ایران پرسمان
فلفل تند يا شيرين، کدام مفيدتر است؟
پنجشنبه 29 فروردين 1392 - 1:51:59 PM

دوست داريد غذايتان آنقدر تند باشد که زبانتان به گز گز بيفتد؟ حتي وقتي مي خواهيد چيپس و بستني بخوريد، باز هم طعم تند و آتشين را ترجيح مي دهيد؟ اگر جوابتان به اين سؤال ها مثبت است، پس شما يک عاشق واقعي فلفل تند هستيد. اما به نظرتان فلفل تند بهتر است يا فلفل شيرين؟!

اگر ظرفيتش را داريد، فلفل تند بخوريد!

فلفل تند و فلفل شيرين يا فلفل دلمه اي، محتوي فيبر و آب هستند. هر دو حاوي ويتامين C و مقادير زيادي آنتي اکسيدان و ترکيبات کاروتنوئيدي هستند؛ اين ترکيبات کاروتنوئيدي مواد محلول در چربي هستند که باعث ايجاد رنگ هاي مختلف از قرمز و نارنجي تيره تا سبز و بنفش و سياه، مي شود. البته طعم تند برخي فلفل ها به دليل مواد قليايي است که در آنها وجود دارد و طعمي تند و کمي تلخ را ايجاد مي کند. البته فلفل تند، ويتامين C زيادي دارد و حتي مي توان گفت غني ترين منبع ويتامين C است اما از آنجا که در غذاهاي ايراني کمتر استفاده مي شود، منبع غذايي مهمي براي تامين ويتامين C افراد محسوب نمي شود. در کل همه فلفل ها مي توانند به بالا رفتن متابوليسم بدن کمک کنند اما فلفل تند مي تواند انرژي غذا را تا حد زيادي بالا برده، باعث گرمازايي در بدن شده و در نهايت منجر به کالري سوزي و کاهش وزن شود. با اينکه استفاده بيش از حد از فلفل تند عوارضي ندارد و افراد هندي يا ساکنان آسياي دور با وجود مصرف غذاهاي بسيار تند که براي ما ايراني ها غيرقابل تحمل است، دچار مشکل نمي شوند اما از آنجا که در فرهنگ غذايي ما، خوردن غذاهاي تند چندان متداول نيست، سيستم گوارشي بسياري از افراد به غذاهاي اينچنيني عادت ندارد و ممکن است بعضي افراد با خوردن اين غذاها دچار سوزش معده، بالا رفتن فشار خون يا افزايش تپش قلب شوند. همچنين خوردن فلفل هاي تند به همه افراد، به خصوص افرادي که دچار مشکلات گوارشي بوده، به ويژه افراد مبتلا به هموروئيد، به هيچ عنوان توصيه نمي شود چون باعث وخيم تر شدن حال شان مي شود.

فلفل تند موثرتر است

هر دو فلفل، هم تند و هم شيرين خواص زيادي دارند که مشابه هم است؛ انواع فلفل حاوي مقدار زيادي آنتي اکسيدان هاي مختلف با خواص ضد سرطاني و ضد بيماري هاي قلبي عروقي و ضد بيماري هاي مزمن هستند و خاصيت ضد التهابي شان بسيار زياد است. البته تمام اين خواص در فلفل تند بسيار بيشتر از فلفل شيرين است و شدت تاثير گذاري اش بيشتر از فلفل شيرين است. تنها مشکل فلفل تند اين است که برخي افراد نسبت به آن حساسيت دارند و به هيچ عنوان نبايد اين نوع فلفل را مصرف کنند، بنابراين به همه بيماراني که براي مصرف فلفل تند مشکل دارند، توصيه مي کنم از انواع فلفل هاي شيرين، فلفل هاي دلمه اي با رنگ هاي متفاوت استفاده کنند. اين فلفل ها حاوي رنگدانه هاي متفاوتي هستند که هر کدام خواص آنتي اکسيداني بسيار مفيدي دارند و بهتر است تمام بيماراني که نمي توانند از فلفل تند استفاده کنند، فلفل شيرين با رنگ هاي مختلف ميل کنند.

فلفل تند، ويتامين C زيادي دارد و حتي مي توان گفت غني ترين منبع ويتامين C است اما از آنجا که در غذاهاي ايراني کمتر استفاده مي شود، منبع غذايي مهمي براي تامين ويتامين C افراد محسوب نمي شود

زياد فلفل تند نخوريد!

از نظر خواص تغذيه اي تفاوت چنداني بين فلفل تند و شيرين وجود ندارد و فقط فلفل ها با رنگ هاي مختلف، ترکيبات کاروتنوئيدي متفاوتي دارند و از لحاظ ارزش غذايي تفاوت چنداني با يکديگر ندارند. همه انواع فلفل ها حاوي آنتي اکسيدان هايي مثل ويتامين E هستند که قوي ترين آنتي اکسيدان است و براي سلامت افراد بسيار مفيد و موثر. اما از لحاظ تغذيه تفاوت چنداني بين فلفل تند و فلفل شيرين وجود ندارد. تفاوت عمده آنها به ترکيبات فلاوونوئيدي و ترکيبات آنتي اکسيداني برمي گردد که باعث طعم تند در برخي فلفل ها مي شود. مسلما ترکيبات تند باعث ترشح بيشتر اسيد معده مي شود و افرادي که به غذاهاي تند عادت مي کنند، در دراز مدت ممکن است به مخاط دستگاه گوارشي خودشان آسيب برسانند. چراکه وقتي افراد ذائقه خودشان را به تندي عادت مي دهند، بعد از مدتي حساسيت گيرنده هاي حس چشايي شان نسبت به طعم تند پايين مي آيد و به همين دليل مجبور مي شوند مقدار تندي غذا را بيشتر کنند تا باز هم طعم تند آن را احساس کنند. طعم تند در حد تعادل، طعم مطلوبي است که حتي مي تواند قدرت پذيرش غذا را افزايش دهد. اما همان طور که گفته شد مصرف بيش از حد فلفل مي تواند باعث آسيب به بافت يا مخاط دستگاه گوارش شود. در نهايت فراموش نکنيد که تغذيه علم تنوع است و استفاده از هر دو نوع فلفل، تند و شيرين، در حد تعادل بسيار خوب است و طعم تند به شرطي که بيش از حد نباشد، مي تواند باعث ايجاد تنوع و تغيير ذائقه شود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/46/فلفل-تند-يا-شيرين،-کدام-مفيدتر-است؟
بستن   چاپ