ایران پرسمان
گرانش کوانتومی تقارن ندارد
پنجشنبه 31 مرداد 1398 - 11:07:24
ایران پرسمان -
گرانش کوانتومی تقارن ندارد
٤٣
١
مجله ایلیاد / گروهی بین‌المللی از فیزیکدانان نظری دریافته‌اند که وقتی گرانش با مکانیک کوانتوم ترکیب می‌شود، تقارن‌های جهانی ممکن نیستند. «دانیل هارلو» از MIT و «هیروسی اوگوری» از دانشگاه‌های کلتک و توکیو، می‌گویند: «چهار نوع نیروی بنیادی در طبیعت وجود دارد؛ الکترومغناطیس، نیروهای قوی، نیروهای ضعیف و گرانش. از بین این نیروها، تنها نیروی گرانش را هنوز نمی‌توان در سطوح کوانتومی توضیح داد. ما معتقد هستیم که اصل تمام‌نگاری در واقع یک اشاره‌ی مهم برای ترکیب گرانش و مکانیک کوانتومی است.»
اصل تمام‌نگاری به فیزیکدانان اجازه می‌دهد تا سیستم‌های گرانشی را با کشیدن نقشه‌ی آن‌ها بر روی مرز احاطه کننده‌ی کل دنیا، مطالعه کنند. تئوری میدان همنوایی «AdS/CFT» در دهه‌ی 1990 توسط «خوان مالداسنا» فیزیکدان نظری آرژانتینی-آمریکایی توسعه یافت. این تئوری از نظر عملی مفید بود، زیرا تعریف ریاضیاتی دقیقی از اصل تمام‌نگاری ارائه می‌داد. در مقاله‌ی جدیدی که در مجله‌ی Physical Review Letters به چاپ رسیده است، پروفسور اوگوری و دکتر هارلو ثابت کرده‌اند که اگر تئوری گرانش از اصل تمام‌نگاری تبعیت کند، تقارن در آن امکان‌پذیر نیست.
آن‌ها می‌گویند: «ما در کار قبلی خود یک نظریه‌ی ریاضیاتی دقیقی بین اصل تمام‌نگاری و کدهای تصحیح‌کننده‌ی خطاهای کوانتومی پیدا کردیم که از اطلاعات در یک کامپیوتر کوانتومی محافظت می‌کند. در این مقاله‌ی جدید، ما نشان داده‌ایم که این کدهای تصحیح‌کننده‌ی خطاهای کوانتومی با هیچ نوعی از تقارن تطابق ندارند؛ به این معنی که در گرانش کوانتومی امکان ایجاد تقارن وجود ندارد. این نتیجه دارای چندین پیامد مهم است. به‌طور ویژه می‌توان گفت که با این توصیف پیش‌بینی می‌شود که پروتون‌ها در برابر واپاشی و تبدیل شدن به ذرات دیگر عناصر پایدار هستند و تک‌قطبی‌های مغناطیسی نیز وجود دارند.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/43270/گرانش-کوانتومی-تقارن-ندارد
بستن   چاپ