ایران پرسمان
ترمیم آسیب‌های ریوی با کمک پیوند سلولی
پنجشنبه 31 مرداد 1398 - 11:07:37
ایران پرسمان -
ترمیم آسیب‌های ریوی با کمک پیوند سلولی
٩٣
٠
ایسنا / ژوهشگران "دانشگاه پنسیلوانیا" توانستند ریه موش‌های مبتلا به آنفلوانزا را با کمک نوعی پیوند سلولی ترمیم کنند.
برخی از انواع آنفلوانزا آنقدر شدید هستند که می‌توانند آسیب‌های بلند مدتی در ریه ایجاد کنند. پژوهشگران "دانشگاه پنسیلوانیا" (UPenn)، راهبرد جدیدی ارائه داده‌اند که شاید روزی بتواند ریه‌ها را در برابر این آسیب‌ها حفظ کند.
پژوهشگران در بررسی‌های خود دریافتند که پیوند نوع خاصی از سلول‌های ریه موش‌های سالم به موش‌های مبتلا به آنفلوانزا می‌تواند به ترمیم آسیب‌های ریوی آنها کمک کند. در این آزمایش، سلول‌های خاصی موسوم به "سلول‌های آلوئولار نوع دو" (AT2)، از ریه موش های سالم به موش‌های ناسالم پیوند زده شد تا به تنفس ساده‌تر آنها و بهبود سطح اکسیژن دریافتی کمک کند.
"اندروواگهان" (Andrew Vaughan)، استادیار دانشگاه پنسیلوانیا و از نویسندگان این پژوهش گفت: ما این روش ساده را به کار بردیم تا تاثیر پیوند سلول‌های آلوئولار نوع دو را در ترمیم ریه موش‌های بیمار بررسی کنیم.
"آرون وینر" (Aaron Weiner)، سرپرست این پژوهش گفت: انجام دادن این پیوند را در انسان تصور کنید. اگر انسان ها در فصل شیوع آنفلوانزا به این بیماری دچار شوند، می‌توان از پیوند سلول‌های آلوئولار نوع دو برای بهبود آنها استفاده کرد. هدف ما، داشتن ذخایری از این سلول‌ها برای استفاده از آنها در هنگام نیاز است.
پژوهش ابتدایی واگهان و همکارانش، روی پیامدهای منفی آسیب ریه از جمله عفونت شدید تمرکز داشت. آنها در بررسی‌های جدید خود تلاش کردند تا موش‌های مبتلا به آنفلوانزا را با پیوند سلولی بهبود ببخشند.
در فرآیند ترمیم با کمک سلول‌های آلوئولار نوع دو، معمولا نوعی ماده فعال سطحی تولید می‌شود که کششی سطحی در کیسه هوایی ریه ایجاد می‌کند تا عملکرد آن تضمین شود اما سلول‌های آلوئولار نوع دو می‌توانند عملکردی مشابه فعالیت سلول بنیادی نیز داشته باشند. آنها می‌توانند از عهده ترمیم خود برآیند و کار انتقال گازهای هوای تنفسی را نیز در ریه‌ها انجام دهند. واگهان و همکارانش تصمیم گرفتند از این قابلیت سلول‌های آلوئولار نوع دو، برای کمک به ترمیم ریه آسیب دیده استفاده کنند.
پژوهشگران، این روش را علاوه بر موش‌های مبتلا به آنفلوانزا، روی موش‌هایی که ریه آنها به دلایل دیگر از جمله استنشاق اسید، شیمی‌درمانی و "پنومونی‌ باکتریایی‌" (bacterial pneumonia) آسیب دیده بود نیز آزمایش کردند. واگهان ادامه داد: در کمال تعجب دیدیم که پیوند سلول‌های آلوئولار نوع دو، در دو یا سه مورد دیگر از آسیب‌های ریوی نیز کارآمد است و تاثیر مثبتی بر بهبود آنها دارد.
این پژوهش، در مجله "Regenerative Medicine" به چاپ رسید.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/43280/ترمیم-آسیب‌های-ریوی-با-کمک-پیوند-سلولی
بستن   چاپ