ایران پرسمان
فارین افرز:
کابوس بحران انسانی در یمن؛ ریشه های واقعی جنگ
یکشنبه 5 آذر 1396 - 10:14:56 AM
پارس تودی
پرسمان- عربستان سعودی با همکاری آمریکا تلاش کرد جنگ در یمن را به صحنه ی رویارویی با آنچه که از آن با نام تهدید ایران یاد می کرد به دنیا عرضه کند اما بررسی ریشه های جنگ داخلی در یمن از اختلاف های درونی دیرینه ای حکایت دارد که ریاض همواره به آنها دامن زده است.
به گزارش پرسمان، پایگاه اینترنتی نشریه فارین افرز در مقاله ای نوشت: روز بیستم فوریه سال 2015 هنگامی که ساکنان صنعا، پایتخت یمن برای نماز مغرب و عشاء آماده می شدند، «عبد ربه منصورهادی»، رییس جمهوری مستعفی این کشور در حالی که نقابِ زنان را به چهره داشت از در پشتی اقامتگاه رسمی خود خارج و خودرویی را سوار شد که انتظارش را می کشید.
هنگامی که نگهبانان از فرار منصورهادی آگاه شدند او در بندر عدن در جنوب یمن به ایمنی نسبی دست پیدا کرده بود.
یک ماه گذشت، منصورهادی دوباره گریخت و این بار به ریاض رفت؛ در ریاض، منصور هادی از عربستان سعودی خواست در جنگ داخلی یمن مداخله کند.
چند روز نگذشته بود که ائتلاف کشورهای عربی به سرکردگی عربستان، بمباران یمن را آغاز کرد و خیلی زود کل این کشور را در محاصره ی کامل خود درآورد.

بحران انسانی در یمن؛ یکی از بدترین بحران های کنونی در جهان
یمن از آن پس آماج بمباران بی وقفه ی سعودی ها قرار دارد و واردات این کشور هم متوقف شده است؛ در نتیجه، بحران انسانی در یمن به یکی از بدترین بحران های کنونی در جهان تبدیل شد.
هفت میلیون یمنی در مناطقی از این کشور زندگی می کنند که در آستانه قحطی و گرسنگی قرار دارد و تقریبا دو میلیون کودک از سوء تغذیه ی شدید رنج می برند.
گسترش بیماری وبا هم بیش از 600 هزار نفر را مبتلا کرده است.
مداخله ی نظامی عربستان که در قالب حملات هوایی آغاز شد به تلاشی برای تخریب زیرساخت های اقتصادی یمن تبدیل شده تا افکار عمومی را از جنبش انصارالله و موضع ضد سعودی آنان منحرف سازد.
بیمارستان ها، کارخانه ها، شبکه ی آبرسانی، فاضلاب، پل ها و جاده های یمن در بمباران سعودی ها نابوده شده اند.
ائتلاف سعودی با کمک آمریکا بنادر یمن را به محاصره درآورده و پرواز هواپیماهای غیرنظامی از آسمان این کشور را خطرناک کرده است؛ کار به جایی رسیده که سازمان های کمک رسان یا شرکت های تجاری خیلی به سختی کالا به فرودگاه صنعا منتقل می کنند و زخمی ها هم نمی توانند برای درمان از این کشور خارج شوند.
اقتصاد ضعیف یمن زیر فشار، در معرض ورشکستگی قرار گرفته و برای بسیاری از مردم این کشور خرید دارو و موادغذایی خیلی مشکل یا غیرممکن است.
برآوردهای سازمان ملل متحد نشان می دهد دوسوم  از جمعیت 25 میلیون نفری یمن با کمبود غذا روبرو هستند و به آب پاکیزه و سالم دسترسی ندارند.
تعطیل شدن بخش های خدمات عمومی سبب شده آشغال و فاضلاب در خیابان ها روی هم انباشته شود و شیرابه ی آن به داخل چاه های آب آشامیدنی نفوذ کند.
از ماه آوریل تاکنون؛ بیماری وبا که از راه آب آلوده گسترش می یابد بیش از 600 هزار نفر را مبتلا کرده و دو هزار نفر هم به علت وبا جان باخته اند.
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، عفو بین الملل و دیگر سازمان های بشردوستانه، عربستان سعودی را به علت نقض حقوق بشر در یمن محکوم کرده اند.
«آداما دینگ»، مشاور ویژه ی سازمان ملل متحد در پیشگیری از نسل کشی از شورای امنیت خواست ارتکاب احتمالی عربستان سعودی به جنایت ضد بشریت دریمن را مورد بررسی قراردهند.

نقش واشنگتن در ایجاد بحران یمن
گرچه آمریکا مستقیم در جنگ یمن دخالت ندارد اما به شیوه های مختلف از ائتلاف سعودی پشتیبانی کرده است.
ارتش آمریکا نیروهای سعودی را آموزش می دهد و پایگاه هایش را در اختیار جنگنده های سعودی قرار می دهد تا سوخت گیری کنند.
آمریکا همچنین صدها میلیارد دلار سلاح به یمن فروخته که بیشترشان ضد مردم یمن به کار گرفته می شود.
تنها راه پایان دادن به جنگ در یمن، رسیدن به توافقی سیاسی در داخل این کشور است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/590/کابوس-بحران-انسانی-در-یمن؛-ریشه-های-واقعی-جنگ
بستن   چاپ