ایران پرسمان
عربستان تحمل این مورد را ندارد
پنجشنبه 31 مرداد 1398 - 11:03:37
ایران پرسمان -
عربستان تحمل این مورد را ندارد
k ٣١
١
ایرنا / نشریه "بلومبرگ" در گزارشی نوشت که انتظار کاهش تولید نفت از سوی عربستان به منظور نجات بازار جهانی این فرآورده نادرست است، زیرا برخلاف تصورات، این کشور تحمل کاهش مداوم بهای نفت را ندارد و تلاش چندانی در این زمینه نخواهد کرد.
این نشریه روز چهارشنبه در گزارشی درباره بازار نفت افزود: عربستان آنطور که به نظر می رسد، تمایل چندانی به تلاش برای حمایت و کمک به افزایش بهای نفت ندارد؛ تنها نتیجه ای که می توان از اقدامات مقامات سعودی گرفت این است که این کشور تحمل کاهش مداوم بهای نفت را ندارد.
پس از اینکه بهای نفت خام به پایین ترین حد خود در هفت ماه گذشته رسید، عربستان با کشورهای تولید کننده این فرآورده تماس گرفت تا در مورد واکنش های سیاسی احتمالی مذاکره کنند.
روسیه به عنوان یکی از تولید کنندگان کلیدی نفت غیر "اوپک" در بیانیه ای که از طریق وزارت انرژی این کشور منتشر شد، اعلام کرد: بسیار مهم است که به وسیله عرضه نفت به اندازه تقاضای بازار، مسئولانه رفتار شود.
بلومبرگ نوشت: ممکن است از بیانیه روسیه اینگونه برداشت شود که این کشور به توافق جهانی برای کاهش تولید نفت، پایبند است؛ اما در واقع اینطور نیست.
به نوشته این نشریه، میزان تولیدات نفت خام روسیه در نیمه نخست ماه آگوست (مرداد) روزانه بیش از 11.32 میلیون بشکه بود، این میزان حدود 180 هزار بشکه بیشتر از تولید ماه ژوئیه این کشور بود که از سهمیه تولید روزانه 11 میلیون و 190 هزار بشکه در روز بیشتر بوده است. با این حال روسیه در سه ماهه منتهی به ژوئیه (تیر- مرداد) کمتر از میزان سهمیه تولیدات نفت خام خود، تولید داشته که تنها دلیل آن وجود آلودگی در خط لوله "دروژبا" (طولانی ترین خط لوله نفتی جهان و یکی از بزرگترین شبکه های خط لوله نفت در جهان) بود. در واقع مسکو ممکن است بهتر از ریاض کاهش بهای نفت را تحمل کند.
اوپک، روسیه و شماری دیگر از کشورهای غیرعضو این سازمان در چارچوب ائتلافی معروف به "اوپک پلاس"، پیشتر توافق کردند کاهش تولید 1.2 میلیون بشکه در روز را تا پایان سه ماهه اول سال 2020 تمدید کنند.
اعمال تحریم های "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا بر علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا، از ماه نوامبر (آذر- دی) سال گذشته باعث افزایش درآمدهای نفتی روسیه شده است. اما تکلیف دیگر شرکای نفتی عربستان در اوپک چیست. یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت اوپک، یعنی عراق نیز کمک چندانی در این زمینه انجام نداده است. طبق اطلاعات بلومبرگ از تردد کشتی ها، صادرات نفت عراق در نیمه نخست ماه آگوست (مرداد) امسال به بالاترین حد خود در سه ماه اخیر رسیده و ارسال نفت به شرق آفریقا از سوی این کشور نیز افزایش داشته است.
ریاض که پیشتر تولیدات نفت را دو برابر تعهدات خود در ماه دسامبر (دی) کاهش داده است، نشان داد که تمایلی برای به دوش کشیدن بار کنترل و حمایت از بهای نفت به تنهایی ندارد. "خالد الفالح" وزیر انرژی عربستان، در نشست پیشین اوپک در ماه ژوئیه تأکید کرد که این کشور پیشتر نیز به اندازه کافی تولیدات خود را کاهش داده است.
عربستان با اعلام آمادگی برای هرگونه اقدام لازم به منظور کمک به کنترل قیمت نفت، توانست برای مدت کوتاهی به رشد قیمت ‌ها کمک کند، اما وعده عربستانی‌ها هیچ وقت آن‌ طور که برخی گمان می‌کردند، معنادار نبوده و ریاض به تعهداتش پایبند نیست.
مقامات عربستان در راستای تعهدات خود اعلام کردند که این کشور در ماه سپتامبر صادرات نفت را به زیر هفت میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد؛ اما این موضوع به خریداران بالقوه و تقاضای آنها بستگی دارد و در صورت افزایش تقاضا، تعهدات عربستان شروع به کاهش خواهد کرد.
با توجه به افزایش تقاضا در بازار جهانی و کارشکنیهای آمریکا در این بازار، بهای نفت خام امروز در بازارهای جهانی به بیش از 60 دلار رسید.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/43146/عربستان-تحمل-این-مورد-را-ندارد
بستن   چاپ