ایران پرسمان
تولید داروی گیاهی برای درمان زخم‌های گوارشی
يکشنبه 17 شهريور 1398 - 09:57:53
ایران پرسمان -
تولید داروی گیاهی برای درمان زخم‌های گوارشی
٣٥
٠
ایسنا / محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری دانشگاه تهران با استفاده از گیاهان دارویی موفق به عرضه 9 نوع دارو برای درمان زخم، سوختگی و یا اگزما شده‌اند و اخیرا نیز در تلاش هستند تا داروی گیاهی درمان زخم‌های گوارشی را وارد داروخانه‌ها کنند.
دکتر صدرالدین نبوی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، تمرکز مطالعات این شرکت را تولید داروهای گیاهی دانست و گفت: گیاهان مورد استفاده در فرمولاسیون محصولات این شرکت از کشت‌کنندگان گیاهان دارویی و فروشندگان در داخل کشور خریداری می‌شود و با توجه به کثرت کشت‌کنندگان متخصص، نیازی به کشت این نوع گیاهان توسط شرکت نیست.
وی تعداد محصولات تولیدی این شرکت را 9 داروی گیاهی نام برد و یادآور شد: در آینده نزدیک این تعداد بالغ بر 11 نوع داروی گیاهی خواهد شد.
به گفته این محقق، دو داروی گیاهی تولید این شرکت در قالب شربت، دو فرم دارویی در قالب پماد، سه فرم دارویی در قالب کپسول و دو فرم دارویی در قالب شامپو دارو به بازار دارویی کشور عرضه شده است.
نبوی از عرضه دو داروی جدید در فرم شربت در آینده نزدیک خبر داد و یادآور شد: جدیدترین دستاورد ما فرمولاسیون دو داروی جدید است که یک مورد آن در درمان زخم‌های دستگاه گوارش و داروی دیگر در درمان گلو درد و سرماخوردگی اطفال کاربرد دارد.
وی با اشاره به تولید شامپو درمانی، توضیح داد: این شامپو با عنوان داروی "رکوبیزول" اولین داروی گیاهی ثبت شده به فرم شامپو است که در سازمان غذا و دارو به ثبت رسیده است. این شامپو برای درمان مواضع زخم و سوختگی و بهبودی التهابات کاربرد دارد.
این محقق اضافه کرد: در صورت شناخته‌شدن این محصول در سطح کشور، امکان عمومی شدن و مصرف گسترده آن وجود دارد؛ چرا که این شامپو یک نیاز مبرم را برآورده می‌کند، به گونه‌ای که در زخم بستر و در مواردی که التهابات منتشر و غیر منتشر نظیر اگزما و کهیر در سر، صورت و بدن وجود داشته باشد، در شست‌و شوی روزانه این مواضع استفاده می‌شود و علاوه بر آن درمان هم می‌کند.
به گفته وی، تا قبل از تولید این محصول، افرادی که دارای زخم، التهابات و سوختگی بودند، هیچ شوینده اختصاصی برای شست‌وشوی روزانه سر، صورت و بدن خود نداشتند و از شامپو بچه برای این منظور استفاده می‌کردند که اختصاصی این نوع عوارض نیست.
نبوی، این شامپو دارو را یک شست‌وشو دهنده اختصاصی و درمان‌کننده سریع زخم‌ها و سوختگی‌ها توصیف کرد.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان به بیان چالش‌های این شرکت برای توسعه دانش‌بنیان صنعت سلامت پرداخت و گفت: بزرگترین چالش شرکت، نقدینگی و تامین مواد جانبی داروسازی است و با تشدید تحریم‌ها چالش ما برای تهیه مواد اولیه، بیشتر شده است.
وی بی‌ثباتی اقتصادی را از دیگر چالش‌های جدی شرکت عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر آن ما همواره با مشکل تغییرات مداوم مقررات مواجه هستیم. توسعه دانش و گسترش تحقیقات در یک شرکت مستلزم ثبات نسبی و فضایی کم تنش است و اگر چه تحریم‌ها و فشار خارجی وجود دارد، اما در داخل کشور مسائل بوروکراتیک و موانع خود ساخته و تغییرات دائمی قوانین که بر هم زننده ثبات و فضای تحقیق و آرامش در شرکت‌ها است، بیش از تحریم‌ها و مشکلات بیرونی در مقطع کنونی تاثیرگذار است؛ لذا توسعه دانش‌بنیان صنعت سلامت خواه ناخواه تحت تاثیر منفی این عوامل قرار می‌گیرد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/50219/تولید-داروی-گیاهی-برای-درمان-زخم‌های-گوارشی
بستن   چاپ