ایران پرسمان
پاستور و 2 ساعت ‌بی‌حاشیه
پنجشنبه 14 شهريور 1398 - 13:54:49
ایران پرسمان -
پاستور و 2 ساعت ‌بی‌حاشیه
٢٧
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
ظهر چهارشنبه و درست پس از ذکر مصیبت و سخنرانی رییس‌جمهور در جلسه هفتگی هیات دولت، وزرا یک به یک از پله‌های کاخ سفید ریاست‌جمهوری پایین آمدند تا با خبرنگاران حاضر در حیاط پاستور گفت‌وگو کنند؛ جماعتی که از حدود ساعت 10 صبح انتظار می‌کشند که وزرا و معاونان رییس‌جمهوری حاضر به پاسخگویی به پرسش‌هایی شوند که هر یک از این اصحاب رسانه از اقتصادی و اجتماعی گرفته تا خبرنگاران سیاسی و دیپلماسی، برای قشر و گروهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ولی دوباره و مطابق رسم معمول پاستور، اخبار و گفتارهای سیاست داخلی و خارجی سایه انداخت بر اظهارات اقتصادی و بعضا اجتماعی مسوولان. محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری که بسیاری از فعالان سیاسی او را سردسته یکی از قدرتمندترین لابی‌های نهاد ریاست‌جمهوری می‌دانند، روز گذشته یکی از عالیرتبه‌ترین مسوولان دولتی بود که در جمع خبرنگاران حاضر شد. او در میان اظهارات خود با اشاره به سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به همراه هیاتی اقتصادی به فرانسه و نتیجه مذاکرات آنان اظهار کرد: «قرار است هفته آینده نتیجه مشخص شود. ما منتظر هستیم هماهنگی در داخل اروپا انجام شود تا نتیجه منعکس شود. سپس بررسی خواهیم کرد که چگونه گام بعدی را‌ برداریم. در مجموع گام‌هایی که برداشته شده است اگر مقایسه‌ای با یک ماه و نیم قبل که مذاکره شروع شد، داشته باشیم، می‌توانم بگویم که پیشرفت خوبی بود. اما تا به جمع‌بندی نهایی نرسیم، نمی‌توانیم اعلام کنیم. البته مردم را نامحرم نمی‌دانیم، اما چون با طرف خارجی بحث می‌کنیم، نمی‌خواهیم برداشت ذوق‌زدگی از کار ما را داشته باشند.»
تکذیب خرابکاری علیه «ناهید»
واعظی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود، در پاسخ به پرسشی درباره احتمال خرابکاری در جریان انفجار در ایستگاه پرتاب ماهواره ایران که اخیرا برخی رسانه‌ها درباره آن مطالبی را منتشر کردند، گفت: «آخرین گزارشی که ما دریافت کردیم، چیزی به عنوان خرابکاری نبوده است. هر کاری که برای پرتاب انجام می‌شود قبل از آن آزمایش‌هایی صورت می‌گیرد که اشکالات آن تا زمان پرتاب نهایی مشخص شود اما زمانی که تنظیم می‌کردند آنجا مشکلی پیش آمده که منجر به انفجار شده است. تا الان مشکلی که گفته شده مشکل فنی است و خرابکاری نیست. به هر حال در حال بررسی هستند که دلایل این انفجار چه بوده است.»
واکنش به یک تذکر 155 نفره
رییس دفتر رییس‌جمهوری درباره تذکر 155 نماینده به رییس‌جمهوری در خصوص رعایت استقلال قوا و اینکه رییس‌جمهوری در سخنان خود گفته بود با بگیر و ببند نمی‌شود، معجزه کرد و اینکه آیا این طعنه‌ای به قوه ‌قضاییه است، گفت: «صحبت رییس‌جمهوری (حاوی) هیچ طعنه‌ای به قوه ‌قضاییه نبوده است. برخلاف آنچه برخی تبلیغ و فکر می‌کنند رابطه ما با قوه‌ قضاییه رابطه خوبی است و کارهایی که مربوط به دولت و قوه قضاییه است خیلی روان در حال انجام است. این موارد نشان می‌دهد که روابط دو قوه خیلی بهتر از آن چیزی است که در رسانه‌ها اعلام می‌شود اینکه تا مطلبی را رییس‌جمهوری صحبت می‌کند در رسانه‌ها به قوه ‌قضاییه نسبت می‌دهند یا مطلبی را آقای رییسی صحبت می‌کند به دولت نسبت می‌دهند این‌طور نیست، رسانه‌ها باید خود در این وحدت کمک کنند. نمایندگان سر هر موضوعی از این‌گونه امضاها زیاد انجام می‌دهند که رسانه‌ها روی بعضی از آنها حساس می‌شوند. تفکیک قوا قطعا باید انجام شود و جزو قانون اساسی است و همه رعایت می‌کنند.»
هماهنگی با امریکا؛ سیاست اروپا
علی ربیعی، سخنگوی هیات دولت نیز دومین فرد سیاسی بود که روز گذشته به میان خبرنگاران آمد و همچون روحانی و واعظی، به ارایه توضیحاتی درباره گام سوم و مذاکرات ایران و اروپا پرداخت. او با بیان اینکه «بحث گام سوم امروز در دولت مطرح شد»، گفت: «فرانسه نمایندگی اروپا را به عهده گرفته و وزیر اقتصاد آنها نیز در همین باره به امریکا سفر کرده است تا موافقت آنان را جلب کند.» این مقام دولتی همچنین تصریح کرد: «اگر توافق شد و آنها اعلام کردند، ما نیز به تعهد خود عمل می‌کنیم و گام سوم را برنخواهیم داشت اما چشم‌اندازی نداریم که تا روز جمعه اروپا بتواند موافقت آنان را بگیرد. اگر اروپا توافق را نگیرد ما گام سوم را در روز مقرر اجرایی می‌کنیم.» ربیعی خاطرنشان کرد: «به هر حال سیاست اروپا این است که می‌خواهد هماهنگی لازم را با امریکا انجام دهد ولی ما دخالتی در آن نداریم. ما منتظر اروپا هستیم. البته وعده خرید نفت محقق شده است و اکنون رفته‌اند تا مجوزش را بگیرند.»
