ایران پرسمان
13 شباهت حیرت انگیز اورانگوتان به انسان
پنجشنبه 31 مرداد 1398 - 11:07:19
ایران پرسمان -
13 شباهت حیرت انگیز اورانگوتان به انسان 5
k ١.٣
٢
روزیاتو / برخلاف تصور رایج، داروین، نظریه پرداز مشهور، هرگز ادعا نکرد انسان ها تکامل یافته ی میمون های امروزی هستند. بلکه او معتقد بود با توجه به شباهت های زیادی که میان انسان ها و میمون ها وجود دارد، حتما همگی آن ها یک نیای مشترک داشته اند که میلیون ها سال پیش بر روی زمین زندگی می کرده. با این حال، در میان تمامی گونه های میمون های بزرگ، اورانگوتان ها بیشترین شباهت را به ما انسان ها دارند. این شباهت ها گاهی تا حدی است که باعث شگفتی می شود. در ادامه به این شباهت ها خواهیم پرداخت.
1- خط پیشانی دارند
این ویژگی های فیزیکی و نه ویژگی های قطعاً ژنتیکی است که محققان را به این نتیجه رسانده که میان اورانگوتان ها و انسان ها ارتباط نزدیکی وجود دارد. یکی از این ویژگی های فیزیکی این است که انسان ها و اورانگوتان ها، برخلاف تقریباً همه ی دیگر پستانداران، از خط پیشانی یا همان خط رویش مو برخوردارند. در حقیقت موهای صورت هر دوی ما فقط تا جای مشخصی، بالاتر از چشم ها رشد می کنند.

2- ویژگی های دهانی مشابهی دارند
اورانگوتان ها دست کم 28 ویژگی فیزیکی مشترک با انسان ها دارند که 26 مورد بیشتر از شامپانزه ها و 21 مورد بیشتر از گوریل ها است. هم ما و هم اورانگوتان ها در دهان خود دندان های آسیای صافی داریم که یک لایه مینا آن ها را پوشانده. فرورفتگی ای که در سقف دهان ما انسان ها وجود دارد منحصر به گونه ی ما نیست و اورانگوتان ها هم آن را دارند.
3- مثل ما پیر می شوند
اورانگوتان ها مانند دیگر میمون های بزرگ، شبیه انسان ها پیر می شوند. انسان ها در مقایسه با میمون های بزرگ عمر طولانی تری دارند، اما جز این مورد، هم ما و هم این حیوانات، با افزایش سن دچار مشکلات یکسانی می شویم؛ یعنی دندان ها، استخوان ها و توده ی عضلانی مان تحلیل می رود، مهارت های حسی ما دچار نقص می شود، درگیر بیماری های قلبی عروقی می شویم، موهایمان می ریزد و سفید می شود، ضعیف و حساس می شویم و مبتلا به آرتریت (ورم مفاصل) می شویم.

4- ویژگی های مغزی و استخوانی مشابهی دارند
ویژگی های برجسته ی دیگری هم وجود دارد که اورانگوتان ها را به انسان ها مرتبط می کند، ویژگی هایی که در شامپانزه ها، بونوبوها و گوریل ها وجود ندارد. در اورانگوتان ها عدم تقارن بیشتری میان نیم کره های چپ و راست مغز وجود دارد و نسبت غضروف به استخوان در قسمت ساعد آن ها بیشتر است و استخوان کتف آن ها فرمی شبیه به انسان ها دارد.
5- پیوند عمیقی میان مادران و فرزندان آن ها وجود دارد
به گفته ی نخستی شناسان، اورانگوتان ها «دوران کودکی» طولانی ای دارند چون چیزهای زیادی وجود دارد که قبل از اینکه زندگی مستقل خود را شروع کنند باید آن ها را یاد بگیرند. اورانگوتان ها تا حدود 8 سالگی اوقات شان را با مادر خود سپری می کنند و اغلب اوقات او را در آغوش می گیرند. احتمالاً فقط انسان ها هستند که رابطه ای صمیمانه تر از این با مادر خود دارند.

