ایران پرسمان
خانه و دفتر کار را با هم داشته باشيد!
شنبه 31 فروردين 1392 - 3:10:48 PM

.اختصاص يک فضاي مناسب براي ايجاد دفتر کار در منزل کمک زيادي به کاهش هزينه هاي شما خواهد کرد

تا همين چند سال قبل تنها نويسندگان و هنرمندان بودند که در خانه خود کار مي کردند و داشتن يک دفتر کارخانگي براي بسياري از مشاغل کمي غريب و دور از ذهن به نظر مي ر سيد اما امروزه تجارت هاي خانگي روز به روز گسترده تر مي شوند.
در واقع استفاده از تکنولوژي و اينترنت به مردم کمک مي کند تا هزينه هاي اجاره و شارژ دفتر، رفت و آمد و حتي سفرهاي کاري را کاهش دهند و مدت زمان بيشتري را با افراد خانواده سپري کنند. با وجود اين کارکردن در خانه به امکانات اوليه اي نياز دارد که براي همه مردم کم و بيش مشترک است.

اگر مي خواهيد محيط کار خانگي خوبي داشته باشيد با کمک چند توصيه ساده مي توانيد چيدمان مناسبي را براي اتاق کارتان در نظر بگيريد و با کار کردن در محيطي زيبا و راحت، بازده کاري خوبي داشته باشيد.

جايي دور از سر و صدا

يکي از کارهاي دشوار مربوط به کار خانگي اين است که بتوانيد ساعات مشخصي را به کار کردن اختصاص دهيد و صداي تلويزيون، زنگ تلفن يا صحبت هاي ساير افراد خانه تمرکز شما را از بين نبرد.

اگر دفتر کار شما جايي نزديک به مرکز فعاليت هاي خانه مانند اتاق نشيمن يا اتاق کودکان باشد واضح است که نمي توانيد روي کارتان متمرکز شويد. بنابراين بايد فضايي را انتخاب کنيد که حريم خصوصي شما را حفظ کند و حواستان پرت نشود.

زير زمين و انباري را درياب!

اگر همين جا به اين موضوع فکر مي کنيد که کدام قسمت از خانه شما براي دفتر کار مناسب است بهتر است هنگام انتخاب اتاق کار به اين نکات توجه کنيد.

درست است که بهترين مکان انتخاب يک اتاق جداگانه است که در آن را ببنديد و از هياهو و سر و صدا راحت شويد اما در همه خانه ها اين امکان وجود ندارد. بنابراين چند توصيه برايتان داريم.

تقريبا در بيشتر خانه ها فضاهاي بدون استفاده و فراموش شده وجود دارند. فقط بايد آنها را پيدا کنيد. به طور مثال مي توانيد اطراف بالکن را با کمک حصير بپوشانيد يا براي حفاظت کامل در فصل سرما از شيشه و پنجره استفاده کنيد.

حتي در زير زمين خانه يا انباري ها هم ممکن است چنين فضاهايي قابل استفاده باشند. اگر انباري خانه شما بزرگ است مي توانيد با کمک ديوار کاذب بخشي از آن را جدا کنيد، به اتاق کار يا دفتر اختصاص دهيد و با استفاده از رنگ هاي شاد و هماهنگ، مبلمان راحت و البته نور کافي دفتر راحتي داشته باشيد. براي تهويه مناسب نصب هواکش را فراموش نکنيد.

هميشه لازم نيست که اتاق جداگانه اي را به دفتر اختصاص دهيد. بلکه گاهي اوقات ميزي کوچک که در گوشه اتاق پذيرايي، ناهار خوري يا ساير اتاق ها قرار گرفته هم مي تواند به ميز کار اختصاص داشته باشد.

فقط بايد ميزي سبک يا مدلي را ا نتخاب کنيد که به راحتي قابل حمل است تا در صورت لزوم و در مواقعي که ميهمان مي آيد بتوانيد آن را به طور موقت به اتاق ديگري انتقال دهيد.

تعجب نکنيد، دفتر کار شما مي تواند در آشپزخانه هم قرار داشته باشد. يعني به صورت ميزي کوچک در حد فاصل بين دو کابينت يا جايي در گوشه آشپزخانه قرار گيرد.

البته اين پيشنهاد براي آشپزخانه هاي اوپن چندان مناسب نيست اما اگر در ساير اتاق ها جايي براي ميز کار شما وجود ندارد، مي توانيد به پيدا کردن چنين فضايي حتي در آشپزخانه هم فکر کنيد.

در خانه هاي دوبلکس فضاي زير پله ها هم امکان تبديل شدن به دفتر کار را دارد.

دور از اتاق خواب

نکته مهمي که بايد به آن توجه کنيد اين است که هرگز ميز کار را در اصلي ترين اتاق خانه قرار ندهيد. در واقع تلاش کنيد که اتاق خواب شما با اتاق کارتان در يک جا قرار نداشته باشد. اتاق خواب جايي است که براي استراحت و آرامش به آن نياز داريد. اگر همواره ميزي پر از کاغذ و پوشه هاي کاري جلوي چشمتان باشد استرس کار به سراغتان مي آيد و نمي توانيد اعصابتان را آرام کنيد.

