ایران پرسمان
هم مذاکره، هم اجرای گام سوم؟
پنجشنبه 14 شهریور 1398 - 10:02:06 AM
ایران پرسمان -
هم مذاکره، هم اجرای گام سوم
٢١٥
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
هیات وزیران روز گذشته به ریاست حسن روحانی، رییس‌جمهوری در حالی تشکیل جلسه داد که با توجه به نزدیکی پایان مهلت 60 روزه دوم ایران به طرف‌های اروپایی برای اجرای تعهدات خود و متعاقبا جلوگیری از اجرای سومین گام از مجموعه گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی عملا اغلب دنبال‌کنندگان تحولات سپهر سیاست ایران چشم‌ انتظار اعلام جزییات این گام بودند. رییس شورای عالی امنیت ملی اظهارات خود را با تشریح روند مذاکرات آغاز و اظهار کرد:«مذاکرات ایران و اروپا رو به جلو است ولی هنوز به نقطه توافق نهایی نرسیده‌ایم هر چند که بخش عمده‌ای از اختلافات حل شده است مثلا اگر در 20 مساله اختلاف داشتیم‌، این اختلافات اکنون در 3 مساله است و بخش عمده آنها حل شده‌اند اما هنوز به نقطه نهایی نرسیده‌ایم و بعید می‌دانم فردا نیز بتوانیم به توافق نهایی برسیم؛ در نتیجه گام سوم را برخواهیم داشت و جزییات این گام سوم را فردا اعلام و بر مبنای آن عمل می‌کنیم.»
روحانی صبر راهبردی و اقدام ایران را در برابر خروج امریکا از برجام هوشمندانه خواند و گفت:«ایران اولین گام را برداشت و ظرف این اقدام 2 ماه نیز فرصت داد. در همان دوره با چین، روسیه و اروپایی‌ها صحبت کردیم اما به نتیجه مطلوب نرسیدیم. هر چند که آنها توصیه می‌کردند گام دوم را برنداریم اما چون در عمل آنها کار مهمی انجام نداده بودند، گام دوم را برداشتیم. بعد از گام دوم باز هم گفت‌وگو و مذاکره کردیم. طی این دوره یک گام‌هایی با هم برداشتیم. در تلفن‌های روز اول بین ما خیلی فاصله بود اما الان کلام همدیگر را خوب می‌فهمیم. آنها می‌دانند ما چه می‌خواهیم و ما هم می‌دانیم آنها چه می‌خواهند و کاملا مفهوم است. در بسیاری از موارد به یکدیگر نزدیک شده‌ایم ولی در برخی موارد هم هنوز اختلاف نظر داریم و به گام نهایی نرسیده‌ایم.»
گام سوم؛ ظاهری غیرتکان‌ دهنده
باطنی تاثیرگذار
رییس‌جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود از تعیین یک چارچوب 5 ماهه تا پایان سال میلادی با فرانسوی‌ها خبر داد و اظهار کرد:«آنها می‌گویند با اروپایی‌ها و چین و دیگران و خود امریکا حرف می‌زنیم و هماهنگ می‌کنیم و بحث می‌کنیم. حرف ما با فرانسه در این زمینه و به نمایندگی از طرف اتحادیه اروپا و 3 کشور بود.» این مقام عالیرتبه جمهوری اسلامی با اشاره به گام سوم ایران خاطرنشان کرد:«ظاهر این گام سوم خیلی تکان‌دهنده نیست ولی باطن آن فوق‌العاده مهم است و به نظر من این گام، مهم‌ترین گامی است که برمی‌داریم و آثارش بسیار فوق‌العاده خواهد بود و ان‌شاء‌الله با این گام سوم‌، سازمان انرژی اتمی از این روند سرعت معمولی خارج و فعالیتش شتاب می‌گیرد یعنی با دستوری که امروز یا فردا صادر خواهد شد، سازمان انرژی اتمی برای رسیدن به اهدافش شتاب فوق‌العاده‌ای می‌گیرد.» رییس‌جمهوری با بیان اینکه در عین حال 2 ماه دیگر فرصت می‌دهیم، افزود: «ضمن اینکه گام سوم را برمی‌داریم، صحبت می‌کنیم و اگر به توافق رسیدیم باز هم راه برای مذاکره، منطق و توافق وجود دارد.»
