ایران پرسمان
نظریه «بیگ بنگ» زیر سؤال رفت!
جمعه 15 شهريور 1398 - 13:20:04
ایران پرسمان -
نظریه «بیگ بنگ» زیر سؤال رفت!
٨٩
٠
سیناپرس / یک ستاره جدید به نام «متوشالح» (Methuselah) و به نام علمی HD 140283 توسط فیزیکدانان کشف شده است که نشان می‌دهد سن آن به حدود 200 سال قبل از تخمین دانشمندان برای شروع کائنات باز می‌گردد.
مطالعات نشان داده این ستاره ذخیره آهن اندکی دارد و بر این اساس احتمالا در دوره‌ای شکل گرفته عناصر بنیادی نظیر آهن در کائنات فراوان نبوده است.
دانشمندان ستاره‌ای را کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد سنش از مجموع سنی که برای کل کائنات تخمین زده می‌شود بیشتر است. این می‌تواند چالش بزرگی برای نظریه بیگ بنگ یا مهبانگ به شمار آید و به معنای واقعی کلمه یک «بحران علمی» به شمار آید.
مطالعات فیزیکدانان نشان می‌دهد که حدود 13.8 میلیارد سال پیش پس از انفجاری که کمتر از قسمی از ثانیه به طول انجامیده (بیگ بنگ) تمام ابعاد کائنات از جمله زمان آغاز شده است. برای نخستین بار «جرج لموتر» فیزیکدان بلژیکی گفت که می‌توان با استفاده از نظریه بیگ‌بنگ نقطه آغاز جهان را محدود کرد.
آیا نظریه انفجار بزرگ اشتباه از آب درآمده؟
اما آیا این کشف اخیر واقعا به این معناست که تئوری بیگ‌بنگ نادرست است؟ خب، موضوع به این سادگی‌ها نیست و احتمالا جواب منفی است. اولا این ستاره از سال 1920، یعنی حدود 100 سال است که برای دانشمندان شناخته شده است و از آن زمان تاکنون اعداد متفاوتی برای تعیین سن آن عنوان شده است. باید بدانیم که تعیین سن یک ستاره به این سادگی‌ها نیست.
برای نمونه یک مطالعه که در ژورنال Solar and Stellar Astrophysics به چاپ رسیده یک عدم قطعیت 800 میلیون ساله برای سن ستاره «متوشالح» تعیین کرده است. نکته جالب توجه اینکه حتی سن 13.8 میلیون ساله برای عمر جهان نیز حدود 40میلیون سال عدم قطعیت دارد. بنابراین نباید به این سادگی از تضاد با نظریه بنیادی بیگ‌بنگ صحبت کنیم.
برخی از متخصصان فیزیک نظری در مورد چنین اکتشافاتی معتقدند که باید اندکی بیشتر صبر داشته باشیم تا مطالعات متعاقب داده‌های دقیق‌تری در اختیارمان قرار دهد. کسی چه می‌داند شاید روزی نظریه بهتری جایگزین بیگ بنگ شود. اما حقایق تغییر نخواهند کرد بلکه این نظریات، شرح ما از حقایق را تغییر می‌دهند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/49723/نظریه-«بیگ-بنگ»-زیر-سؤال-رفت!
بستن   چاپ