ایران پرسمان
میکروحباب‌های الکتریکی به کمک بیماران سرطانی می‌آیند
چهارشنبه 20 شهريور 1398 - 18:13:31
ایران پرسمان -
میکروحباب‌های الکتریکی به کمک بیماران سرطانی می‌آیند
٦
٠
ایسنا / محققان دانشگاه تهران با ساخت میکروحباب‌های الکتریکی، نابودی سلول‌های سرطانی از طریق شیمی‌درمانی را تسهیل می‌کنند.
دکتر محمد عبدالاحد، استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و همکاران پژوهشی وی با روشی نوین اقدام به تولید الکتریکی میکروحباب‌هایی کرده‌اند که با ایجاد حفره در سلول‌ها و نفوذپذیری آنها شیمی‌درمانی بیماران سرطانی را تسهیل می‌کند.
نتیجه تحقیقات این پژوهشگران در قالب مقاله‌ای علمی در مجله Advanced Healthcare Materials با ضریب اهمیت 7 به چاپ رسیده است و به عنوان مقاله برگزیده صفحه جلد این مجله را به خود اختصاص داده است.
این مقاله که برای اولین بار روشی را بر پایه تولید الکتریکی میکروحباب‌ها در دارورسانی بهتر به تومورهای سرطانی معرفی می‌کند، تست‌های درون‌تنی روی مدل‌های حیوانی را با موفقیت به انجام رسانده است.
در این روش محققان با استفاده از یک سوزن سیلیکونی، میکروحباب‌هایی در ناحیه تومور ایجاد می‌کنند که این میکروحباب‌ها با استفاده از امواج اولتراسونیک به سمت سلول‌های سرطانی رانده شده و باعث ایجاد حفره در سلول‌ها و نفوذپذیری بیشتر آنها می‌شوند. ترکیب این تکنیک با روش معمول شیمی‌درمانی توانسته است میزان جذب داروی ضد سرطان را در ناحیه توموری به میزان قابل توجهی افزایش دهد که نتایج فاز حیوانی این تحقیق حاکی از 85 درصد کاهش بیشتر در سایز تومور نسبت به حالتی است که فقط شیمی‌درمانی انجام شود. استفاده از این روش می‌تواند میزان دوز داروی تجویز شده به بیماران سرطانی را کاهش داده و در نتیجه از عوارض جانبی داروهای شیمی‌درمانی بر بیمار بکاهد.
این تحقیق به سرپرستی دکتر عبدالاحد عضو هیأت علمی دانشکده برق دانشگاه تهران با همکاری دکتر محمدعلی خیامیان، دانشجوی فوق دکتری وی در قالب تز دکتری مهندس اشکان زندی در رشته مهندسی الکترونیک- افزاره‌های میکرو و نانو انجام شده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/51034/میکروحباب‌های-الکتریکی-به-کمک-بیماران-سرطانی-می‌آیند
بستن   چاپ