ایران پرسمان
شمال غرب سوریه؛ نبردی سخت در راه است
سه شنبه 19 شهريور 1398 - 21:35:19
ایران پرسمان -
شمال غرب سوریه؛ نبردی سخت در راه است 2
k ٢.١
٠
مهر / متن پیش رو در مهر منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
با پایان مهلت آتش بس یکطرفه اعلام شده از سوی دمشق و به ویژه پس از تحرکات خطرناک گروههای تروریستی در این مناطق، به زودی جبهه شمال غرب سوریه شعله ور خواهد شد و نبردی سخت در راه است.
پس از آتش بس شکننده ای که اخیرا در شمال غرب سوریه به ویژه ادلب برقرار شده است به نظر می رسد که این منطقه به زودی آبستن تحولات بسیاری است زیرا گروههای تروریستی دست به تحرکاتی زده اند که گواه این است که به زودی باید شاهد نبردی سخت میان ارتش سوریه و تروریستها در این مناطق باشیم.
تروریستهای جبهه النصره طی روزهای گذشته برای جبران تروریستهای از دست رفته خود دست به جذب گسترده و اجباری جنگجو از میان ساکنان مناطق تحت کنترل خود زده اند و این در شرایطی که اعتراضات و تظاهرات ساکنان روستاها و شهرکهای حومه ادلب علیه گروههای تروریستی ادامه دارد و آنها خواهان بیرون رفتن تروریستها از مناطق خود هستند.
جابجایی و تحرکات خطرناک تروریستهای مورد حمایت سازمان سیا
همزمان برخی منابع در شهر جسرالشغور در استان ادلب به رسانه ها فاش کرده اند که تروریستهای گروه موسوم به جیش العزه که از برابر ارتش سوریه در جبهه های حومه شمالی حماه فرار کرده اند، در جبهه های سهل الغاب و حومه شمال شرقی لاذقیه مستقر شده اند.
انتقال این تروریستها به جبهه های سهل الغاب و حومه لاذقیه پس از آن رخ می دهد که تروریستهای از قصد ارتش سوریه برای گشودن جبهه جدید طی روزهای اندک آینده و پایان مهلت آتش بس، باخبر شده اند. از سوی دیگر تروریستهای جبهه النصره و هم پیاله های آنها هم دست به تحرکاتی زده اند و ابو محمد الجولانی سرکرده جبهه النصره با سرکرده های گروههای تروریستی حزب الترکستانی، انصارالدین، اجناد قفقاز، جیش المجادهین، نشست هایی داشته است تا از حومه لاذقیه در غرب تا حومه حلب در شرق دست به یورش هایی بزنند.
تروریستهای جیش العزه همان تروریستهایی هستند که سازمان سیا آمریکا آنها را تشکیل و سازماندهی کرده است و آنها را به موشکهای پیشرفته از جمله تاو مجهز کرده است.
جیش العزه در اوایل سال 2012 به دست سرگرد فراری ارتش سوریه جمیل الصالح با حمایت آمریکا تشکیل شده است و مقر آن در اللطمانه در حومه شمالی حماه بود که اخیرا به دست ارتش سوریه فتح شد و تروریستها فرار کردند. این گروه پس از مدتی به تجمع العزه در سال 2013 و در نهایت در سال 2015 به جیش العزه تغییر نام داد.
ارتش سوریه از همان ابتدای آتش بس یکطرفه ای که برقرار کرد، تاکید کرد که به هر نقض آتش بسی به شدت پاسخ خواهد داد. در همین راستا یورش تروریستهای جبهه النصره به سوی مواضع ارتش سوریه در محور حلبان در حومه جنوبی شرقی ادلب به دست ارتش سوریه دفع شد.
مهلت آتش بس یکطرفه ارتش سوریه به پایان رسیده است و نیروهای سوری به دنبال گشودن جبهه های جدیدی هستند. ارتش سوریه توان گشودن جبهه های جدید از شمال حلب تا جمعیه الزهرا، تپه شویحنه، منطقه پژوهش های علمی و شهرک المنصوره در غرب شهر تا منطقه الراشدین، و خان العسل و العیس در جنوب غرب حلب را دارد.
ارتش سوریه می تواند که با پیشروی از حومه غربی و جنوبی غربی حلب به حومه شرقی و شمالی شرقی ادلب، تروریستها را درهم بکوبد و همزمان نیروهای سوریه از شهرک التمانعه به سوی شهر معره النعمان حرکت کنند.
