ایران پرسمان
نگاهی به فینالیست‌های بوکر 2019، از اردک‌ها تا وصیت‌ها
شنبه 16 شهريور 1398 - 16:14:21
ایران پرسمان -
نگاهی به فینالیست‌های بوکر 2019، از اردک‌ها تا وصیت‌ها
١
٠
مهر / در حالی که روز سه‌شنبه فینالیست‌های بوکر 2019 معرفی شدند، نگاهی داریم به آثاری که موفق شدند تا خود را به این مرحله برسانند.
در فهرست 6 نفره فینالیست‌های امسال این کتاب‌ها جای دارند:
«وصیت‌ها» نوشته مارگارت آتوود
رای افرادی که به اقتباس تلویزیونی «داستان ندیمه» محصول شبکه 4 بریتانیا معتاد شده‌اند این نامزدی بسیار خوش‌یمن اما نه خیلی متعجب‌کننده خواهد بود. دنباله رمان محبوب آتوود داستان را 15 سال بعد از کتاب اول ادامه می‌دهد و زندگی سه زنی را دنبال می‌کند که در کشور خودکامه و سرکوب‌کننده گیلیاد زندگی می‌کنند. این ششمین نامزدی این رمان‌نویس کانادایی برای این جایزه است.
«اردک‌ها، نیوبری پورت» نوشته لوسی المن
این کتاب اگر بتواند برنده جایزه بشود می‌تواند کتاب «پرفروغ‌ها» نوشته النور کاتن برنده سال 2013 را به عنوان طولانی‌ترین رمان برنده بوکر کنار بزند. این کتاب 998 صفحه دارد اما در عین حال طوری نقطه‌گذاری‌شده که فقط هشت جمله است. این رمان چالش‌برانگیز و جاه‌طلبانه به شیوه بیان خودآگاه و مونولوگی نوشته شده که وارد ذهن یک زن خانه‌دار اهل اوهایو می‌شود. المن تنها نویسنده آمریکایی است که امسال توانسته است وارد لیست نهایی نامزدهای دریافت جایزه بوکر بشود. سال پیش بحث‌های بسیاری سر این شکل گرفت که نویسندگان آمریکایی برای دریافت جایزه در نظر گرفته نشده‌اند.
«دختر، زن، دیگر» نوشته برناردین اواریستو
جدیدترین رمان اواریستو اکتشافی هوشمندانه، پیچیده و پویا از 12 زن بریتانیایی سیاه‌پوست است که زندگی‌های‌شان به شیوه‌های مختلف به هم ارتباط پیدا می‌کند. این رمان که به سبکی نوشته شده که به زیبایی نثر و شعر را با هم مخلوط می‌کند، به خاطر نحوه رویکرد غم‌انگیز خود نسبت به مسائل مرتبط با زنان و نژاد، تحسین شده است. اواریستو یکی از خوش‌نقدترین نویسندگان زن سیاه‌پوست بریتانیاست و قبلاً درباره نویسندگی خودش گفته بود سعی دارد به اکتشاف در «روایت‌های پنهان خارجی‌نشینان آفریقایی» و «تغییر مسیر دادن انتظارها و پیش‌فرض‌ها» بپردازد.
«ارکستری از اقلیت‌ها» نوشته چیگوزی اوبیوما
این کتاب که توسط آفوا هرش داور جایزه بوکر به عنوان «کتابی که قلب آدم را به درد می‌آورد» توصیف شده، دومین رمان و دومین نامزد لیست کوتاه این جایزه برای چیگوزی اوبیوما نویسنده اهل نیجریه است. داستان رمان توسط «چی» که روح محافظ اساطیر ایگبو است، روایت می‌شود و ماجرای رمانتیک اما تراژیک / کمدی یک دامدار و مزرعه‌دار نیجریه‌ای به نام چینوسو را تعریف می‌کند که عشقش برای زنی ثروتمندتر باعث می‌شود قربانی یک کلاهبرداری آموزشی اروپایی بشود.
«10 دقیقه و 38 ثانیه در این دنیای عجیب» نوشته الیف شافاک
این نخستین ورود این نویسنده بااستعداد ترکیه به لیست نهایی نامزدهای دریافت جایزه بوکر است. داستان این رمان که در استانبول به وقوع می‌پیوندد، درباره یک روسپی به نام لیلا در 10 دقیقه و 38 دقیقه پایانی عمرش است. بعد از آن او به قتل می‌رسد و در حاشیه‌های شهر در یک سطل زباله رها می‌شود. این رمان با جذابیت تمام به بررسی خشونت جنسی در شهر می‌پردازد و از ترکیبی از حقیقت و خیال استفاده می‌کند. این ویژگی آثار شافاک است که وی به خاطر آن شناخته‌شده است.
«کیشوت» نوشته سلمان رشدی
این رمان از رمان اسپانیایی مشهور «دون کیشوت» نوشته میگل سروانتس الهام می‌گیرد. دوازدهمین رمان رشدی داستان یک فروشنده مواد دارویی را تعریف می‌کند که عاشق یک ستاره تلویزیونی می‌شود و با او در سراسر آمریکا سفر می‌کند.
گروه داوری این دوره متشکل از پنج داور پیتر فلورانس بنیان‌گذار جشنواره هی به عنوان رئیس و لیز کالدر ناشر و ویراستار ادبیات داستانی، ژیائولو گائو رمان‌نویس و فیلمساز، آفوآ هیرش نویسنده و مجری تلویزیونی و جوآنا مک‌گرگور پیانسیت و آهنگساز هستند.
برنده بوکر امسال 14 اکتبر (22 مهر) معرفی می‌شود. سال پیش «شیرفروش» نوشته آنا برنز موفق به کسب این جایزه 50 هزار پوندی شد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/50046/نگاهی-به-فینالیست‌های-بوکر-2019،-از-اردک‌ها-تا-وصیت‌ها
بستن   چاپ