ایران پرسمان
نیویورک تایمز:
ناتوانی مصر در مقابله با ناآرامی ها در منطقه سینا
شنبه 4 آذر 1396 - 3:57:27 PM
پارس تودی
پرسمان- حمله مرگبار به مسجدی در روستای «الروضه» در شرق «بئر العبد» در شمال سینای مصر در روز جمعه، دست کم 235 کشته برجای گذاشت.
به گزارش پرسمان، به نوشته نیویورک تایمز، ابعاد قتل عام و کشتاردراین حمله، وحشتناک توصیف شده است به طوری که به گفته شاهدان، ده ها نفرازافراد مسلح سوار بریک خودرو، این مسجد را که مملو از نمازگزاران مسلمان بود، هدف حمله قرار دادند.
گفته می شود، افراد مسلح با کنترل درهای مسجد، ابتدا چند بمب به داخل آن پرتاب کردند وسپس نمازگزاران را به رگبار بستند.
مهاجمان سپس هنگام فرار، خودروهای اطراف مسجد را آتش زده و سعی کردند مانع از دسترسی افراد دیگر به مسجد شوند.
هنوزعوامل این حمله شناسایی نشده اند، اما گروه هایی که ادعا می کنند با گروه تروریستی داعش در ارتباطند، در این منطقه فعالیت دارند.
این حمله را اما می توان بدترین حمله افراد مسلح به غیرنظامیان در مصر و یادآور ناتوانی دولت این کشور در سرکوب شورش و ناآرامی دانست.
این در حالی است که دولت مصر تاکنون تلاش های خشونت بار زیادی را برای سرکوب ناآرامی ها در این کشور انجام داده است.
«عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر مانند تمامی روسای جمهوری اخیر این کشور همچون «محمد مرسی» و «حسنی مبارک»، به جز برگزاری مراسم جشن به مناسبت سالگرد آزادی شبه جزیره سینا از اشغال رژیم اسراییل در سال 1982، به ندرت به این منطقه توجه می کند.
نیروهای امنیتی مصر نیز اغلب دیدی توام با سوءظن به ساکنان منطقه سینا داشته و با آنها بدرفتاری می کنند.
در پی بمب گذاری انتحاری در جنوب سینا در سال 2004، دولت حسنی مبارک حدود 3000 نفر را در این رابطه دستگیر کرد، بسیاری از آنها را شکنجه و زنان و فرزاندان افراد مظنون را نیز به گروگان گرفت.
الگوی بازداشت، شکنجه و زندانی کردن مظنونان، پس از حملات سال 2004 در منطقه سینا، بارها در این منطقه تکرار شده است.
منطقه شمال سینا از اکتبر سال 2014 تاکنون همواره به سکوت رسانه ای و وضعیت فوق العاده دچار بوده است.
بر اساس گزارش موسسه سیاست خاورمیانه «تحریر»، از ژوئیه 2013 تاکنون، دست کم 1000 عضو نیروهای امنیتی در حملات سراسر جزیره سینا کشته شده اند، به طوری که 200 نفر فقط در سال 2013 کشته شده اند.
به گزارش این موسسه، تنها در سه ماهه اول سال 2017، بیش از 130 حمله در سراسر شمال منطقه سینا روی داده است.
«عبدالفتاح السیسی» که پیش از این ژنرال ارتش بوده و در سمت هایی همچون فرمانده اطلاعات ارتش و وزیر دفاع مصر نیز فعالیت داشته است، دستور کار خود را بر حفظ امنیت در این کشور قرار داد، اما هیچگاه موفق به انجام کامل آن نشد.
«دونالد ترامپ» رییس جمهوری امریکا در پیام توئیتری درواکنش به حمله به مسجد صوفی ها در منطقه سینا گفت که این حمله یادآور آن است که عاملان این حمله ممکن است افرادی باشند که از نظر نظامی شکست خورده به شمار می روند.
سیاست های دولت مصر در واقع بر اتخاذ موضعی میانه در قبال شبه نظامیان واقع شده است، به طوری که نه به طور کامل با آنها به ستیز برمی خیزد، و نه اینکه آنها را تحمل می کند.
طی سال های گذشته موارد زیادی ازدستگیری های جمعی، تیراندازی و ترور، شکنجه و سوزاندن مزارع نیشکری که شبه نظامیان در آن مخفی شده اند را مشاهده کرده ایم.
این اقدامات دولت در واقع محل زندگی کشاورزان و خانواده های آنها را تخریب و نابود کرده است.
این کشاورزان به همین دلیل، شکار و طعمه گروه هایی شده اند که دولت سعی در شکست آنها داشت و به این طریق به عضویت این گروه ها درآمدند.
در پی این اتفاق از دولت خواسته شد در مبارزه با تروریسم تسامح بیشتر به خرج داده و به مناطق فراموش شده شمال این کشور که اکنون به محلی برای عضوگیری تروریست ها تبدیل شده بود و همزمان با آن هدفی جدی برای حملات آنها بود توجه بیشتری نشان دهد.
در حال حاضرنیزهمچنان از دولت مصر خواسته می شود تا به توسعه منطقه سینا که طی سالیان دراز مورد بی توجهی و بی اعتنایی قرار گرفته توجه بیشتر نشان دهد.
بنابراین اجرای برنامه ی وعده داده شده برای توسعه این منطقه برای چندین دهه به تعویق افتاده و ساکنان آن را دچار ناامیدی و خشم کرده است.
در این میان، السیسی باید نکته ای را که مبارک و مرسی از یاد برده بودند، به یاد داشته و به آن توجه کند.
آن نکته نیز این است که مردم سینای شمالی می توانند به هم پیمان وی تبدیل شوند.
دولت مصر به کمک قبایل بدوی منطقه سینا نیازمند است.
دولت مصر اخیرا یک وبلاگ نویس طنزپرداز سکولار را به اتهام همکاری با یک گروه تروریستی دستگیر کرده است.
واقعیت اما این است که السیسی نمی تواند هرکه را که مخالف او است، تروریست بنامد.
وی همچنین نمی تواند هر کسی را به همکاری با تروریست متهم و نابود کند.
رییس جمهوری مصر در مقابل باید با پادزهرهایی که برای تروریسم وجود دارد از جمله اشتغال زایی و همچنین ایجاد شرایط بهتر برای زندگی باکیفیت تر، به مردم توجه بیشتر نشان دهد.
این در حالی است که وی تاکنون در تامین این شرایط برای مردم مصر و به ویژه ساکنان مناطق شمالی سینا، بسیار ناتوان عمل کرده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/581/ناتوانی-مصر-در-مقابله-با-ناآرامی-ها-در-منطقه-سینا
بستن   چاپ