ایران پرسمان
جایزه برای خرابکاری
شنبه 16 شهريور 1398 - 16:14:09
ایران پرسمان -
جایزه برای خرابکاری
٣٢٢
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در شرایطی که فرانسه برای نجات برجام و کاهش تنش میان ایران و آمریکا به تشویش افتاده، ایالات متحده اخیرا در اقدامی عجیب ‌و خارج از عرف اعلام کرد به افرادی که چرخه مالی نهادهای ایرانی را دچار اختلال کنند، مبلغ هنگفتی جایزه خواهد داد.
15میلیون دلار پاداش برای خرابکاری
اروپایی‌ها، به‌ویژه مقام‌های فرانسه، ماه‌هاست با آمد‌وشد و ارائه پیشنهادهای گوناگون، می‌کوشند ایران را برای متوقف‌کردن گام‌هایش به‌منظور کاهش تعهدات برجامی راضی کنند. فرانسوی‌ها با سفرهای متعدد به کشورمان و نیز برقراری تماس‌های تلفنی، سعی کردند تنش موجود در برجام را به‌حداقل برسانند. در‌این‌زمینه اخیرا حتی پیشنهاد ایجاد خط‌اعتباری 15میلیاردیورویی برای پیش‌فروش نفت ایران را ارائه کردند که البته اجرایی‌شدن آن را منوط به توافق واشنگتن دانستند؛ موضوعی که درنهایت با مخالفت سران کاخ‌سفید رو‌به‌رو شد. شبکه پرس‌تی‌وی در‌این‌باره نوشت: «فرانسه اعلام کرده نتوانسته آمریکا را برای دادن اعتبار 15میلیاردیورویی به ایران متقاعد کند». علاوه‌بر ‌این مخالفت، آمریکا در تصمیمی عجیب، برای اخلالگران در خطوط مالی نهادهای ایرانی جایزه هم تعیین کرد. برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، صراحتا اظهار کرد: «برای هرگونه اطلاعاتی که موجب اختلال در چرخه مالی سپاه پاسداران شود، تا سقف 15میلیون دلار پاداش در نظر خواهد گرفت».
همچنین، برایان هوک در روزهای گذشته با اقدام عجیب دیگری نیز به سوژه رسانه‌ها تبدیل شد. این اقدام عجیب ارائه رشوه به ناخدای نفتکش «آدریان دریا» برای تحویل نفتکش به آمریکایی‌ها بود. براساس اخبار منتشرشده که بعدها سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز آن را تأیید کرد، برایان هوک در ایمیلی، به آخیلش کومار، کاپیتان این ابرنفتکش، پیامی فرستاد و از او خواست در ازای دریافت چندمیلیون دلار، این کشتی را به جایی ببرد تا آمریکا بتواند آن را توقیف کند.
آقای محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان، در واکنش به تعیین جایزه برای اخلالگران در روابط مالی سپاه که هوک آن را رسانه‌ای کرد، چنین گفت: «آمریکایی‌ها از مردم ایران شکست خوردند و نمایندگان مردم آمریکا حتما نمی‌توانند با این اقداماتشان جلو دفاع و پیشرفت ایران را بگیرند». آقای سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه، نیز گفت: «تعیین جایزه برای خیانت و جاسوسی اعمالی از روی یأس و استیصال برای اثرگذاری بر ملت ایران است».
ترکیب چماق و هویج
با وجود اینکه لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ارائه مشوق‌های اقتصادی در ازای بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی‌اش، به‌عنوان محور بسته پیشنهادی امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، به ایران ذکر شده بود، اخیرا خبری به‌نقل از کاخ‌سفید منتشر شد مبنی‌بر اینکه ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی‌اش، تأکید کرده است: «رفع تحریم‌ها علیه ایران در دستورکار قرار ندارد». در‌همین‌باره، جود دیر، دستیار ویژه رییس‌جمهوری آمریکا در امور مطبوعاتی، نیز در حساب توییتری خود نوشت: «ترامپ و مکرون به‌صورت تلفنی با یکدیگر رایزنی کردند و در این گفت‌وگو درزمینه از‌بین‌بردن تهدید اتمی ایران و آزادی کشتی‌رانی در خلیج‌فارس توافق کردند. ترامپ به مکرون گفته است در برهه فعلی تحریم‌های ایران را کاهش نخواهد داد».
چهارشنبه هفته گذشته، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، افراد و دارایی‌های مرتبط با جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. براساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت‌های کشتی‌رانی و نفتی و تعدادی نفتکش به فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران اضافه شدند. درهمین‌زمینه، دولت آمریکا اعلام کرد یک شبکه انتقال نفت ایران شامل 16 شرکت، 10 فرد و 11 نفتکش را به فهرست تحریم‌ها علیه ایران اضافه کرده است. استیو منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «اقدام خزانه‌داری علیه شبکه نفت خام ایران این را روشن می‌کند که خریداران نفت ایران مستقیما از بازوی شبه‌نظامی و تروریستی ایران، یعنی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حمایت می‌کنند».
با وجود عزم جزم آمریکایی‌ها برای تحریم همه‌جانبه کشورمان، ترامپ اخیرا در نشستی در پاسخ به این پرسش که «آیا ممکن است با رییس‌جمهوری ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کند؟» گفت: «هر چیزی ممکن است». ترامپ همچنین درباره بسته فرانسوی‌ها برای کاستن از تحریم‌ها علیه ایران در ازای پایبندی کشورمان به برجام نیز گفت: «قرار نیست ازطریق مکرون تعامل کنیم. تحریم‌ها را برنمی‌داریم».

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/50038/جایزه-برای-خرابکاری
بستن   چاپ