برون رفت از وضعيت هولناک سياسي و اقتصادي و وضعيتي که ايران در جايگاه بين المللي پيدا کرده حضور هاشمي قطعا مناسب تر وموثر تر از خاتمي است.
* اگر به اصلاح طلبان اجازه شرکت در انتخابات داده شود پيشنهادم به اصلاح طلبان اين است که بر روي هاشمي رفسنجاني اجماع کنند، آنها بايد با تمام توان پشت سر هاشمي قرار بگيرند و نگذارند داستان عملکرد اسفبار اصلاح طلبان در سال 84 يکبار ديگر تکرار شود.
ممکن است احمدي نژاد تمايل به مشارکت در قدرت با اصولگرايان داشته باشد
* تمام اين پيش بيني ها بستگي به چگونگي اقدامات احمدي نژاد دارد، ممکن است احمدي نژاد در مواجه با اصولگرايان اصطلاحا "به مرگ بگيرد که به تب راضي شوند." اين شرايطي است که او بتواند در قدرت با اصولگرايان شريک شود و با صرفنظر کردن از مشايي آنها را براي حمايت از دکتر صالحي، شيخ الاسلام، مجتبي ثمره و يا يکي از افراد خودش به جاي ولايتي يا حداد عادل مجاب کند.
هاشمي و عارف مي توانند مشايي را شکست دهند
* چنانچه از سوي اصولگرايان ولايتي و يا حداد، از سوي دولت نيکزاد و يا صالحي و از سوي اصلاح طلبان هاشمي رفسنجاني نامزد شوند، در همان دور اول هاشمي پيروز انتخابات خواهد بود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/8/روحاني-و-کواکبيان-هريک-بيش-از-2-ميليون-راي-ندارند
بستن   چاپ