روحانی همچنین در بخش دیگری از گفته‌های خود «تندروهای درون امریکا»، «رژیم نژادپرست صهیونیستی» و «برخی سران ارتجاع در منطقه» را به عنوان 3 گروهی نام برد که «نمی‌خواهند بین ایران و امریکا رابطه‌ای عادلانه، صحیح و درست برقرار باشد.» او تشریح کرد:«در درون امریکا تندروهایی شامل صهیونیست‌ها، نئوکان‌ها و نژادپرست‌ها هستند که خواهان رابطه‌ای صحیح میان ایران و امریکا نیستند و هر وقت می‌خواهیم در این رابطه‌ جلو برویم یک جایی آن را به هم می‌زنند. آنها اگر بفهمند که ممکن است یک روزی بین ایران و امریکا رابطه عادلانه‌ای برقرار شود، می‌دانند مرگ دایمی آنهاست چراکه اینها همانند کف روی آب هستند و نابود و محو می‌شوند. هر وقت می‌خواهیم کاری انجام دهیم این 3 گروه که متاسفانه بر کاخ سفید هم مسلط شده‌اند، نمی‌گذارند. علت اینکه امریکا از برجام خارج شد، تسلط این 3 گروه بر کاخ سفید است. آنها از برجام خارج شدند و مشکلاتی برای خود، ما و دنیا ایجاد کردند و البته ما گام‌هایمان را حساب شده، صحیح و استوار برداشتیم.»
گره‌گشایی؛ توقع مردم از مسوولان
رییس دولت دوازدهم در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه بیشترین فشار دشمنان امروز به بخش اقتصاد تحمیل شده است، گفت:«مردم ما بسیار مقاوم و صبور هستند اما می‌خواهند مسوولان کشور بیش از گذشته با ابتکارات جدید گره‌ها را بگشایند و مشکلات را حل کنند. ما باید بتوانیم با عملکردمان گره از مشکلات مردم باز کرده و زندگی مردم را آسان کنیم اما متاسفانه امروز گویا زبان‌های ما گره دارد و نمی‌توانیم با مردم تفاهم کنیم، مردم زبان ما را درست لمس نمی‌کنند و ما هم شرایط مردم را به ‌طور کامل درک نمی‌کنیم. گاهی مردم چیزی می‌گویند ولی ما چیز دیگری می‌شنویم.» روحانی تاکید کرد:«اگر امروز ما بتوانیم حرف خود را به نسل‌های سوم و چهارم منتقل و تفاهم کنیم، موفق خواهیم شد. متاسفانه امروز بین نسل اول و دوم با نسل‌های سوم و چهارم فاصله بزرگی ایجاد شده است.»
رییس‌جمهوری با بیان اینکه امروز ما باید درک کنیم که نسل جوان و مردم به ما چه می‌گویند و چه می‌خواهند، گفت:«مردم ما حرف روشن و واضح می‌زنند و می‌گویند مشکل ما را حل کنید. مردم می‌گویند شما به خاطر دعواهای داخلی و مسائل پشت پرده خود، نه مشکل را می‌گویید و نه اینکه اراده حل آن را دارید، این نمی‌شود. مردم از ما می‌خواهند که مشکل آنها را حل کنیم. نشستن ما روی این صندلی مسوولیت زمانی مشروع است که درست بفهمیم مردم از ما چه می‌خواهند و با شهامت عمل کنیم آنچه را که مردم می‌خواهند.» روحانی با بیان اینکه مردم امروز از نظر اقتصاد و معیشت دچار مشکلات فراوان هستند، تصریح کرد:«ما می‌توانیم در همین شرایط از مشکلات مردم بکاهیم و بحث گردشگری یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند از نظر اقتصادی و اشتغال به جامعه و مردم ما کمک کند.»
رییس‌جمهوری همچنین در ادامه اظهارات خود در جمع هیات وزیران در نشست روز گذشته هیات دولت «فراهم کردن فضای کسب وکار و تلاش برای جذب سرمایه و جلوگیری از خروج سرمایه از کشور را از اقدامات مهم برای کاستن از مشکلات مردم» عنوان و خاطرنشان کرد:«متاسفانه امروز پیچ و خم‌های زیادی در زمینه ایجاد اشتغال و فراهم کردن فضای کسب وکار برای متقاضیان وجود دارد. وظیفه امروز ما این است که با باز کردن گره‌ها و رفع موانع و پیچ و خم‌ها و کاستن از تشریفات و بروکراسی، فضای کسب وکار را فراهم کنیم و از طرف دیگر به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اعتماد بدهیم که در کشور سرمایه‌گذاری کنند. بیاییم فضای کار و سرمایه‌گذاری در کشور را آماده و بان شاط کنیم چون معتقدم اگر این کار را انجام دهیم، می‌توانیم از مشکلات پیچیده امروز عبور کنیم.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/49440/هم-مذاکره،-هم-اجرای-گام-سوم؟
بستن   چاپ