ایران پرسمان
چاندرایان 2 وارد مدار ماه شد
پنجشنبه 31 مرداد 1398 - 11:07:31
ایران پرسمان -
چاندرایان 2 وارد مدار ماه شد
١٨٠
٠
سیناپرس / حدود 30 روز پس از پرتاب فضاپیمای چاندرایان 2، سازمان فضایی هند خبر داد که این فضاپیما با موفقیت وارد مدار ماه شد.
سازمان تحقیقات فضایی هند اعلام کرد: چاندرایان 2 پس از اتمام یک مانور ورود به مدار ماه که حدود 28 دقیقه طول کشید، گردش به دور ماه را آغاز کرده است.
«کایلاساوادیوو سیوان» رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند گفت: این یکی از سخت ترین مانورهای مأموریت کاوشگر بود چرا که کوچکترین اشتباه می‌توانست کل این پروژه را با شکست روبرو کند.
وی افزود: اگر این فضاپیما با سرعتی بالاتر از حد انتظار به مدار ماه نزدیک می‌شد، در اعماق فضا غرق می‌شد و همچنین اگر با سرعتی آهسته به این مدار نزدیک می شد به گرانش ماه اجازه می‌داد تا چاندرایان 2 را به سمت خود بکشد و باعث برخورد آن به سطح ماه بشود. بنابراین چاندریان 2 می‌بایست با سرعتی کاملا صحیح و ارتفاعی کاملا دقیق از سطح ماه به مدار ماه نزدیک می‌شد چراکه حتی یک خطای کوچک می‌توانست این مأموریت را از بین ببرد.
رئیس سازمان تحقیقات هند گفت: چاندریان 2 با ورود موفقیت آمیز به مدار ماه ، به یک نقطه عطف اصلی رسید و اکنون در حال گردش به دور ماه در یک شیب 88 درجه است.
این فضاپیما در اقدام بعدی یک سری مانورهای چرخشی انجام می دهد تا بتواند تا وارد مرحله نهایی ماموریت خود در قطب های ماه در یک مسافت حدود 62 مایلی بالای سطح ماه شود.
از این مدار، سطح نشینی به نام «ویکرام» از فضاپیمای اصلی جدا می‌شود و به آرامی نزدیک قطب جنوب ماه فرود می‌آید. این امر به سخت‌ترین بخش مأموریت چاندرایان 2 تبدیل خواهد شد زیرا باید به آرامی بر سطح ناهموار ماه بنشیند به گونه‌ای که هیچ آسیبی نبیند. همچنین لازم است از فرود در مناطق سایه‌دار اجتناب شود زیرا دستگاه نیاز به نور برای تولید انرژی دارد.
چاندرایان 2 که 3.8 تن وزن دارد و 13 محموله را با خود حمل می‌کند، دارای یک ماه‌نورد، سطح نشین و کاوشگر است که هر سه توسط سازمان تحقیقات فضایی هند ساخته شده‌اند. هدف اصلی این مأموریت بررسی مکان و فراوانی آب در سطح ماه است.
هزینه انجام این پروژه تحقیقاتی از سوی هندی‌ها 144 میلیون دلار (10 میلیارد روپیه) اعلام شده و این دومین مأموریت فضایی هند است.
نخستین سفر فضایی هندی‌ها مربوط به سال 2008 میلادی است که به اثبات وجود آب در کره ماه کمک کرد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/43277/چاندرایان-2-وارد-مدار-ماه-شد
بستن   چاپ