ایران پرسمان
سرمقاله اعتماد/ کاهش ناملایمات
پنجشنبه 21 شهريور 1398 - 09:27:24
ایران پرسمان -
سرمقاله اعتماد/ کاهش ناملایمات
٥
٠
اعتماد / « کاهش ناملایمات » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته الهه کولایی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
مردم ایران پیش از این پای صندوق‌های رای دادن به دکتر روحانی، انتظارها و خواسته‌های‌شان را بیان کرده‌اند. رییس‌جمهوری در ردای یک حقوقدان در انتخابات حاضر شد و با طرح خواسته‌ها و مطالبات قانونی مردم به ویژه زنان، کارگران و دانشجویان متعهد شد که برای اجرایی کردن محتوای قانون اساسی و تامین جنبه‌های گوناگون خواسته‌های برحق مردم تلاش کند. با بیان این مطالبات ایشان توانستند رای بالاتری در انتخابات را به دست بیاورند.
روشن است که مردمی که به ایشان رای داده یا حتی آنان که رای نداده‌اند، انتظار داشته باشند که دولت و دستگاه‌های اجرایی در مسیر برآورده کردن این مطالبات و تامین حقوق قانونی آنها گام‌های عملی و اجرایی بردارند.
تاکید بر حقوق انسانی زنان یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است که با برجسته کردن الگوهای ارزشمند صدر اسلام معنا پیدا می‌کند. زنان ایرانی با بهره‌گیری از درس‌های عاشورا و شجاعت‌های مثال‌زدنی حضرت زینب(س) در انتقال پیام امام حسین(ع) به تاریخ بشری، حقوق انسانی خود را دنبال کرده‌اند. آنها در پرتوی چنین فرهنگی برای دفاع از حقوق و مطالبات قانونی خود کوشیده‌اند. بی‌تردید حضور زنان در ورزشگاه‌ها نه بالاترین و نه مهم‌ترین خواسته آنها، بلکه نمادی از پیگیری حقوق قانونی آنهاست. در شرایطی که هیچ قانونی تامین این خواسته را منع نکرده، نهادهای مسوول باید با تدبیر و برنامه‌ریزی درست از حادثه تلخی که محروم کردن زنان از حضور در ورزشگاه‌ها به وجود آورده و سبب خودسوزی دختری جوان و مرگ دلخراش او و جریحه‌دار شدن احساسات مردم شد، جلوگیری می‌کردند. اصلا این وظیفه‌ حکومت است تا از چنین رخدادهای دردناکی به سادگی پیشگیری کند. اشاره رییس‌‌جمهوری به جلوگیری از بروز این نوع حوادث ناگوار برای مردمی که امروز سخت‌ترین فشارها را تحمل می‌کنند و با شدیدترین تحریم‌های بی‌سابقه دولت امریکا دست و پنجه نرم می‌کنند، این ضرورت را آشکارتر می‌کند که باید از همه امکانات و ظرفیت‌های داخلی در جهت کاستن این فشارها بر مردم استفاده شود. تردیدی نیست که ایجاد شرایط مناسب برای دست یافتن کارگران به حقوق حقه‌شان و نیز تامین حقوق انسانی زنان و مطالبات دانشجویان به سادگی حاصل نمی‌شود. همگان کم و بیش از فشارها و مشکلات داخلی و خارجی دولت اطلاع دارند، اما انتظار می‌رود از امکانات و ظرفیت‌های قانونی موجود برای مبارزه با بی‌عدالتی، اختلاس و غارت منابع عمومی به درستی استفاده شود. این تکلیفی نیست که به سادگی قابل تحقق باشد، اما انتظار می‌رود همان‌گونه که رییس‌‌جمهور اشاره کرد با تدبیرهای مناسب برای کاستن فشارها بر عموم مردم به ویژه کارگران، دانشجویان و زنان اقدام شود. مردم پیش از این تامین مطالبات‌شان را در صندوق‌های رای جست‌وجو کرده‌اند اما بیم آن می‌رود که در شرایط تشدید فشارهای اقتصادی، ناامیدی از اثربخش بودن حضور پای صندوق‌های رای، چنان گسترده شود که امریکا را در اجرای سیاست‌های مداخله‌گرانه‌اش گستاخ کند. رییس‌جمهوری به درستی به اهمیت تامین نیازهای عموم مردم پرداخته، اما این سخنان باید با پیامدهای عملیاتی و اجرایی همراه شود و دستگاه‌های اجرایی همان‌گونه که مردم انتظار دارند، در راستای ایفای وظایف‌شان عمل کنند. دولت باید با تامین مطالبات قانونی همه مردم به ویژه زنان، کارگران و دانشجویان، با کاهش فشارهای همه‌جانبه‌ای که امروز مردم با آن روبه‌رو هستند و ریشه‌های داخلی دارند، کارایی و اثربخشی حضور آنان در پای صندوق‌های رای را به نمایش گذارد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/51159/سرمقاله-اعتماد--کاهش-ناملایمات
بستن   چاپ