ایران پرسمان
روایت "الجزیره" از دلیل احتمالی برکناری بولتون چه بود؟
چهارشنبه 20 شهریور 1398 - 6:02:39 AM
ایران پرسمان -
روایت "الجزیره" از دلیل احتمالی برکناری بولتون
k ١٩
٠
آخرین خبر / دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا خبر برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی اش که یکی از تندروترین اعضای اداره اش محسوب می شد و نظریات سخت گیرانه ای در برخی پرونده ها و به خصوص پرونده ایران داشت را اعلام کرد.
به گزارش گروه تحلیل های آخرین خبر به نقل از الجزیره عربی بولتون که امروز از سمت مشاور امنیت ملی برکنار شد یکی از مهمترین تحریک کنندگان جنگ و عملیات تغییر نظام در کوبا، عراق، کره شمالی، ونزوئلا و البته ایران بود. هر چند در ماه های اخیر اختلاف بین این دو آشکار گشته بود اما برکناری اش غیرمنتظره بود چرا که قرار بود امروز در یک نشست خبری به همراه وزیر خارجه مایک پمپئو و استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا حاضر شود.
جان بولتون در مدت عهده دار بودن سمت مشاور امنیت ملی بارها علیه ایران موضع گیری و این کشور را تهدید کرد. او تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته ای را ستایش کرد و به باور برخی تحلیلگران برای بمباران ایران تلاش می کرد. بولتون معتقد بود ایران در پس حملات علیه 4 نفتکش در برابر سواحل امارات است و به دنبال قانع نمودن ترامپ جهت موضع گیری سخت علیه ایران بود به گونه ای که ترامپ ماه گذشته گفت: "من در حقیقت جان را آرام کردم و این امر وحشتناکی بود".
گفت و گو با طالبان
گفتنی است روزنامه آمریکایی واشنگتن پست دو روز پیش از غیبت جان بولتون در نشست مسئولان بلندپایه دولت ترامپ در نیمه ماه پیش درباره افغانستان خبر داده بود. جان هادسون و جاش دوسی در تحلیل شان غیبت جان بولتون در قابل توجه دانسته بودند به خصوص که گفت وگوهای دو هیات ایالات متحده و جنبش طالبان در دوحه پایتخت قطر شاهد پیشرفت زیادی بود. غیبت بولتون در این نشست تصادفی نبوده است، مسئولان آمریکایی به این روزنامه گفته اند بولتون که از حضور نظامی در سراسر جهان حمایت می کند دشمن درونی هر گونه صلحی است که به دنبال پایان دادن به طولانی ترین جنگ آمریکاست.
خشمگین ساختن ترامپ
این مسئولان توضیح داده اند که مخالفت بولتون با تلاش دیپلماتیک در افغانستان رییس جمهور دونالد ترامپ را خشمگین ساخته و دستیارانش، شورای امنیت ملی را از گفت وگوهای حساس درباره این توافق کنار گذاشته اند. این دو نویسنده اشاره کرده اند که انزوای بولتون سوالات بسیاری درباره تاثیر اداره اش بر عملیات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و همچنین توافق هسته ای جاه طلبانه با کره شمالی و مذاکرات احتمالی با حسن روحانی رییس جمهور ایران بر می انگیزاند.
ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید
/

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/50811/روایت-"الجزیره"-از-دلیل-احتمالی-برکناری-بولتون-چه-بود؟
بستن   چاپ