ایران پرسمان
پزشکان بلد نیستند از کارتخوان استفاده کنند!
شنبه 2 شهريور 1398 - 09:44:01
ایران پرسمان -
پزشکان بلد نیستند از کارتخوان استفاده کنند!
k ٣.٤
٤١
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
به نظر می‌رسد سازمان نظام‌پزشکی و بخش عمده‌ای از پزشکان تحت هیچ شرایطی حاضر به پذیرش نصب کارتخوان یا استفاده از آن در مطب‌هایشان نیستند. پس از سرباززدن از پذیرش کارتخوان در مطب پزشکان، آن‌هم زمانی که مطابق قانون ملزم به استفاده از کارتخوان شدند، حالا سازمان نظام‌پزشکی در نامه‌ای عجیب خطاب به ریاست سازمان امور مالیاتی خواستار تعویق نصب کارتخوان در مطب پزشکان به دلیل آشنانبودن آنها با استفاده از آن شده است و نصب کارتخوان در همه مطب‌ها را موکول به آموزش استفاده از آن کرده است. با انتشار این خبر در فضای مجازی،‌ ابتدا احتمال طنز یا شایعه‌بودن انتشار این نامه به ذهن متبادر می‌شد؛ اما انتشار نامه در فضای مجازی با سربرگ و مهر سازمان نظام‌پزشکی، آن را مسجل کرد. در این نامه که به امضای محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام‌پزشکی، رسیده است، دلیل این خواسته حاضرنشدن پزشکان در برگزاری دوره آموزشی مرتبط با نحوه‌ راه‌اندازی و ثبت پایانه‌های فروشگاهی است؛ آنها به دلیل آنکه بین‌التعطیلی بوده، نتوانسته‌اند در کلاس‌ها شرکت کنند و بنابراین با راه‌اندازی کارتخوان آشنایی ندارند و برای همین سازمان نظام‌پزشکی درخواست کرده زمان برگزاری کلاس مجدد این نصب کارتخوان‌ها به تعویق بیفتد تا آنها برای نصب کارتخوان زیرساخت (!) تهیه کنند.
این ادعای سازمان نظام‌پزشکی در حالی است که بخش عمده‌ای از مطب‌های پزشکان کارتخوان دارند؛ اما حاضر به استفاده از آن نیستند. آنها برای پرداخت مبلغ از سوی بیماران به آنها تأکید می‌کنند حتما پول نقد همراهشان باشد و درصورتی‌که بیمار پول نقد نداشته باشد، یا از پذیرش امتناع می‌کنند یا از او می‌خواهند بخشی را از طریق کارتخوان پرداخت کرده و بخشی را هم از بانک تهیه کند. اصل ماجرا این است تلاش برای فرار مالیاتی تا جایی پیش رفته است که جامعه پزشکان چنین شرایط عجیبی را نیز می‌پذیرد که خود را به استفاده از کارتخوان تا این حد ناآگاه نشان دهد؛ آن‌هم درحالی‌که دست‌فروش‌های مترو در عمق زمین که شرایط آنتن‌دهی با مشکلات زیادی روبه‌روست، با تبحر خاصی از کارتخوان استفاده می‌کنند و نیازی به احیای زیرساخت‌ها برای داشتن کارتخوان ندارند.
واکنش‌ها به این نامه عجیب سازمان نظام‌پزشکی در شبکه‌های اجتماعی خالی از طنز نبود. در پی درخواست سازمان نظام‌پزشکی برای برگزاری کلاس آموزش نصب کارتخوان در مطب برای پزشکان، برخی از کاربران تشبیهات جالبی را به کار برده‌اند؛ آنها از پزشکان درخواست کرده‌اند با مراجعه به اولین سوپرمارکت نزدیک محله‌شان، نحوه استفاده از کارتخوان را یاد بگیرند. این اولین‌باری نیست که پزشکان به بهانه‌های مختلف از نصب کارتخوان و پرداخت مالیات در مطب خود امتناع می‌کنند. پیش‌تر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، نداشتن کارتخوان در مطب را یکی از راه‌های دورزدن تعرفه‌های پزشکی عنوان کرده بود. او در پاسخ به این پرسش «شرق» که آیا ممکن است نبود کارتخوان در مطب پزشکان به دلیل فرار مالیاتی یا تخلف تعرفه‌ای باشد، گفته بود: «بله ممکن است این‌طور باشد. عده‌ای که نمی‌خواهند شفاف‌سازی مالیاتی داشته باشند، از این شیوه استفاده می‌کنند؛ اما مدتی است این موضوع مطرح شده و قراردادن کارتخوان در مطب پزشکان به مطالبه مردم تبدیل شده است. با توجه به اینکه قراردادن کارتخوان زحمتی‌ ندارد، ممکن است بی‌توجهی به آن عللی مانند فرار مالیاتی و تخلفات تعرفه‌ای داشته باشد. توصیه ما این است که پزشکان در مطب دستگاه کارتخوان بگذارند؛ به دلیل اینکه امروزه مردم برای دریافت خدمات درمانی به‌ویژه برای خدماتی که باید مبالغ درخور توجهی بپردازند، مانند دندان‌پزشکی یا اکو قلب، معمولا این میزان را به صورت نقد همراه ندارند و راحت‌تر هستند با کارتخوان مبلغ آن را پرداخت کنند. وزارت بهداشت به پزشکان توصیه می‌کند برای ارائه خدمات بهتر به مردم از دستگاه کارتخوان در مطب استفاده کنند».
هر روز بحث کارتخوان در مطب پزشکان، به دلیلی در فضای مجازی داغ می‌شود؛ حالا یا پزشکان با طرح این مسئله به داغ‌شدن آن دامن می‌زنند یا مردم خاطراتشان را از تجربه و مواجهه خودشان در مطب پزشکان و استفاده‌نکردن از کارتخوان تعریف می‌کنند». برخی از پزشکان در صفحات مجازی دلایل عجیبی را برای استفاده‌نکردن از کارتخوان عنوان می‌کنند؛ هفته گذشته پزشکی با انتشار عکسی از پزشکانی که در یک پرواز به بیماری خدمات می‌رسانند، با کنایه نوشته بود:‌ «این پزشکان در حال فرار مالیاتی هم به بیماران خدمات ارائه می‌دهند».
مسئله جالب این است که آنها تصور می‌کنند به دلیل ارائه خدمات پزشکی به مردم، نباید کسی درباره درآمدشان سؤال کند. مسئله اینجاست که همان‌قدر که پزشکان حق بر گردن جامعه دارند، معلمان، وکلا و مهندسان هم حق دارند. یک معلم که تمام عمرش صرف تعلیم و تربیت شده است و تمام پزشکان از زیر دست او پزشک می‌شوند، مالیاتش را ‌ با وجود حداقل حقوق ماهانه پرداخت می‌کند؛ اما پزشکان با درآمدی حداقل چهار برابر یک معلم هنوز نتوانسته‌اند با پرداخت مالیات کنار بیایند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/43327/پزشکان-بلد-نیستند-از-کارتخوان-استفاده-کنند!
بستن   چاپ