ایران پرسمان
ناسا سطح یک سیاره فراخورشیدی را بررسی می‌کند
پنجشنبه 31 مرداد 1398 - 11:07:30
ایران پرسمان -
ناسا سطح یک سیاره فراخورشیدی را بررسی می‌کند
١٨٦
٠
ایرنا / سازمان فضایی آمریکا روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: یک مطالعه جدید با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی «اسپیتزر»، نمای نادری را از سطح یک سیاره سیاره سنگی ارائه داده است.
این مطالعه که روز دوشنبه در مجله Nature منتشر شده است نشان می‌دهد که سطح این سیاره فراخورشیدی ممکن است شبیه سطح قمر زمین و یا عطارد باشد.
بر اساس یافته‌های این مطالعه، سیاره فراخورشیدی که به LHS 3844b نام دارد، داغ است، هیچ گازی همانند عطارد اطراف آن نیست و فاقد اتمسفر نازکی است که به تسهیل حیات روی زمین کمک می‌کند.
این سیاره احتمالا دارای «قفل جذر و مدی» است به این معنی که یک سمت این سیاره دائما به سمت ستاره‌ای است که به دور آن می چرخد به‌طوریکه دما در این سمت به هزار و 140 درجه می‌رسد.
قفل جزر و مدی (Tidal locking) زمانی پیش می‌آید که در اثر شیب نیروی کشندی، یک کره یا جرم آسمانی همیشه به سوی کره یا جرم آسمانی دیگری رو کرده باشد.
LHS 3844b که در سال 2018 توسط تلسکوپ فضایی ناسا TESS کشف شد، در فاصله 48.6 سال نوری از سطح زمین قرار دارد و شعاع آن 1.3 برابر شعاع زمین است.
این سیاره فراخورشیدی به دور یک نوع ستاره کوچک و سرد موسوم به کوتوله M می‌چرخد که ممکن است میزبان درصد بالایی از تعداد کل سیاره‌ها در این کهکشان باشد.
تلسکوپ فضایی TESS، این سیاره را از طریق روش گذر کشف کرده است؛ در این روش شناسایی در زمانی صورت می‌گیرد که نور یک ستاره والد به دلیل چرخش یک سیاره میان این ستاره و زمین کم نور می‌شود. در بیانیه ناسا آمده است، پیش از این اسپیتزر و تلسکوپ فضایی هابل ناسا اطلاعاتی در مورد جو چند سیاره گازی جمع‌آوری کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که LHS 3844b کوچک‌ترین سیاره‌ای است که دانشمندان از نور بازتاب شده از سطح آن برای فراگیری در مورد اتمسفر ان استفاده کرده‌اند.
تلسکوپ فضایی اسپیتزر « Spitzer » متعلق به اداره ملی هوانوردی و فضایی (NASA) در سال 2003 به فضا پرتاب شد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/43276/ناسا-سطح-یک-سیاره-فراخورشیدی-را-بررسی-می‌کند
بستن   چاپ