ایران پرسمان
نخست‌وزیر کانادا: در برابر چین تسلیم نخواهیم شد
پنجشنبه 31 مرداد 1398 - 11:03:47
ایران پرسمان -
نخست‌وزیر کانادا: در برابر چین تسلیم نخواهیم شد
٤٤
٠
باشگاه خبرنگاران / به دنبال تنش‌های ایجاد شده در روابط اتاوا-پکن، جاستین ترودو اعلام کرد کانادا به هیچ عنوان تسلیم چین نخواهد شد.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که چین و کانادا از زمان دستگیری مدیر شرکت هواوی در دسامبر با بحران دیپلماتیک جدی رو به رو هستند جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد کشورش در برابر چین تسلیم نخواهد شد.
جاستین ترودو همچنین بار دیگر از مقامات چینی خواست در برابر معترضان هنگ کنگی خویشتنداری کنند و در مقابل پکن از اوتاوا خواست به مداخله در امور داخلی چین پایان دهد.
ترودو در سخنرانی در برابر شورای روابط بین‌الملل مونترال گفت: ما باید بدانیم چین یک قدرت در حال توسعه است که بیش از پیش به دنبال تثبیت جایگاه خود در عرصه بین‌المللی است. اما اشتباه نکنید ما همواره از کانادایی‌ها و منافع آن‌ها دفاع خواهیم کرد.
نخست وزیر کانادا افزود: ما از مدت‌ها پیش با شرکای بسیار مهم خود برخورد کاملا مستقیم داریم که همواره موفقیت‌آمیز هم بود. ما به دنبال افزایش تنش نیستیم، اما تسلیم هم نخواهیم شد.
دستگیری منگ وانژو، مدیر هواوی غول مخابراتی چین در ونکوور در اوایل ماه دسامبر سال گذشته به درخواست آمریکا که خواهان استرداد وی نیز شده است، موجب بروز بحران دیپلماتیک بی سابقه میان اوتاوا و پکن شده است.
چین در مقابل مایکل کاوریج، دیپلمات سابق کانادایی و مایکل اسپاور دیگر شهروند کانادایی را به اتهام جاسوسی دستگیر کرد و واردات کلزا و گوشت از کانادا را هم متوقف کرد.
ترودو در مورد مسئله هنگ کنگ گفت تحولات این منطقه و سرنوشت 300 هزار تبعه کانادایی ساکن این منطقه را از نزدیک دنبال می‌کند.
جاستین ترودو به طور مرتب از سوی محافظه کاران مخالف دولت به انعطاف در برابر پکن متهم می‌شود. بحران با چین محور اصلی کارزار انتخابات پارلمانی 21 اکتبر در کانادا خواهد بود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/43153/نخست‌وزیر-کانادا--در-برابر-چین-تسلیم-نخواهیم-شد
بستن   چاپ