ایران پرسمان
DNA میکروسکوپی، روشی جدید در مطالعه مولکول‌های زیستی
شنبه 16 شهريور 1398 - 17:04:45
ایران پرسمان -
DNA میکروسکوپی، روشی جدید در مطالعه مولکول‌های زیستی
٥
٠
باشگاه خبرنگاران /محققان مؤسسه کارولینسکا در سوئد، به همراه محققان دانشگاه آلتو در فنلاند، روش جدیدی را برای ایجاد تصاویر مولکول‌ها در سلول‌ها یا نمونه‌های بافتی ایجاد کرده اند.
در این روش از قطعه DNA استفاده می‌شود و DNA میکروسکوپی نامیده می‌شود و در آن محققان در مرحله اول توالی‌های کوتاه DNA تک رشته‌ای را به مولکول‌های خاص که قرار است مورد مطالعه قرار بگیرند، متصل و آن را به یک نمونه سلول یا بافت وارد می‌کنند.
در مرحله بعدی، آنزیم‌ها به قطعات DNA کوتاه اضافه می‌شوند تا مولکول‌های DNA را به هم وصل کرده و یک رشته تشکیل دهند.
با تجزیه و تحلیل مولکول‌های به هم متصل شده DNA یا به اصطلاح توالی DNA، می‌توان فهمید دقیقا کدام قطعه DNA در کنار قطعه دیگر قرار گرفته است.
از آنجا که توالی‌های DNA به مولکول‌های موردمطالعه متصل شده اند، می‌توان درک کرد که فروانی این مولکول‌ها چقدر بالاست و در کجای سلول‌ها قرار دارند.
آنچه بر این اساس یک مدل ریاضی مطرح می‌کنند که امکان محاسبه و ایجاد تصاویر از چنین اطلاعاتی را ممکن می‌سازد.
مزیت این روش که دانشمندان آن را DNA میکروسکوپی می‌نامند، این است که امکان جستجوی مولکول‌های خاص را در یک محیط بزرگتر، مثلا یک مجموعه کامل سلولی یا یک نمونه از بافت، ممکن می‌کند، برخلاف میکروسکوپ سنتی که تنها می‌توان یک منطقه را با آن مشاهده کرد که بسیار هم زمان بر است.
به علاوه با روش DNA میکروسکوپی می‌توان مولکول‌های خاص را از بین سایر مولکول‌ها غربال کرد و فراوانی آن را مورد بررسی قرار داد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/50069/DNA-میکروسکوپی،-روشی-جدید-در-مطالعه-مولکول‌های-زیستی
بستن   چاپ