ایران پرسمان
چرا آب اقیانوس‌ها یخ نمی‌زند؟
يکشنبه 24 شهريور 1398 - 22:04:36
ایران پرسمان -
چرا آب اقیانوس‌ها یخ نمی‌زند؟
١٣٢
٠
خراسان / اگر شما هم در زمستان دریا را دیده ‌باشید، شاید این سوال برای‌تان پیش آمده‎باشد که چطور زمانی که آب‌ همه جوی‎ها و گودال‎ها یخ بسته و حتی شبنم روی گیاهان منجمد شده هنوز آب دریا مثل همیشه خروشان و پر تلاطم است.چرا آب دریا و اقیانوس‎ها حتی در دماهای زیر صفر هم یخ نمی‎زند؟
برای این‎که دقیقا بفهمیم چه رمز و رازی در اقیانوس‎ها وجود دارد کافی ا‎ست دو لیوان را پر از آب کنیم و درون یکی نمک بریزیم و بگذاریم توی فریزر. بعد از چند ساعت می‎بینیم لیوان آبی که نمک داشته یخ نزده و لیوان آب بدون نمک کاملا منجمد شده‎است.
آب نمک خیلی دیرتر از آب شیرین منجمد می‎شود چون نمک شبیه یک ناخالصی عمل می‎کند و باعث می‏شود آب در دمای خیلی سردتری یخ ببندد. این یکی از کلک‎های اقیانوس است که باعث می‌شود در طول زمستان و حتی در دماهای خیلی پایین باز هم یخ نبندد اما این دلیل به تنهایی کافی نیست. برای آن‎که اقیانوس‎هایی به این عظمت دربرابر یخ بندان‎های شدید و سرما مقاومت کنند چند ترفند دیگر هم وجود دارد. حجم آب درون اقیانوس‎ها بسیار زیاد است، جریان آب مدام در سفر است، از نواحی‎ گرم نزدیک آتشفشان‎های زیرزمینی می‎گذرد و به قسمت‎های سردتر می‎رسد و دوباره جریان می یابد.
اگر دقت کنید آب اقیانوس‎های قطب شمال و قطب جنوب در قسمت‎های سطحی‎‏اش یخ می‌زند، این نشان می‏دهد که دما در قطب جنوب و شمال خیلی خیلی پایین است و سرما به اندازه‏ای است که آب پر از نمک و مواد معدنی اقیانوس را منجمد کند.
نویسنده: مریم ملی

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/52173/چرا-آب-اقیانوس‌ها-یخ-نمی‌زند؟
بستن   چاپ