#کودک_همسری
معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری نیز تنها زن از میان دو عضو زن کابینه بود که حاضر به گپ‌وگفت با خبرنگاران شد و مطابق انتظار، او ماند و پرسش‌هایی راجع به آن کودک 9 ساله که روزنامه‌ای «میوه ممنوعه» خوانده‌اش و به‌ جای عذرخواهی از آنانی که این واژه را توهین قلمداد کردند، به توجیه موضوع پرداخت. معاون امور زنان ریاست‌جمهوری با بیان انتقادات دولت به موضوع «کودک همسری»، حل و فصل این موضوع را نیازمند اقدامات فرهنگی و قانونی به صورت همزمان دانست و تاکید کرد: «امیدوارم این موضوع بیشتر از جنبه فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد که کودکان اجازه داشته باشند کودکی خود را با بازی، شادی و نشاط و آنچه به بلوغ جسمی، روحی و روانی بچه‌ها کمک می‌کند، طی کنند و ازدواج و همسری موضوعی است که در یک سن منطقی که واقعا بلوغ اتفاق افتاده می‌تواند بسیار معنادار و اتفاق خوبی باشد.» ابتکار البته یکی از افرادی بود که در نشست هفتگی هیات دولت، به ارایه گزارش عملکرد خود و به طور کلی نهاد تحت مدیریتش پرداخت و گفت: «روند رشد انتصاب مدیران زن در دولت دوازدهم تا امروز حدود 36.7 درصد است. ما از 13.6 به 18.6 رسیدیم. به طور کلی ما نیمه راه را رد کردیم و برای نیمه دیگر نیاز به شتاب بیشتری داریم. مدیران عالی از حدود 30 نفر از ابتدای دولت دوازدهم تا الان به 67 نفر رسیده‌اند که خیلی از آنها همتراز معاون وزیر هستند و در واقع ما الان تقریبا حدود 5.5 درصد مدیر عالی در دولت داریم.»
خبرخوش یک تازه‌وارد
محسن حاجی‌میرزایی که به ‌همراه علی‌اصغر مونسان، جدیدترین وزرای دولت دوازدهم هستند، روز گذشته برای نخستین‌بار در قامت وزیر آموزش و پرورش به میان خبرنگاران آمد و در پاسخ به این پرسش که آیا خبر خوشی برای فرهنگیان دارد، گفت: «خبر خوب به فرهنگیان این است که فرهنگیان از مطالبات معوق رنج می‌برند که موضوع پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان آغاز شده است و امیدواریم با توجه به قولی که به ما داده‌اند و پرداختی که در شرف انجام است، تا پایان شهریور و اوایل مهرماه پاداش پایان خدمت فرهنگیان به‌طور کامل پرداخت شود.» محمد شریعتمداری، وزیر کار و رفاه اجتماعی نیز از دیگر وزرایی بود که به میان خبرنگاران آمد و اظهارات خود را به تعیین‌تکلیف یارانه دهک‌های بالای درآمدی اختصاص داد و گفت: «در قانون بودجه امسال دولت مکلف به حذف یارانه سه دهک بالاتر شده است یعنی افراد با درآمدهای بالا که نیاز به دریافت یارانه ندارند، حذف شوند. برای تحقق این هدف آیین‌نامه اجرایی پیش‌بینی شده بود که به هیات دولت ارایه و تصویب و مقرر شد وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور و ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه مسوول شناسایی دهک‌های بالا شوند و این اقدام از پایان شهریور انجام شود. دولت حساسیت جدی دارد که با توجه به شرایط اقتصادی و فشارهایی که به‌طور طبیعی در اقشار متوسط و پایین جامعه است، ضریب خطا در انتخاب افرادی که مشمول دریافت یارانه نیستند به حداقل ممکن کاهش یابد و به هیچ‌وجه فشاری از این محل به طبقه متوسط و پایین وارد نشود. در همین راستا تلاش می‌کنیم با استفاده از توانایی استانداران، فرمانداران و بخشداران و بانک‌های اطلاعاتی به گونه‌ای عمل شود تا در حد ممکن به تکلیف قانونی عمل کنیم و فشاری به این افراد وارد نشود.» رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز که اخیرا با همراهی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به روسیه سفر کرده بود، در تشریح دستاوردهای سفرش اعلام کرد: «یکی از مهم‌ترین نتایج این سفر حل و فصل مسائل باقیمانده پیرامون عملیاتی شدن قرارداد احداث نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک هرمزگان بود که این مساله حل شد. این مساله در ملاقات آتی روسای جمهور ایران و روسیه که در آنکارا برنامه‌ریزی شده است، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و تمام امضاهایی که باید برای الحاقیه قرارداد نیروگاه سیریک تکمیل شود، به سرانجام خواهد رسید.» وزیر نیرو همچنین یادآور شد: «کل اعتبار در نظر گرفته شده برای احداث این نیروگاه 1.2 میلیارد دلار برآورد شده است. انتظار ما این است که در فاصله دو یا سه ماه آینده حدود 220 میلیون دلار از اعتباری که برای احداث این نیروگاه در نظر گرفته شده است، پیمانکار مربوطه بتواند به کارگاه بیاورد.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/49506/پاستور-و-2-ساعت-‌بی‌حاشیه
بستن   چاپ