ایران پرسمان
چگونه مانع زياد تلويزيون ديدن کودکان تان شويد؟
يکشنبه 1 ارديبهشت 1392 - 4:15:10 PM
چگونه مانع زياد تلويزيون ديدن کودکان تان شويد؟

تلويزيون بهترين رفيق تنهايي بچه ها. اين نظر بسياري از والديني است که از صبح تا شب سرکارند و وقت چنداني براي بودن با فرزندانشان ندارند. به عقيده اين والدين، جعبه جادويي مي تواند جاي خالي آنها را پر کند اما آنها هم به خوبي مي دانند که مضرات تلويزيون براي بچه هاي پيش دبستاني بيشتر از محاسنش است و بچه ها نبايد بيشتر از زمان معيني جلوي تلويزيون ميخکوب شوند. نتيجه تحقيقاتي که سال 2010 روي بيش از 1300 بچه انجام شد براي کارشناسان فاجعه آور بود. اينکه هر چقدر بچه هاي 5/2 تا 5/4 ساله زمان بيشتري را صرف ديدن تلويزيون کنند هنگام رسيدن به 10سالگي زمان کمتري را به ورزش اختصاص خواهند داد. نشستن جلوي تلويزيون به مدت طولاني يکي از دلايق چاقي بچه هاست و طبيعتا کودکي که درگير برنامه هاي تلويزيوني شود فرصتي براي درس خواندن نخواهد داشت. هر چقدر عادت تلويزيون ديدن در بچه ها نهادينه تر شود دور کردن آنها از جلوي جعبه جادويي کار سخت تري خواهد بود به همين دليل کارشناسان بر اين عقيده اند که سال هاي پيش دبستاني بهترين فرصت براي حل بحران تلويزيون ديدن بچه هاست. مطلب زير اشاره به مواردي دارد که باعث مي شود تلويزيون خانه تان زودبه زود داغ نکند!
جانشين هاي مناسب براي تلويزيون

طبيعتا بچه پيش دبستاني شما بايد زمان زيادي را صرف بازي کردن، يادگيري و ارتباط با ديگران کند. اما گاهي اوقات شما آن قدر درگير کار هستيد که فرصتي براي بچه تان نداريد و بهتر است به جاي آنکه تلويزيون را براي او روشن کنيد سرگرمي هاي ديگري برايش به وجود بياوريد. موارد زير را بخوانيد:

بچه تان را در کار خانه سهيم کنيد: نيازش فقط يک جاروي کوچک است که باعث مي شود کودکتان در حد توانش در تميز کردن خانه به شما کمک کند. اگر او دوست دارد آشپزي شما را تماشا کند از اين قضيه استقبال کنيد چرا که او مي تواند با نام و رنگ غذاها آشنا شود. در حد توانش وظايفي را به او بسپاريد تا سرش در خانه گرم شود.درست کردن سبد سرگرمي کودکان: آن را با وسايلي پر کنيد که از مغز بچه تان براي مدت مشخصي کار بکشد. وسايلي نظير کتاب، پازل و اسباب بازي. سعي کنيد آن را تنها زماني که واقعا محتاجش هستيد جلوي ديد کودکتان قرار دهيد و در بقيه اوقات آن را مخفي کنيد. اين کار باعث مي شود که کودک شما انگيزه و علاقه بيشتري براي کار با محتويات آن سبد داشته باشد.

معجزه اي به نام سي دي: سراغ سي دي هاي داستاني برويد تا وقتي سر کار هستيد يا در خانه سرتان شلوغ است کودکتان به آن گوش کند. کار ديگري که مي توانيد انجام دهيد، ضبط داستان مورد علاقه فرزندتان با صداي خودتان است که اين کار مهارت هاي شنيداري او را هم تقويت مي کند.
راه هايي براي کنترل تلويزيون ديدن فرزندان:

حواستان به زمان باشد: اگر مجبوريد که از تلويزيون به عنوان پرستار فرزندتان استفاده کنيد حواستان باشد که بچه تان چقدر جلوي تلويزيون مي نشيند. اين نظر پروفسور دونالد شريفين استاد دانشگاه واشنگتن است. به عقيده او بهتر است بچه ها هنگام ديدن تلويزيون سراغ برنامه هاي آموزشي بروند و اگر حوصله آن را ندارند برنامه اي را ببينند که تحرک و نشاط در آن زياد است.به دام تبليغات نيفتيد: بچه ها هنگام ديدن برنامه هاي تلويزيوني با آگهي هاي تبليغاتي زيادي روبه رو مي شوند که شايد فرق آن با برنامه واقعي را ندانند. خيلي از تبليغات مربوط به مواد غذايي ترويج مصرف غذاهاي ناسالم است.با کودکتان تلويزيون ببينيد: برنامه اي را انتخاب کنيد و آن را در کنار بچه تان تماشا کنيد تا او متوجه شود که ديدن تلويزيون نه يک عادت اجباري و هميشگي که يک کار اتفاقي است. وقتي برنامه تمام شد مدام بين کانال ها نچرخيد و به جاي آن تلويزيون را خاموش کنيد و سراغ يک سرگرمي تحرک زا برويد. کارشناسان مي گويند که حتما بعد از خاموش کردن تلويزيون به کودکتان بگوييد که چون نمي خواهيد درگير تلويزيون شويد آن را خاموش کرده ايد و به اندازه کافي برنامه هاي مختلف را تماشا کرده ايد.

استفاده از تلويزيون براي انجام فعاليت: اگر نگران اين هستيد که کودک پيش دبستاني تان به اندازه کافي ورزش نمي کند مي توانيد از تلويزيون کمک بگيريد. فيلم تمرينات ورزشي براي بچه تان بگذاريد تا او براي ورزش و تحرک انگيزه پيدا کند. نکته مهم اين است که خودتان هم با او ورزش کنيد چرا که کودکان اين سن تنها سراغ کارهايي مي روند که والدين شان هم آنها را انجام دهند.الگوي درستي براي کودکتان باشيد: اگر دوست نداريد که فرزندتان زياد تلويزيون ببيند خودتان هم بايد اين عادت را ترک کنيد. تلويزيون را از اتاق هاي خوابتان خارج کنيد و جزو آن دسته از آدم ها نباشيد که به محض ورود به خانه سراغ تلويزيون مي روند. موقع خوردن غذا هم حتما تلويزيون را خاموش کنيد چرا که صداي آن مانع آرامش بچه ها مي شود و در آينده به اين قضيه عادت خواهند کرد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/75/چگونه-مانع-زياد-تلويزيون-ديدن-کودکان-تان-شويد؟
بستن   چاپ