6- نشانه های بارداری یکسانی دارند
به گفته ی دانشمندان، شباهت میان ما و اورانگوتان ها به قدری زیاد است که برای تشخیص باردار بودن یا نبودن اورانگوتان های ماده می توان از همان تست های ادراری مخصوص بارداری استفاده کرد که از داروخانه ها قابل تهیه هستند.
7- نیای مشترکی داریم
دانشمندان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که انسان ها و اورانگوتان ها نیای مشترکی دارند که با نیای دیگر میمون های بزرگ متفاوت است. به گفته ی محققان، نیای مشترک انسان ها و اورانگوتان ها از دست کم 13 میلیون سال قبل به گونه های زیادی تقسیم شد.
8- می توانند بخندند
شاید انسانی ترین رفتار گونه ی میمون ها این باشد که این حیوانات وقتی قلقلک داده می شوند شروع به خندیدن می کنند. صدای خنده ی آن ها نسبت به انسان ها زیرتر است، اما حالت چهره و بالا و پایین شدن صدای خنده ی آن ها به قدری شبیه انسان ها است که می تواند ما را هم به خنده وادارد.
9- چهره ها را تشخیص می دهند
البته این ویژگی مختص به اورانگوتان ها یا میمون های بزرگ نیست و حتی گوسفندها، گاوها و سگ ها هم می توانند یکدیگر و همینطور چهره ی انسان ها را تشخیص دهند. اما از آنجایی که این حیوانات زندگی جمعی دارند اما اورانگوتان ها عمدتاً تک زی هستند، این توانایی در مورد آن ها اهمیت ویژه ای پیدا می کند، به خصوص با توجه به اینکه اورانگوتان ها می توانند چهره هایی که مدت ها پیش دیده اند را هم تشخیص دهند.
10- درباره «گذشته» صحبت می کنند
تحقیقات جدید بیان می کند اورانگوتان ها قادرند گذشته ی خود را به یاد بیاورند. اورانگوتان های وحشی وقتی متوجه وجود یک حیوان شکارچی می شوند، با یک صدای بلند شبیه به صدایی که در انسان ها هنگام بوسیدن تولید می شود، به دشمن خود اعلام می کنند که آن را دیده اند. علاوه بر این، به گفته ی دانشمندان، اورانگوتان ها با این صدا دیگر همنوعان شان را هم از نزدیک بودن خطر مطلع می کنند. محققان می گویند اورانگوتان ها مدت ها بعد از عبور حیوان شکارچی، این صدا را تولید می کنند، مسأله ای که نشان می دهد دیگر نخستی سانان هم قادرند مانند انسان درباره ی گذشته «صحبت کنند».

11- از یکدیگر یاد می گیرند
تا مدتی قبل تصور می شد انسان ها تنها گونه ای هستند که قادرند چیزهایی را به یکدیگر یاد دهند که به تجربیات شخصی خودشان مربوط می شود. اما دانشمندان متوجه شده اند اورانگوتان های جزیره ی بورنئو از برگ ها مثل دستمال سفره برای پاک کردن چانه ی خود استفاده می کنند. اورانگوتان های جزیره ی سوماترا هم از برگ ها به عنوان دستکشی برای کار با میوه ها و شاخه های خاردار یا به عنوان تشکچه ای برای نشستن روی درخت های خاردار استفاده می کنند.
12- چیزهایی که یاد گرفته اند را به نسل های بعدی خود انتقال می دهند
یادگیری اجتماعی و انتقال نسل به نسل آن است که فرهنگ را می سازد و پیش از این تصور می شد وجود فرهنگ در گونه ی انسان یکی از تفاوت های کلیدی آن با دیگر حیوانات است. اما حقیقت آن است که اورانگوتان ها هم این توانایی را دارند، یعنی فرهنگ در انسان ها و میمون های بزرگ ریشه های تکاملی یکسانی دارد.


http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/43266/13-شباهت-حیرت-انگیز-اورانگوتان-به-انسان
بستن   چاپ