جبهه های شمالی سوریه که شاهد آرامش چند روز بود، در آستانه دور جدیدی از نبرد قرار دارند. با پایان مهلت آتش بس علاوه بر قصد ارتش سوریه برای گشودن محورهای جدید، روند تکمیل محورهای قبلی هم ادامه خواهد یافت و نبرد وارد مرحله سرنوشت سازی خواهد شد و هدف آزادسازی شهر ادلب از گروههای تروریستی است. ارتش سوریه به دنبال محاصره شهر و آزادسازی آن است.
آتش بس به این منظور برقرار شد که تا شاید بر اساس توافق روسیه و ترکیه، آنکارا بتواند جبهه النصره را منحل کند و یا آنرا در گروههای دیگر وابسته به ترکیه ادغام کند، اما ترکیه تا به این لحظه عملا نتوانسته است که کاری از پیش ببرد زیرا جبهه النصره فقط بر جنگ اصرار دارد.
جبهه النصره و هم پیاله هایش بر جاده حلب-دمشق و حلب-لاذقیه تسلط دارند و دمشق هم بر تسلط بر این دو جاده راهبردی اصرار دارد و این مفهمومش این است که نبرد نظامی در شمال غرب سوریه طی روزهای اندک آینده حتمی است.
آنچه باید گفت این است که عملیات ادلب آسان نیست و نیاز به عملیات نظامی دقیق و قوی دارد زیرا هم از سویی افراطی ترین گروه‌ها از همه جای سوریه در این منطقه لانه کرده اند و از سویی آمریکا و متحدان منطقه‌ای آنها تمام تلاش خود را برای ممانعت از موفقیت ارتش سوریه به کار خواهند بست.
اما فارغ از دشواری‌های نبرد و کارشکنی‌ها آمریکا و متحدانش، نبرد ادلب نبردی سرنوشت ساز است زیرا به شکل نهایی اوضاع را مشخص می‌کند زیرا هر که از نظر نظامی برنده باشد از حیث سیاسی هم برنده خواهد بود. ارتش سوریه با حمایت هوایی روسیه آماده عملیات برق آسا برای آزادسازی ادلب است.
ایالات متحده آمریکا نگران این است که ارتش سوریه همه نقاط تمرکز نظامی و میدانی که آمریکا و متحدان منطقه‌ای می‌توانند از آن برای فشار بر دمشق استفاده کنند از دست آنها خارج کند به ویژه که نبرد ادلب مرحله آخر از مراحل آزادسازی کل جغرافیای سوریه از لوث تروریسم خواهد بود.
با آزادسازی ادلب برگه برنده و عامل فشار ضد ارتش سوریه از دست گروههای مسلح و حامیان آنها خارج می‌شود. با آزادسازی ادلب، دولت سوریه به شرایط قبل از بحران باز می‌گردد و مفهومش این است که کسانی که جنگی چند ساله علیه سوریه را به راه انداختند دست خالی باز خواهند گشت و دمشق پیروز از این جنگ خارج خواهد شد و این را آمریکایی‌ها نمی‌خواهند و از همین رو به همه سناریوها روی می‌آورند.
جنگ در سوریه که از حلب و القلمون شروع شده بود به پایان راه خود در ادلب یعنی آخرین مناطق تحت کنترل گروههای تروریستی نزدیک می‌شود. دمشق آماده نبرد بزرگ در ادلب و بستن پرونده مناطق شمال سوریه هم مرز با ترکیه می‌شود.
ادلب پایگاه شورشیان و تروریست‌هایی است که از همه مناطق در آن گرد آمده اند. تروریستهایی که از شمال حماه فرار کرده اند هم به مناطقی در عمق استان ادلب رفته اند. نبرد آزادسازی شهر ادلب و دیگر شهرهای استان ادلب که هنوز فتح نشده اند، با پیچیدگی‌های بسیاری نسبت به جبهه‌های قبلی همراه است و پیشگویی درباره روند تحولات میدانی دشوار است و باید منتظر روزهای آتی ماند اما عزم دمشق بر سیطره بر همه مناطق سوریه است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/50781/شمال-غرب-سوریه؛-نبردی-سخت-در-راه-است
بستن   چاپ