ایران پرسمان
نخستین جراحی رباتیک از راه دور روی قلب با موفقیت در هند انجام شد
شنبه 16 شهريور 1398 - 15:21:46
ایران پرسمان -
نخستین جراحی رباتیک از راه دور روی قلب با موفقیت در هند انجام شد
٠
٠
دیجیاتو / یک پزشک هندی در دی ماه گذشته موفق شد روش درمانی آنژیوپلاستی کرونری را از فاصله 32 کیلومتری روی پنج بیمار انجام دهد. او برای انجام این کار از نوعی ربات عضلانی کمک گرفته بود که توسط شرکت corindus توسعه یافته بود. نتایج این اعمال جراحی روز گذشته در نشریه علمی EClinicalMedicineمنتشر شد.
دکتر تاجاس پاتل رئیس بیمارستان قلب Apex در احمدآباد گوجرات در این باره گفت:
من مفتخرم که بخشی از این دستاورد پزشکی بوده ام. کاربرد ربات ها برای درمان از راه دور بیماران پتانسیل بالایی در حفظ نجات جان انسان ها دارد و دسترسی افراد در مناطق محروم را به خدماتی ممکن می کند که پیشتر در اختیار نداشته اند.
در طول این اقدامات پزشکی، دکتر پاتل از رباتی به نام CorPath GRX و البته ارتباط اینترنتی زمینی استفاده کرد و با کمک دو جوی استیک و مانیتوری که پیش رویش قرار داشت ربات را حرکت می داد. البته شرکت سازنده ربات (Corindus) پیشتر آزمایشات عملی متعددی را در آمریکا با موفیت به انجام رسانده بود اما کاری که دکتر پاتل انجام داد دستاورد پزشکی بسیار مهمی برای آن محسوب میشود.

این دستاورد را میتوان مثال روشن درمان از راه دور دانست؛ رشته ای نوظهور که به لطف پیشرفت های صورت گرفته در شبکه های ارتباطی، رباتیک، واقعیت ترکیبی و تکنولوژی های ارتباطی در حال شکوفایی است و ارائه خدمات درمانی (از ارائه مشاوره گرفته تا جراحی) به مناطق دور دست را ممکن می کند. درمان از راه دور که با عنوان تله مدیسین شناخته می شود میتواند با توزیع مجازی پزشکان در جوامع و رفع کمبود تعداد پرستاران و پزشکان و کاهش هزینه های درمانی، باعث تمرکززدایی خدمات درمانی پزشکی شود.
همین حالا که این مطلب را میخوانید کابین هایی در سطح خیابان های شهرهای مختلف فرانسه راه اندازی شده که مردم برای بررسی سریع و راحت سلامت خود به آنها مراجعه می کنند یا در بحران اخیر ابولا دانشگاه ویرجینیای آمریکا خدمات درمانی خود از طریق تله مدیسین به بخش هایی از آفریقا ارائه کرد.

جراحی از راه دور را میتوان تازه ترین دستاورد تله مدیسین قلمداد کرد. حالا گرچه از ربات ها به صورت مرسوم در جراحی های مختلف سراسر دنیا استفاده می شود اما همیشه این ربات ها تحت نظر چشمان تیزبین یک جراح هستند. این در حالیست که به لحاظ نظری برخی اعمال جراحی که هم اکنون از طریق ربات ها صورت می گیرند قابلیت انجام شدن از راه دور را دارند بی آنکه نیاز به ایجاد تغییر چندانی در فرایند عمل باشد.
اما مسافت، چالش هایی را هم با خود به همراه دارد که مهم ترینشان بروز اختلال در ارتباط و همچنین تاخیر در انتقال پیام ها و فرامین است. تصورش را کنید که بروز اختلال در شبکه در اواسط عمل جراحی میتواند چه پیامدهایی را به بار بیاورد.
با در نظر داشتن تمامی این چالش ها میتوان کاری که دکتر تاجاس پاتل انجام داد را فوق العاده قلمداد کرد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/50023/نخستین-جراحی-رباتیک-از-راه-دور-روی-قلب-با-موفقیت-در-هند-انجام-شد
بستن   چاپ