ایران پرسمان
دلار به مرز دوم مقاومتی نرسید
چهارشنبه 20 شهريور 1398 - 15:41:40
ایران پرسمان -
دلار به مرز دوم مقاومتی نرسید
٣٨٨
٠
دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
آیا عبور دلار از مقاومت اول 11 هزار و 500 تومانی و تحولات جدید در فضای سیاسی، انتظارات معامله‌گران بازار ارز را تغییر داده است یا اینکه بازارساز با افزایش موقت قیمت‌ها به دنبال این است که نوسان‌گیران را در پروسه ضرر قرار دهد؟
روز یکشنبه، شاخص ارزی دومین افزایش متوالی را تجربه کرد و این بار با 100 تومان افزایش به بهای 11 هزار و 650 تومان رسید. ولی آنچه از این افزایش جالب‌تر بود، روند بازار ارز در ابتدای روز دوم هفته بود. در ابتدای دومین روز هفته، دلار، به سرعت توانست از محدوده 11 هزار و 700 تومانی عبور کند و حتی تا نقطه 11 هزار و 740 تومانی بالا رفت در حالی که برخی از معامله‌گران ارزی درانتظار شکست مقاومت دوم دلار یعنی عدد 11 هزار و 800 تومانی بودند که بازار به یکباره تغییر جهت داد و با قرار گرفتن در مسیر نزولی تا محدوده 11 هزار و 650 تومانی عقب نشست. این قیمت درست بود که از نرخ بسته شده روز شنبه 100 تومان بیشتر بود، ولی نسبت به قیمت ابتدای روز نیز حدود 100 تومان افت را نشان می‌داد.
در این شرایط، عده‌ای از فعالان به ادامه افزایش قیمت دلار و خروج سریع از زندان 14 روزه، 11 تا 11 هزار و 500 تومانی تاکید کرده و عنوان می‌کردند، انتظارات معامله‌گران بازار تغییر کرده است و قیمت به جاده صعودی بازگشته است. آنها دلیل تغییر جو بازار را حاصل برخی عواملی سیاسی دانستند. برداشته شدن گام سوم کاهش تعهدات برجامی توسط ایران و اظهارات مقام آمریکایی مبنی بر عدم پذیرش معافیت‌های نفتی شماری از عوامل سیاسی مورد اشاره معامله‌گران بودند. البته عده‌ای نیز شکست سطح مقاومتی 11 هزار و 500 تومانی در بازار ارز را عامل ورود تقاضای فنی به بازار و افزایش قیمت‌ها دانستند. رشد نرخ حواله درهم و عبور از سطح 3 هزار و 200 تومانی دیگر متغیری است که افزایشی‌ها را به رشد بیشتر قیمت ترغیب کرده است.
در مقابل افزایشی‌های بازار، دسته‌ای از معامله‌گران قرار دارند که معتقدند افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر بیشتر از آنکه ناشی از تغییر انتظارات بازیگران بازار بوده باشد، تحت تاثیر تاکتیک جدید بازارساز صورت گرفته است. این دسته باور دارند، بازارساز زمانی که احتمال می‌دهد نوسان‌گیران ممکن است به بازار حمله کنند، خود قیمت‌ها را بالا می‌برد و زمانی که نوسان‌گیران هیجان‌زده اقدام به خرید می‌کنند، بازارساز فروش‌ها را افزایش داده و قیمت را در مسیر کاهشی قرار می‌دهد. یکی از نشانه‌هایی که این عده برای صحت ادعای خود به آن استناد می‌کنند، افزایش 200 تومانی قیمت فروش بر تابلوی صرافی‌های بانکی در ابتدای روز یکشنبه بود. در دومین روز هفته، صرافی‌های بزرگ بانکی در همان ابتدای روز قیمت فروش خود را روی عدد 11 هزار و 600 تومان قرار دادند که 200 تومان بیشتر از روز شنبه بود. این دسته از فعالان باور دارند بازارساز با این اقدام سیگنال افزایشی موقت به بازار داد و در ادامه روز با افزایش فروش‌ها در بازار آزاد اجازه نداد قیمت از سطح دوم مقاومت عبور کند.
البته عده‌ای نیز باور داشتند بازارساز برای حفظ ثبات قیمت‌های بازار ناچار است که کمی قیمت‌ها را به تدریج اصلاح کند، خصوصا زمانی که سیگنال‌ها و فضای سیاسی تغییر می‌کند. این موضوع دامنه نفوذ نوسان‌گیران را کاهش می‌دهد. در این میان، معامله‌گران ارزی باور دارند تنها تقاضای ارزی مهمی که پیش روی بازار قرار دارد، تقاضای زوار اربعین است. رئیس کل بانک مرکزی نیز اشاره کرده است که زوار برای تامین تقاضای خود به بازار مراجعه کنند. در این میان، مسلما بانک مرکزی باید برای پاسخگویی به این تقاضا آماده باشد و اجازه ندهد که فضای بازار بار دیگر ملتهب شود. تعدیل آرام قیمت دلار یکی از راه‌هایی مهمی است که پیش روی بازار قرار دارد. البته باید دید میزان ذخایر بانک مرکزی و دیدگاه آنها نسبت به آینده بازار به چه صورت است، این دو موضوع می‌توانند در رفتار بازارساز اثر مهمی داشته باشند. روز چهارشنبه یکی از روزهای مهم برای بازار است که تصمیم می‌گیرد در مواجه با سطح 11 هزار و 800 تومانی چه واکنشی را از خود نشان دهد: کاهش بیشتر قیمت را انتخاب کند یا حرکت صعودی را ادامه دهد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/50960/دلار-به-مرز-دوم-مقاومتی-نرسید
بستن   چاپ