اگر مجبوريد فضايي از اتاق خواب را به اتاق کار اختصاص دهيد ميزي انتخاب کنيد که تعدادي کشو داشته باشد تا بتوانيد بعد از تمام شدن کار، کاغذ ها را داخل کشوها قرار دهيد و هنگام خواب و استراحت گروهي، کارهاي معوقه جلوي چشم تان رژه نروند.

کمي هزينه براي مجهز کردن دفتر خانگي

براي اينکه هنگام کار احساس راحتي بيشتري داشته باشيد بايد به فکر انتخاب و خريد تجهيزات مناسب هم باشيد. دستگاه رايانه يا لپ تاپ، اينترنت، دستگاه هاي چند کاره پرينتر، اسکنر و کپي، تلفن و پيغام گير، پوشه، کتابخانه و خرده ريزهايي مانند سنجاق، منگنه، خودکار و ... از جمله مهم ترين وسايلي هستند که به آنها نياز داريد. البته بر حسب نوع کاري که انجام مي دهيد ممکن است تجهيزات ديگري هم لازم داشته باشيد. به هر حال بهترين کار اين است که تمام کالاهاي مورد نيازتان را روي کاغذ يادداشت کنيد و انواع با کيفيت را به خانه بياوريد. يادتان باشد که کار کردن در يک دفتر مجهز، به پيشرفت کاري شما کمک مي کند.

بخشي از تجهيزات مهم دفتر کار شما به داشتن ميز و صندلي خوب و راحت مربوط مي شود که براي اين کار نيازي به خريد لوازم شيک و گران قيمت هم نيست. البته براي پذيرايي از ميهمانان احتمالي هم بايد ميز و صندلي يا فضاي مناسبي داشته باشيد و گاهي اوقات به خريد يک ميز کنفرانس چهار نفره هم فکر کنيد.

کارآيي دفتر کار

نکته مهم ديگر کارآيي دفتر کار شماست. اگر قرار است در روز هشت ساعت يا بيشتر در دفتر کارتان باشيد محل کار بايد اولين اولويت شما باشد. اگر ميز کارتان را در جايي پر رفت و آمد، تاريک و گرفته يا شلوغ و پر سر و صدا قرار دهيد هميشه براي فرار از دفتر دنبال بهانه مي گرديد. بيشتر مواقع قوانين و ضوابط محل کار، افراد را در محل کارشان ثابت نگه نمي دارد، بلکه داشتن يک دفتر راحت، زيبا و کارآمد به بالابردن بازدهي کاري شما کمک مي کند.

بنابراين محل کار خانگي تان را به يکي از محبوب ترين فضاهاي خانگي تبديل کنيد تا از بودن در اين مکان لذت ببريد. اگر براي انتخاب وسايل و چيدمان دفتر کار وقت بگذاريد و به نيازهاي تان توجه کنيد، بدون شک مي توانيد دفتر کاري دلخواه تان را داشته و از اين بابت خوشحال باشيد.

چند سوال در مورد نياز ها و عادت هاي کاري

در صورتي که مي خواهيد فضايي از خانه را به عنوان محيط کار خانگي در نظر بگيريد يادتان باشد که اول از همه بايد ببينيد براي داشتن فضايي مناسب و راحت به چه چيزهايي نياز داريد. بهتر است قبل از اينکه وسايل مورد نياز تان را بخريد يا براي چيدمان اتاق ميز و صندلي تازه اي سفارش دهيد اين سوالات را از خودتان بپرسيد؟

چند ساعت در روز قرار است در خانه کار کنيد؟

آيا در حال حاضر فضايي از خانه را به اين کار اختصاص داده ايد يا هنوز نمي دانيد وسايل کارتان را کجا بايد قرار دهيد؟

آيا به گوشه آرام و دنجي نياز داريد که دور از هياهوي خانوادگي باشد؟

آيا لازم است قرار ملاقات هايي با مشتريان داشته باشيد؟

آيا براي قرار دادن پوشه ها و مدارک کاري به فضاي بزرگي نياز داريد؟

شايد خودتان بتوانيد سوالات ديگري را هم به اين پرسش ها اضافه کنيد تا بدانيد براي چيدمان اتاق کار به چه نکاتي بايد توجه کنيد. به هر حال بهتر است که امکانات مورد نيازتان را يادداشت کنيد، عادت هاي شخصي خودتان را هم مدنظر قرار دهيد و همه نکات کوچک و بزرگ را بررسي کنيد تا با برنامه پيش برويد و وقت و انرژي تان بي جهت به هدر نرود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/63/خانه-و-دفتر-کار-را-با-هم-داشته-باشيد!
بستن   چاپ