ایران پرسمان
آیا حیات فرازمینی در این منظومه‌ی تازه کشف شده وجود دارد؟
شنبه 16 شهريور 1398 - 16:14:25
ایران پرسمان -
آیا حیات فرازمینی در این منظومه‌ی تازه کشف شده وجود دارد؟
٤٠
٠
مجله ایلیاد / ستاره‌شناسان با استفاده از ماهواره‌ی TESS ناسا، توانسته‌اند سه سیاره‌ی فراخورشیدی را در فاصله‌ی 73 سال نوری از زمین کشف کنند. یکی از این سیاره‌ها از زمین کوچک‌تر و دو سیاره از نپتون بزرگ‌تر هستند. یکی از سیاره‌های بزرگ‌تر در ناحیه‌ی معتدل ستاره‌ی مرکزی این سیستم قرار دارد. این کشف در مجله‌ی Nature Astronomy گزارش شده است و به چند دلیل هیجان‌انگیز است. سیاره‌های موجود در این سیستم که TOI-270 نام‌گذاری شده است، مشابه با سیاره‌های منظومه‌ی شمسی نیستند. ستاره‌ی مرکزی این سیستم کم‌فعالیت و درخشان است و مکانی مطلوب را برای مطالعه‌ی این اجرام و درک چگونگی شکل‌گیری این سیستم ایجاد می‌کند.
«ماکسیمیلیان گونتر» از موسسه‌ی فضایی کیلی MIT، می‌گوید: «TOI-270 در واقع دیزنی‌لند علم سیاره‌های فراخورشیدی است و از مهم‌ترین سیستم‌هایی است که توسط TESS کشف شده است. این سیستم به دلایل متعددی یک آزمایشگاه منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.» سیاره‌های این منظومه مانند منظومه‌ی شمسی نیستند که عطارد در آن خیلی کوچک باشد و مشتری خیلی بزرگ؛ بلکه اندازه‌ی آن‌ها نسبتاً مشابه است. سیاره‌های فرونپتونی معمولاً به عنوان چیزی بینابین سیاره‌های سنگی و غول‌های گازی مانند اورانوس و صدالبته نپتون در نظر گرفته می‌شوند. شاید مطالعه‌ی TOI-270 توضیح دهد که آیا غول‌های گازی نیز مانند سیاره‌های سنگی شکل می‌گیرند یا خیر؟
گونتر اضافه می‌کند: «سوالات بسیاری وجود دارند که با توجه به این سیستم می‌توان به آن‌ها پاسخ داد. با وجود این سیستم می‌توان هر کاری دوست دارید در علم سیارات فراخورشیدی انجام دهید.» یکی از مزایای ویژه‌ی این سیستم این است که ستاره‌ی مرکزی آن یک کوتوله‌ی M پیر است که 40 درصد خورشید جرم دارد. سن ستاره بسیار مهم است، زیرا این نوع ستاره‌ها معمولاً بسیار فعال هستند و پیر بودن این ستاره به معنی ساکت و کم‌تحرک بودن آن است که برای موفق بودن رصد اهمیت بالایی دارد. اگر درخشش ستاره یکنواخت باشد، ستاره‌شناسان بهتر می‌توانند مشخصات سیاره‌ها را تخمین بزنند.
هر سه سیاره‌ی موجود در سیستم TOI-270 در فاصله‌ی نزدیکی از ستاره‌ی مرکزی گردش می‌کنند. سیاره‌ی اول مدار خود را در 3.36 روز، سیاره‌ی دوم در 5.66 روز و سیاره‌ی سوم در 11.38 روز طی می‌کند. انتظار این است که ماهواره‌ی TESS تعداد بیشتری از این سیستم‌ها را کشف کند. در پایان ماموریت اولیه‌ی آن، محققین انتظار کشف 20،000 سیاره‌ی فراخورشیدی را دارند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/50049/آیا-حیات-فرازمینی-در-این-منظومه‌ی-تازه-کشف-شده-وجود-دارد؟
بستن   چاپ