ایران پرسمان
آتن: انتقال نفت ایران به سوریه را تسهیل نخواهیم کرد
پنجشنبه 31 مرداد 1398 - 11:05:16
ایران پرسمان -
آتن: انتقال نفت ایران به سوریه را تسهیل نخواهیم کرد
k ٩.٨
٨
فارس / قائم مقام وزارت خارجه یونان که کشورش با هشدار آمریکا درباره همکاری با نفتکش «آدریان دریا» مواجه شده است، امروز گفت که آتن به هیچ وجه ارسال نفت به سوریه توسط این نفتکش ایرانی را تسهیل نخواهد کرد.
«میلیتادیس وارویتسیوتیس» قائم مقام وزارت خارجه یونان به دنبال تشدید فشارهای آمریکا به این کشور درباره عزیمت نفتکش «گریس 1» (آدریان دریا) به یونان اعلام کرد که آتن به هیچ وجه تسهیل‌کننده ارسال نفت به سوریه توسط این نفتکش ایرانی نخواهد بود.
بامداد 28 مرداد ماه بود که نفتکش گریس 1 بعد از 45 روز توقیف غیرقانونی در آب‌های جبل طارق، بعد از تغییر پرچمش از پاناما به ایران و تغییر نامش به آدریان دریا این منطقه را ترک کرد و مسیر خود را به سمت آب‌های بین‌المللی در پیش گرفت. (جزئیات بیشتر)
آمریکا بعد از دنبال ناکامی در ادامه توقیف این نفتکش ایرانی به یونان اعلام کرده که نفتکش ایرانی در حال انتقال غیر قانونی نفت به سوریه است. به گفته یک مقام وزارت خارجه آمریکا، واشنگتن هشدار داده که «هرگونه کمک یونان به نفتکش ایرانی ممکن است حمایت از سازمان‌های تروریستی خارجی به شمار آید».
بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، یک منبع دیپلماتیک در قبرس هم خبر داده که آمریکا علاوه بر یونان، به قبرس هم درباره هرگونه کمک به نفتکش ایرانی هشدار داده است.
پیش از این دادگاهی در آمریکا، خواستار توقیف نفتکش آدریان دریا شد و واشنگتن از جبل طارق استرداد آن را خواستار شده بود اما آنها این درخواست را رد کردند.
به گزارش رویترز، «میلیتادیس وارویتسیوتیس» قائم مقام وزارت خارجه یونان امروز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ای ان تی 1» یونان در پاسخ به سوالی درباره این هشدار واشنگتن درباره نفتکش ایرانی گفت: «پیام ما پیامی روشن است و آن این است که ما به هیچ وجه خواهان تسهیل قاچاق این نفت به سوریه نیستیم».
وارویتسیوتیس در مصاحبه با شبکه یونانی گفته که آدریان دریا، «یک نفتکش بسیار بزرگ است و هیچ بندری در یونان توان آن را ندارد که میزبان این نفتکش باشد».
به گفته قائم مقام وزارت خارجه یونان، آمریکا درباره نفتکش ایرانی با یونان تماس‌هایی برقرار کرده است.
مجری شبکه تلویزیونی ای ان تی 1 از او سوال کرد، در صورت ورود این نفتکش ایرانی به آب‌های سرزمینی یونان و لنگر انداختن آن چه اتفاقی خواهد افتاد؟ وارویتسیوتیس در پاسخ به این سوال به گفتن این جمله بسنده کرد: «در این صورت، باید ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد».
این مقام ارشد یونانی همچنین مدعی شد که مقام‌های تهران در ارتباط با این نفتکش، تماسی با آتن برقرار نکرده‌‌اند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/43210/آتن--انتقال-نفت-ایران-به-سوریه-را-تسهیل-نخواهیم-کرد
بستن   چاپ